Apple Music vs Spotify

‘Bijna de helft van Nederlandse iPhone-gebruikers heeft Spotify’

Apple Music blijft steken op 10%

De populariteit van Spotify onder Nederlandse smartphonegebruikers is het afgelopen kwartaal gestegen, zo blijkt uit onderzoek. Ook onder iPhone-gebruikers steeg het aandeel van Spotify, ten koste van Apple Music.

Muziekdiensten zijn nog altijd populair, zo blijkt ook weer uit nieuw onderzoek van Telecompaper. Uit de nieuwste editie van het Dutch Apps Market-rapport blijkt namelijk dat de hoeveelheid gebruikers van Spotify onder Nederlandse gebruikers gestegen is met drie procentpunten. Opmerkelijk is vooral het grote aandeel onder iPhone-gebruikers, namelijk 49%. Apple Music komt onder de groep iPhone-bezitters niet verder dan 10%.

‘Apple Music in Nederland met 4% marktaandeel’

Telecompaper concludeert dat daarmee de afstand tussen Spotify en Apple Music in Nederland groter geworden is. Als we kijken naar het totale plaatje onder alle smartphonegebruikers (dus niet alleen iPhone), heeft Spotify een aandeel van 36%. Dat is flink meer dan het aandeel van Apple Music in de Nederlandse markt, want Apple’s muziekdienst komt niet verder dan 4%. Dat betekent dat het aandeel van Apple Music in het afgelopen half jaar met 1 procentpunt gedaald is.

Hou er rekening mee dat dit onderzoek geen onderscheid maakt tussen gratis en betaalde gebruikers. Spotify heeft naast het Premium-bundel ook een gratis versie waarin je met reclame naar muziek kunt luisteren. Apple Music heeft alleen een proefperiode van drie maanden. Wereldwijd heeft Spotify 232 miljoen maandelijkse actieve gebruikers, waarvan er 108 miljoen maandelijks betalen. Apple Music zit volgens de laatste cijfers op 60 miljoen gebruikers.

Ook als we kijken naar de beoordelingen van de apps scoort Spotify het hoogst, blijkt uit het onderzoek. Telecompaper drukt de kwaliteit van de apps uit in een zogenaamde App Promotor Score. Spotify scoort hier 40 punten. In de afgelopen twee jaar betekent dit een stijging van twee punten. Apple Music is een stuk harder gegroeid, al komt de eindscore niet in de buurt van die van Spotify. De Apple Music-app kreeg in het tweede kwartaal van 2019 een score van 23 punten, tegenover 16 punten twee jaar terug. Op de derde plek staat de Deezer-app met een score van 15.

Vooral mannen hebben muziekstreamingapps
Opvallend is dat vooral mannen gebruikmaken van de apps voor muziekstremming, hoewel het verschil niet heel erg groot is. Spotify staat bij 40% van de mannen en 37% van de vrouwen. De uitzondering hierop is onder de groep jonge mannen en vrouwen. Hoewel Apple Music en Deezer vaker op smartphones van jonge mannen dan op jonge vrouwen staan, is dit bij Spotify precies andersom. Bij jonge vrouwen heeft 58% de Spotify-app, terwijl dit bij mannen 55% is.

Ook over het gebruik van de apps heeft Telecompaper onderzoek gedaan. Zo wordt de Spotify-app gemiddeld 17 dagen per maand gebruikt, waarbij 60% van de mensen toegeeft de app dagelijks te gebruiken. Bij Deezer en Apple Music ligt het gebruik respectievelijk op 14 en 10 dagen per maand gemiddeld.

Hoe zit het met jou? Welke streamingdienst gebruik jij en hoe vaak gebruik jij de app gemiddeld per maand? Laat het ons weten in de reacties.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 8 augustus 2019, 9:30
Bron Bron Telecompaper
Via Via Emerce
Categorie Diensten
Onderwerpen apple music, deezer, muziekdienst, onderzoek, spotify

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.