duo-hardlopen

De beste apps voor beginnende hardlopers

De beste apps voor beginnende hardlopers: met trainingsschema's en motiverende teksten.

duo-hardlopen

Beginnen met hardlopen is niet zo eenvoudig. Je kunt in het begin nog niet één stuk rennen en hebt behoefte aan wat begeleiding en een trainingsschema. Gelukkig hoef je niet met een verkreukeld stukje papier te gaan rennen, want er zijn diverse iPhone-apps voor beginners die je op weg helpen. De meeste bevatten trainingsschema’s waarmee je eerst afwisselend gaat hardlopen en wandelen, om je vervolgens klaar te stomen voor langere stukken: 20 minuten achter elkaar hardlopen of een 5-kilometerloop (5K). Hieronder vind je drie apps die erg geschikt zijn voor beginnende hardlopers, omdat ze extra begeleiding geven.


Gonny-Fit-Apps-coverDit artikel is een voorproefje van het boek Fit met apps & wearables. Het boek bespreekt hoe je gemakkelijker fit wordt en sportprestaties beter meetbaar maakt, door slim gebruik te maken van technologie zoals smartphones, apps, activiteitentrackers en hartslagmeters. Bekijk vanaf 15 oktober ook de maandelijkse talkshow in samenwerking met FMT en volg alle activiteiten omtrent het boek op de bijbehorende website Fithacking.nl.


Adidas miCoach

micoach-appAdidas miCoach is een gratis app voor hardlopers. Er zijn honderden gratis trainingsschema’s via de miCoach-website verkrijgbaar, die je kunt gebruiken om fit te worden. Tijdens het hardlopen krijg je realtime via de oordopjes te horen of je nog op schema zit. De app bevat ook allerlei tips en adviezen over training, herstel en voeding. Na de training zie je de gelopen afstand, de snelheid en de route op de kaart.

Net als bij veel andere hardloopapps luister je tijdens het lopen naar je eigen muziek. Het mooie is dat er allerlei aanvullende apps zijn voor tennis, voetbal, basketbal, handbal en rugby. Handig als je door het hardlopen de smaak te pakken krijgt om nog meer sporten te gaan doen.

Hardlopen met Evy

hardlopen-evyDe Vlaamse tv-presentatrice Evy Gruyaert is het gezicht van Start to Run, een initiatief van sportmarketingbureau Golazo en de Vlaamse Atletiek Liga. De bijbehorende app is vooral populair bij vrouwen. Terwijl je aan het rennen bent, spreekt Evy je bemoedigend toe. In de app vind je trainingsschema’s voor 5 km, 10 km, 10 mijl, halve marathon en marathon, waardoor de app ook voor gevorderde lopers geschikt is. Loopschema’s kosten punten, die je via de app kunt aanschaffen. Een 10 weken durend trainingsschema voor de 5 kilometer kost bijvoorbeeld 300 punten, omgerekend €3,59. Iets oudere versies van deze trainingsschema’s zijn trouwens ook nog wel online te vinden, dankzij een gratis podcast die Evy ooit maakte in samenwerking met de Vlaamse zender Eén. Maar de app is net iets makkelijker: alles overzichtelijk bij elkaar en met een nieuwe playlist.

Tijdens het lopen krijg je persoonlijke aanmoedigingen en trainingstips, terwijl je naar je favoriete muziek luistert. Wie netjes het trainingsschema volgt verdient punten, waarmee je korting krijgt op de aanschaf van een nieuw trainingsschema.

My Asics

my-asics-iphone-appDe app van Asics is vooral sterk omdat het persoonlijke trainingsschema’s bevat en omdat je kunt meegroeien met de app. Je begint met 5 kilometer, maar als je toe bent aan een marathon kun je daarvoor ook de My Asics-app gebruiken. My Asics helpt je bij het maken van een persoonlijk trainingsschema en volgt daarbij een vrij unieke aanpak. In de app geef je allereerst aan wat je trainingsafstand is, bijvoorbeeld 5 of 10 kilometer, 5 of 10 mijl, een halve of een hele marathon. Vervolgens geef je aan wanneer je de wedstrijd wilt lopen en welke streeftijd je voor ogen hebt. My Asics genereert daarna op basis van je leeftijd en geslacht een passend trainingsschema, met afwisselend een sport- en rustdag. De schema’s zijn gemaakt met kennis die het ASICS Institute of Sports Science de afgelopen jaren heeft verzameld door data van 40.000 gebruikers te analyseren.

Het idee achter de trainingen is dat je korter en minder frequent traint (dus niet dagelijks) en daarbij een hoger tempo aanleert. Daardoor verhoog je je anaerobe drempel en presteer je beter tijdens de wedstrijd, zo redeneert Asics. Het accent ligt bij de My Asics-app iets anders dan bij gebruikelijke hardloopapps. Het gaat hier niet zozeer om het vastleggen van hardlooprondjes, maar meer om het vinden van de optimale training. Tijdens het lopen krijg je te horen of je nog op schema zit. Sla je meermaals een training over, dan past de app je training aan. Wil je liever niet hardlopen op de dagen die Asics voorstelt, dan kun je dit ook handmatig aanpassen. De trainingsschema’s die My Asics maakt bestaan uit vijf fasen: voorbereiding, afstand opvoeren, wedstrijdsimulatie, wedstrijdvoorbereiding en herstelperiode.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt april 2016
Categorie Apps
Onderwerp hardlopen
Devices iPad, iPhone
Software iOS