Kevin Hart met de Apple Watch Nike+

‘Apple Watch heeft wereldwijd marktaandeel van 63 procent’

De Apple Watch had in het vierde kwartaal van 2016 een marktaandeel van 63 procent en was daarmee de meest populaire smartwatch, aldus nieuwe cijfers.

Apple geeft zelf geen schattingen van de hoeveelheid Apple Watch-exemplaren die ze per kwartaal verkopen, maar volgens metingen van Strategy Analytics zou het gaan om een recordaantal van 5,2 miljoen verscheepte exemplaren. Het zou betekenen dat de Apple Watch de populairste smartwatch was tijdens de feestdagen en dat Apple wereldwijd een marktaandeel van 63,4% pakte.

Kevin Hart met de Apple Watch Nike+

‘Apple Watch op 63 procent marktaandeel’

Een eerdere schatting van Above Avalon kwam uit op 5,4 miljoen, dus de werkelijkheid zal waarschijnlijk ergens in het midden liggen.

Wat andere fabrikanten ook proberen, consumenten lijken er niet warm voor te lopen. Apple’s grootste concurrent Samsung – die al veel langer smartwatches maakt – zou maar 800.000 exemplaren hebben verscheept en zit op 10% marktaandeel. Garmin, Fitbit en Huawei kwamen niet boven de 10%. Samen zijn ze goed voor 2.2 miljoen verscheepte slimme horloges. Het gaat hierbij om schattingen van geleverde toestellen, dus niet om exacte verkoopcijfers.

Apple Watch-cijfers van Strategy Analytics

Tim Cook: ‘Apple kan niet snel genoeg produceren’

“De vraag naar Apple’s nieuwe Watch Series 2 als feestdagencadeau was in westerse markten verrassend sterk”, aldus Strategy Analytics-directeur Cliff Raskind. “Het zorgde dat Apple een flinke voorraad smartwatches kon afzetten tijdens het kwartaal”. Zelf wilde Apple tijdens de bespreking van de kwartaalcijfers alleen kwijt dat de Apple Watch een verkooprecord heeft geboekt tijdens het eerste fiscale kwartaal van 2017. Tim Cook liet weten dat de vraag zo groot was, dat Apple ze niet snel genoeg kon produceren.

Apple veegt alle verkopen van de Apple Watch, Apple TV, Beats-producten, iPods, AirPods en andere accessoires op één hoop, waardoor het lastig is om te zien hoe de markt zich ontwikkeld. Dat doen ze waarschijnlijk om de concurrentie niet wijzer te maken en omdat het bij minder belangrijke producten om kleine getallen kan gaan. De categorie ‘Overig’ zakte afgelopen kwartaal met 8% naar 4,02 miljard dollar, maar volgens Apple’s CFO Luca Maestri heeft dat vooral te maken met afnemende Apple TV-verkopen.

Samenwerking met providers
Strategy Analytics gebruikt een mix van metingen in het verkoopkanaal, financiële analyses en andere instrumenten om te kunnen inschatten hoeveel smartwatches er zijn verscheept. Ze gebruiken dezelfde methode voor telefoons en voor wearables. Ze verwachten dat de markt voor smartwatches zich dit jaar zal uitbreiden, al zijn er nog wel wat drempels voor verdere groei. Volgens de analisten zou Apple met providers moeten samenwerken, zodat je een Apple Watch met subsidie kunt krijgen. Samsung zou daarentegen goedkopere en spannender modellen moeten uitbrengen, als het aan de analisten ligt.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 2 februari 2017, 10:29
Categorie iDevices
Onderwerp apple watch

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.