Greenpeace beoordeelt iPhone 7, iPad en MacBook op repareerbaarheid

Greenpeace vraagt met een nieuwe campagne aandacht voor de verkwisting van producten en beoordeelt of en hoe eenvoudig onderdelen te vervangen zijn. De iPhone 7 (Plus) komt daarin goed uit de bus, maar de iPad en MacBook (Pro) beduidend minder.

Greenpeace is een campagne gestart tegen de verkwisting van grondstoffen en producten door elektronicafabrikanten. De organisatie beoordeelde in samenwerking met iFixit smartphones, tablets en laptops van verschillende elektronicafabrikanten, waaronder Apple, op de mate waarin onderdelen vervangen kunnen worden en hoe ingewikkeld dat is. Tegelijkertijd wil Greenpeace via een online petitie onder meer Apple oproepen om producten te maken die een lange(re) levensduur hebben en eenvoudig gerepareerd kunnen worden.

iPhone 7, iPad (Pro) en MacBook (Pro)

Greenpeace beoordeelde producten van de elektronicafabrikanten op vier punten. Ten eerste werd gekeken hoe eenvoudig de batterij vervangen kan worden. Hiermee kan een product eenvoudig een langere levensduur worden gegeven. Ook werd gekeken naar het vervangen van het beeldscherm. Andere punten waarop werd beoordeeld, betreffen de eenvoud waarmee eventuele reparaties uitgevoerd kunnen worden. Heb je er speciaal gereedschap voor nodig en zijn er reserveonderdelen verkrijgbaar?

Greenpeace beoordeelt iPhone 7 (Plus) op repareerbaarheid

Bij Apple keek Greenpeace naar de iPhone, iPad en MacBook (Pro). Daarin komen de iPhone 7 en de iPhone 7 Plus verreweg als beste uit de test naar voren. Beide krijgen een score van 7 van 10, al is vervangen van het beeldscherm het enige punt waarop de toestellen een groen vinkje krijgen. Ook werd gekeken naar de iPad Pro en de iPad Air. De iPads scoren daarin met 2 punten net iets beter dan de 13-inch MacBook Pro en MacBook (2017), die slechts 1 punt kregen.

Geplande veroudering
Greenpeace wil met de actie aandacht vragen voor wat zij ‘geplande veroudering’ noemt. Door repareren ingewikkeld en duur te maken worden consumenten volgens de organisatie verleid om telkens nieuwe producten te kopen. Volgens Greenpeace kunnen bedrijven die producten maken die eenvoudig te repareren zijn en een lange levensduur hebben de verkwisting van eindige grondstoffen tegengaan. Dat zou Apple moeten aanspreken. Het bedrijf heeft immers grote ambities als het om duurzaamheid gaat. Maar we moeten ook niet vergeten dat Apple door de aandeelhouders wordt afgerekend op de hoeveelheid iPhones, iPads en Macs die het verkoopt. Apple heeft er dus baat bij dat producten niet te lang meegaan.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 28 juni 2017, 9:34
Categorie Achtergrond
Onderwerpen greenpeace, milieu

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.