Blinde persoon met iPhone

Blinde gebruikers kunnen App Store-abonnementen (tijdelijk) niet opzeggen

Een vervelende bug in iOS zorgt ervoor dat blinde gebruikers hun in-app abonnementen in de App Store niet meer kunnen opzeggen. VoiceOver kan de items niet meer selecteren.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:
Update woensdag 1 maart 2023: Deze issue is gefixt in iOS 16.4 beta 2. We verwachten dus dat het probleem is opgelost nadat iedereen iOS 16.4 heeft kunnen installeren. Mogelijk lost Apple het al eerder op in een tussentijdse update voor iOS 16.3.x.

Apple slaat App Store-abonnementen over

Met VoiceOver kun je als blinde gebruiker door de verschillende items op het scherm bladeren, met behulp van vingerbewegingen. De opties worden dan voorgelezen, zodat je weet wat er op het scherm te zien is. Dit gaat in de meeste gevallen goed, maar sinds iOS 16.3 (en mogelijk zelfs iets eerder) is er een bug ontstaan, die Apple nog niet heeft opgemerkt. Daardoor is het niet meer mogelijk om je in-app abonnementen te selecteren. VoiceOver springt meteen van het kopje ‘Actief’ naar ‘Inactief’ en slaat de tussenliggende items over. Het enige item dat je wel kunt selecteren is een blok tekst om je over te halen een Apple One-abonnement te nemen.


Het probleem werd aangekaart door enkele blinde gebruikers, die niet in staat bleken het abonnementenscherm te ‘lezen’. Daardoor kun je ook niet een abonnement selecteren, checken wanneer het afloopt, of opzeggen. De selectie gaat van ‘Actief’ naar ‘Sorteer’, ‘Inactief’ en ‘Apple One’. Alle tussenliggende items zijn onbereikbaar geworden. We hebben dit op de iCulture-redactie gecontroleerd op onze testtoestellen, waarop we regelmatig VoiceOver gebruiken om onze eigen app te testen op toegankelijkheid. Ongeacht of je twee of twintig app-abonnementen hebt, ze zijn onbereikbaar.

Voice Over maakt App Store-abos onbereikbaar

Ook na het inschakelen van Schermherkenning (zoals een van de betrokkenen adviseert) werkt het niet. Deze optie is te vinden via Instellingen > Toegankelijkheid > VoiceOver > VoiceOver-herkenning > Schermherkenning. We vermoeden niet dat het een bewuste keuze is van Apple om het gebruik van de iPhone lastiger te maken voor blinde gebruikers. Ook zal het niet opzettelijk zijn dat Apple One wél te herkennen is. Het probleem is inmiddels meermaals bij Apple gemeld en gezien Apple’s inzet voor toegankelijkheid rekenen we erop dat het snel wordt gefixt. Helaas bestaat het probleem nog wel in iOS 16.4 beta 2.

Meer weten over VoiceOver of over het beheren van je in-app abonnementen? Daar hebben we aparte tips over!

Bekijk ook

Alles over App Store abonnementen: beheren, opzeggen en misleiding

Steeds meer apps gebruiken abonnementen voor extra functies. Je kunt het lidmaatschap automatisch verlengen of tijdig opzeggen en in deze tip lees je hoe dat werkt. We bespreken ook hoe je misleiding voorkomt.

Tipgever: Johan, bedankt!

Revisiegeschiedenis:

  • 2023 - 01 maart: Apple lijkt de bug in iOS 16.4 beta 2 gefixt te hebben.

Reacties: 6 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.