Originele maker van Siri niet onder de indruk van huidige slimme assistent

Norman Winarsky, één van de medeoprichters van Siri, is niet onder de indruk van hoe Siri nu werkt. Hij vindt dat Apple te ambitieus is wat betreft de aantal mogelijkheden, waardoor het niet goed genoeg werkt.

Apple introduceerde Siri met de iPhone 4s, maar de oorsprong van de assistent is niet afkomstig van Apple zelf. Norman Winarsky richtte Siri in 2007 op, samen met Dag Kittlaus, Adam Cheyer en Tom Gruber. Oorspronkelijk vervulde Siri een iets andere rol, namelijk die van een soort reisleider die informatie geeft over restaurants, films en meer. Maar inmiddels kan Siri veel meer, waardoor de focus een beetje kwijt is en de assistent volgens Winarsky maar matig werkt, zo geeft hij aan in een interview.

‘Siri mist verrassing en plezier’

De originele versie van Siri was verwerkt in een losse simpele app, waarmee je spraakopdrachten kon geven. Vlak na de release van die app werd Siri overgenomen door Apple. In het interview geeft Winarsky aan dat hij geen idee had welke plannen Apple precies had, maar zegt wel dat hij er destijds van overtuigd was dat Apple een nieuwe revolutie kon beginnen. Dat bleek uiteindelijk iets anders uit te pakken. In plaats van alleen het geven van reissuggesties, zoals de volgende vlucht, een geschikte hotelkamer in de buurt of een leuk lokaal restaurant, doet Siri veel meer. Siri laat je nu berichten sturen, algemene vragen stellen en geeft suggesties voor apps, contacten en locaties die voor jou op een bepaald moment belangrijk zijn.

Hoewel de oorspronkelijke Siri beperkt was, werkte alles beter dan hoe de assistent nu om gaat met verzoeken. “Apple is waarschijnlijk op zoek naar een vorm van perfectie die onbereikbaar is”, zo stelt Winarsky. In plaats van het perfect afhandelen van verzoeken over één specifiek onderwerp, schiet Siri nu tekort op heel veel verschillende functies. De huidige Siri is volgens Winarsky niet zo slim als hij eerder gehoopt had. Inmiddels is de assistent op veel vlakken ingehaald door Google en Amazon. Dit heeft ook te maken met de privacy. Waarbij Google en Amazon gebruikmaken van informatie uit de cloud, moet Siri het doen met de informatie die lokaal op je toestel opgeslagen staat.

Bekijk ook

HomePod beantwoordt 52% van de Siri-vragen correct, minder dan Google en Amazon

De Apple HomePod beantwoordde in een test 52% van de Siri-vragen correct en ligt daarmee achter op Google en Amazon. Maar toch heeft Apple weinig om zich zorgen over te maken, want de audiokwaliteit is uitstekend en slimme functies kunnen achteraf via software-updates worden toegevoegd.

Kortgezegd mist Winarsky vooral het plezier in het gebruik van Siri en is hij vaak teleurgesteld in de reactie van de assistent. Onlangs schreven wij ook al over enkele beperkingen van Siri. Zo werkt Siri op elk apparaat verschillend en heb je geen mogelijkheid om door je Siri-geschiedenis te bladeren.

Bekijk ook

Opinie: Siri werkt op elk Apple-product verschillend en dat is verwarrend

Siri is beschikbaar op elk Apple-toestel, maar de werking ervan verschilt nogal. Op de iPhone kun je bijna alles vragen, maar op de Mac heeft de assistent van heel veel zaken geen verstand. Dit is dan ook meteen het grootste probleem van de assistent en staat het verdere gebruik in de weg.

Siri

Siri is Apple's eigen spraakassistent en hier lees je er alles over. Siri kan informatie voor je opzoeken, taken uitvoeren en apparaten bedienen. Veel apps werken ook samen met Siri en je kunt met de Opdrachten-app je eigen Siri-opdrachten maken. Je vindt hier onze belangrijkste artikelen.

Siri

Reacties: 9 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.