Facebook toont nu ook speelbare gamedemo’s in je tijdlijn

De Facebook-tijdlijn lijkt bij vlagen behoorlijk rommelig. Er worden al automatisch video’s afgespeeld, foto’s en artikelen getoond, maar nu komen er ook nog speelbare gamedemo’s bij. De advertenties moeten je stimuleren een game uit te proberen en vervolgens te downloaden.

Facebook bestaat bij gratie van zijn adverteerders. Die zoeken altijd nieuwe manieren om hun producten of diensten aan te prijzen. Voor game-ontwikkelaars was er al de mogelijkheid om video’s van gameplay te tonen, maar wat is nou een betere advertentie voor je game dan een daadwerkelijk te spelen demo?

Speelbare demo’s in je tijdlijn
Die vraag moeten Facebook en zijn adverteerders zich ook gesteld hebben. En dus introduceert Facebook vandaag speelbare gamedemo’s in de tijdlijn van gebruikers. Rovio, de Finse ontwikkelaar van de Angry Birds-games, heeft de eerste demo’s al gemaakt. Als je door je tijdlijn scrolt, kan het zijn dat je een advertentie ziet waar in grote letters ‘probeer deze game voordat je hem installeert’ op staat.

Als je dan op de advertentie klikt opent er een laadscherm en wordt de demo gedownload. Vervolgens kan je een level spelen om te kijken of de game je bevalt. Als dat zo is, word je meteen naar de App Store doorgestuurd om de game daadwerkelijk te installeren.

Rovio en Facebook stellen allebei dat de demo’s behoorlijk succesvol zijn. De Angry Birds-ontwikkelaar zou bijna zeventig procent meer resultaat boeken met zijn uitgaven en veertig procent minder uitgeven om betalende gebruikers binnen te halen. Zoiets meldt ook Bagelcode, de ontwikkelaar van de game Club Vegas Casino.

App-verslaving
Voor de bedrijven is het een mooie manier om meer gamers aan te trekken en voor Facebook een manier om mensen nog langer aan het platform te binden. De afgelopen tijd zijn er regelmatig discussies over de tijd die mensen met hun smartphones doorbrengen. Daar komt bij dat apps als die van Facebook steeds meer tijd vragen, mede door de toenemende functies. De mogelijkheid om nu ook games te testen binnen de Facebook-app, maakt de tijd die mensen aan de app besteden waarschijnlijk alleen maar groter.

Tegenwoordig is het overigens mogelijk om in te stellen hoeveel tijd je in de Facebook-app doorbrengt. Die functie werd begin deze maand aangekondigd en wordt momenteel wereldwijd uitgerold. Verder kan je als je je daar zorgen over maakt, in iOS 12 met de nieuwe functie Schermtijd maatregelen nemen om te voorkomen dat je verslaafd bent (of blijft) aan je smartphone.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 3 augustus 2018, 12:44
Categorie Apps
Onderwerp facebook

Plaats een reactie

Als je een eigen afbeelding bij je reactie wil, moet je je aanmelden bij Gravatar. Daar kun je jouw e-mailadres koppelen aan een afbeelding.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren?
Laat het ons weten!

    Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Respecteer onze algemene gedragsregels. Gebruik voor eventuele spelfouten of andere opmerkingen met betrekking tot het artikel s.v.p. onze artikelrapportage. Voor opmerkingen over ons moderatiebeleid kun je ons contactformulier gebruiken. Reacties met betrekking hierover worden als off-topic beschouwd.
    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactiegegevens worden verwerkt.