Spotify-jaaroverzicht.

De donkere kant van Spotify’s afspeellijsten

Vroeger had je pluggers, die met een doos singles langsgingen bij radiostations. Tegenwoordig zijn de streaming muziekdiensten bepalend wat je luistert en daarbij blijken ook minder frisse praktijken te worden gebruikt. Bij Spotify kun je succes kopen via de zwarte markt.

De zwarte markt voor Spotify-playlists

Dat beweert althans de Daily Dot, een website over internetcultuur en online leven. Pluggers van platenmaatschappijen bestaan trouwens nog steeds, maar ze richten zich niet meer op radio-dj’s. Het zij nu vaak PR-mensen die nieuwe nummers pitchen bij de samenstellers (curators) van afspeellijsten. Er zijn nog andere methoden om jezelf in the picture te spelen, zoals Tommie King heeft gedaan. Deze beginnende Amerikaanse rapper heeft al een reeks veelbeluisterde singles op Spotify, waaronder eentje met meer dan 110.000 streams. Tommie staat in maar liefst 594 Spotify-afspeellijsten, dankzij een aantal slimme trucjes van zijn manager.

De invloed van streaming diensten
Je hoeft als artiest niet meer mixtapes te verkopen vanuit de achterbak van je auto. Alles draait tegenwoordig om streaming muziekdiensten, die verantwoordelijk zijn voor bijna tweederde van de inkomsten uit muziek. Algoritmes die opkomende talenten proberen te ontdekken kijken naar de buzz rondom een artiest en daarbij speelt mee wat er op Spotify, YouTube, Twitter en andere online kanalen gebeurt. Vandaar dat het belangrijk is om in Spotify-afspeellijsten te staan en de manager van Tommie heeft het wat dat betreft goed geregeld. Hij betaalde om zijn pupil in een aantal invloedrijke Spotify-afspeellijsten te krijgen en daarna ging het balletje verder rollen.

Spotify-jaaroverzicht.

Algoritmes zijn niet om te kopen, mensen wel
Spotify heeft een team van ongeveer 150 mensen die afspeellijsten samenstellen, aangevuld met algoritmes voor specifieke genres en stemmingen. Abonnees maken er volop gebruik van, want een derde van alle muziek die op Spotify wordt beluisterd, gebeurt via een van de 2.500 afspeellijsten. Sommige lijsten hebben miljoenen volgers en zijn zeer invloedrijk, zoals de RapCaviar-lijst met 8 miljoen leden. Als een nummer op die lijst staat ben je verzekerd van honderdduizenden streams en dat levert voor de artiest ook weer meer inkomsten op.

Volgens de Daily Dot is er een zwarte markt voor afspeellijsten ontstaan, waarbij je samenstellers kunt betalen om in een lijst opgenomen te worden. Het is goedkoper dan je denkt: $2000 voor een kleine lijst met tienduizend volgers en $10.000 voor grotere lijsten. Spotify heeft het expliciet verboden in de voorwaarden, maar het gebeurt nog wel. Voor $2 kun je je muziek via SpotLister onder de aandacht brengen bij prominente Spotify-gebruikers, die weliswaar niet op de loonlijst bij Spotify staan, maar met hun zelfgemaakte playlists wel veel invloed hebben.

Het werkt twee kanten op: de curators krijgen vaak persoonlijke dealtjes aangeboden om een muzieknummer in de lijst op te nemen. Maar andersom weten de invloedrijke curators ook wat ze waard zijn: ze dreigen om nummers uit een lijst te halen, als de artiest niet met geld over de brug komt. Hoe meer je betaalt, hoe hoger je in de lijst komt. Sommige artiesten (of hun managers) betalen $1000 tot $5000 per maand voor een goede plek in de playlist. Voordat je als artiest geld overmaakt naar zo’n curator is het wel verstandig om even goed te checken of de persoon in kwestie écht zo invloedrijk is. Sommige hebben een groot deel van hun followers gekocht, waardoor het vaak gaat om niet-echte fans of nepaccounts.

Daarnaast kun je het systeem nog foppen met diensten die je luistercijfers extra opvoeren, zoals Streamify. Tegen betaling kun je zorgen dat je nummer vaker beluisterd lijkt, waardoor je sneller opvalt.

Allemaal kommer en kwel dus, maar wat ontbreekt in het verhaal van de Daily Dot is hoe Apple Music hiermee omgaat. Bij de aankondiging van de muziekdienst benadrukte Apple dat de lijsten worden samengesteld door menselijke muziekexperts. Die zijn misschien niet rechtstreeks omkoopbaar, maar gebruikers en partners binnen het netwerk zullen net als bij Spotify ook best gevoelig zijn voor een extra zakcentje.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 18 maart 2018, 13:44
Bron Bron Spotify
Categorieën Achtergrond, Diensten
Onderwerpen afspeellijst, muziek, spotify

Plaats een reactie

Als je een eigen afbeelding bij je reactie wil, moet je je aanmelden bij Gravatar. Daar kun je jouw e-mailadres koppelen aan een afbeelding.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren?
Laat het ons weten!

    Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Respecteer onze algemene gedragsregels. Gebruik voor eventuele spelfouten of andere opmerkingen met betrekking tot het artikel s.v.p. onze artikelrapportage. Voor opmerkingen over ons moderatiebeleid kun je ons contactformulier gebruiken. Reacties met betrekking hierover worden als off-topic beschouwd.