Apple: naam ‘App Store’ is voldoende onderscheidend voor merknaam

Apple heeft in een lange brief aan het Patent en Trademark Office laten weten dat de naam 'App Store' voldoende uniek is en dat Microsoft's klachten wat Apple betreft onterecht zijn.

App StoreApple heeft in een brief (pdf) aan het Amerikaanse Patent and Trademark Office laten weten dat het nog steeds voornemens is om de term ‘App Store’ vast te leggen en dat bezwaren van Microsoft hiertegen wat hun betreft op niets gestoeld zijn. Microsoft vind de woorden app store te algemeen en wil proberen om Apple’s merknaamclaim tegen te houden. Apple heeft op haar beurt nu in de brief aan het USPTO geantwoord dat Microsoft zelf jarenlang met de (nog algemenere term) ‘Window(s)’ hetzelfde heeft geprobeerd.


Microsoft now asks the Board to summarily eradicate Apple’s commercial rights in its APP STORE mark on the purported basis that APP STORE has become generic. Having itself faced a decades-long genericness challenge to its claimed WINDOWS mark, Microsoft should be well aware that the focus in evaluating genericness is on the mark as a whole and requires a fact-intensive assessment of the primary significance of the term to a substantial majority of the relevant public. Yet, Microsoft, missing the forest for the trees, does not base its motion on a comprehensive evaluation of how the relevant public understands the term APP STORE as a whole.

Further, Microsoft acknowledges that Apple’s principal competitors have all found ways of competing with Apple by offering online software marketplace services of their own without using the term APP STORE.

Apple has extensively advertised, marketed and promoted the APP STORE service and the APP STORE mark. In particular, Apple has spent millions of dollars on print, television and internet advertising. Id. ¶ 19. Apple’s efforts and the resulting commercial success of the APP STORE service have conditioned a majority of consumers to perceive APP STORE as a trademark, not a generic term.

Buiten een lang relaas waarom Microsoft volgens Apple ‘geen poot heeft om op te staan’, heeft Apple ook nog taalexpert Dr. Robert Leonard ingeschakeld, die na uitvoerig onderzoek in een database van 410 miljoen woorden heeft geconcludeerd dat de term ‘App Store’ vooral aan Apple’s App Store wordt gelinkt (in 88% van de gevallen), en niet aan concurrerende initiatieven.

Of de patentenorganisatie het tegenbewijs van Apple voldoende onderbouwd vindt, moet nog blijken. Als dat het geval is krijgt Apple waarschijnlijk de merknaam ‘App Store’ toegewezen, maar het is mogelijk dat de zaak wordt doorverwezen naar de rechter.

Meer info: Brief Apple aan USPTO (pdf)

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 2 maart 2011, 16:12
Categorie Apple
Onderwerpen app store, patenten

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.