Google wil podcast-luisteraars verdubbelen

Google wil Apple verslaan… met podcasts

Podcasts waren altijd het domein van Apple: de meeste luisteraars zijn Apple-gebruikers en de mensen die podcasts maken hebben bovengemiddeld vaak een Mac. Google wil daar nu iets aan doen door de - steeds populairder wordende podcasts - overal zichtbaar te maken. Het aantal luisteraars moet gaan verdubbelen.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

Wie podcasts zegt, zegt Apple

Google-medewerker Zack Reneau-Wedeen kan erover meepraten hoe dominant Apple is onder de makers van podcasts:

Ik was recent in een ruimte met een hoop podcasters, zo’n 60 mensen, en ik vroeg ze: wie hier gebruikt een Android-smartphone? Slechts drie mensen staken hun hand op. Had ik over straat gelopen in Chicago, dan zouden misschien 35 mensen hun hand hebben opgestoken. En in Mumbai zouden het 50 zijn. Er is dus een scheefgroei tussen de wereldbevolking in het algemeen en mensen die podcasts maken.


Zack gaat daar iets aan doen. Als Google Podcasts Product Manager heeft hij een strategie bedacht om te zorgen dat je bij het woord ‘podcast’ niet meer meteen aan Apple denkt. Dat zal lastig zijn, want Apple heeft een betrokken gebruikersgroep die al sinds de eerste podcastgolf (2004-2007) ermee bezig is. Nu podcasts een tweede jeugd doormaken wil Google er ook meer mee doen. En dat gaat verder dan alleen Android-gebruikers: ook Apple-gebruikers gaan er iets van merken. “De missie van ons team is om het aantal podcastluisteraard wereldwijd de komende jaren te verdubbelen”, aldus Zack.

Google wil podcast-luisteraars verdubbelen

Het is alweer jaren geleden dat radio-dj Domien Verschuuren de Koelcast-podcast maakte. Hij was in Nederland een van de pioniers. Daarna volgden er een aantal jaren waarin podcasts niet meer cool waren. Maar opeens zijn ze weer populair.

Google gaat op drie manieren het luisteren naar podcasts verbeteren:

  • Podcasts verschijnen in de zoekresultaten van Google, naast tekst, afbeeldingen en video-resultaten.
  • Je kunt naadloos luisteren naar podcasts op meerdere apparaten en in verschillende contexten, dankzij Google Assistant.
  • Dankzij Google’s spraak- en taaltechnologie kun je in de toekomst ook naar podcasts in andere talen luisteren. Google vertaalt de audio, zodat ze wereldwijd toegankelijk zijn, ook als mensen de taal niet spreken. Daarbij zou zelfs de stem van de podcaster nagebootst kunnen worden in een andere taal, als een soort nasynchronisatie.

Geen podcast-app, zoals Apple

Gek genoeg gaat Google geen aparte podcast-app uitbrengen, maar vertrouwen ze erop dat beschikbaar stellen van podcasts via de zoekresultaten in Google Zoeken en Google Assistant voldoende is om meer luisteraars te trekken. Zoek je bijvoorbeeld op ‘hackable podcast’ op een Android-toestel, dan krijg je in de zoekresultaten de recente afleveringen, elk voorzien van een afspeelknop.

Hackable podcast

Door op ‘More episodes’ te drukken krijg je een volledige lijst van afleveringen, de mogelijkheid om je te abonneren en om je podcast-abonnementen te beheren. Vervolgens kun je de podcast als snelkoppeling op je beginscherm zetten.

Je kunt ook bladeren naar Top Podcasts, Trending Podcasts en ranglijsten voor catagorieën zoals Tech, Wetenschap en Comedy. De aanbevelingen die je te zien krijgt zijn gebaseerd op je eerdere luistergedrag en je profiel. Google weet immers wat je leuk vindt. Het voelt aan als een app (althans op Android), maar dat is het niet.

Ook handig: podcasts doorzoeken

Google heeft nog meer handige functies gepland, die ook interessant zijn voor Apple-gebruikers. Zo wil Google de gesproken tekst van podcasts automatisch omzetten naar geschreven tekst, dus een transcriptie. Dit zou een groot nadeel van podcasts oplossen, namelijk het feit dat je moeilijk een bepaald fragment terug kunt vinden. Er zijn wel enkele diensten waarmee je podcasts kunt doorzoeken, zoals CastBox. Apple heeft dankzij de overname van Pop Archive de technologie zelfs in eigen huis, maar doet er (nog) niets mee.

Tenslotte nog een andere verbetering waar Google aan werkt: het snel doorzoeken van podcasts met voorvertoningen. Op al die manieren wil Google ervoor zorgen dat Mr. en Mrs. Doorsnee ook naar podcasts gaan luisteren, ongeacht of ze een iPhone of een Android-toestel hebben. Op de iPhone en Apple Watch kun je al via Apple’s eigen Podcasts-app en via allerlei apps van derden naar podcasts luisteren. Maar Google zou wel een aantal pijnpuntjes kunnen wegnemen, die mensen nu nog belemmeren om er eens naar te luisteren.

Wil je meer weten over alle plannen, lees dan het interview dat Pacific-content had met Zack Reneau-Wedeen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 29 april 2018, 9:32
Bron Bron Pacific Content
Categorie Diensten
Onderwerpen google, podcasts

Plaats een reactie

Als je een eigen afbeelding bij je reactie wil, moet je je aanmelden bij Gravatar. Daar kun je jouw e-mailadres koppelen aan een afbeelding.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren?
Laat het ons weten!

    Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Respecteer onze algemene gedragsregels. Gebruik voor eventuele spelfouten of andere opmerkingen met betrekking tot het artikel s.v.p. onze artikelrapportage. Voor opmerkingen over ons moderatiebeleid kun je ons contactformulier gebruiken. Reacties met betrekking hierover worden als off-topic beschouwd.
    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactiegegevens worden verwerkt.