To Do lijst

Combineer deze drie Google-diensten tot een geweldige takenlijst

Todo-apps zijn niet altijd even ideaal, ze missen namelijk vaak nog een aantal features. Maar wist je dat drie apps van Google samen één mooie todo-app vormen? Wij leggen je uit hoe je ze combineert tot een takenlijst op maat.

Bijna iedereen heeft er wel één: een to do-app. Probleem is alleen dat er talloze keuzes zijn  – Wunderlist of Any.do bijvoorbeeld – en het lastig is er één goede uit te kiezen. Vaak missen ze bovendien nog wat essentiële features. Maar met drie gratis apps van Google kun je zelf één mooie takenlijst creëeren.

To Do lijst

Drie gratis Google-diensten vormen samen een takenlijst

De apps die je nodig hebt zijn Google Agenda, Google Keep en Google Inbox. In alledrie de apps kun je herinneringen (reminders) aanzetten, wat op zich al nuttig is. Krijg je bijvoorbeeld een e-mail over een taak die je nog moet doen? Dan tik je op klok om de e-mail later nog eens naar boven te halen. Daarnaast kun je nog een aparte reminder toevoegen. Op dezelfde manier kun je ook herinneringen toevoegen aan Google Keep.

In Google Agenda maak je een herinnering op een bepaalde tijd, een locatie of door te kiezen voor ‘Someday’.

Alles in Inbox
Het is eigenlijk vreemd dat de meeste apps van Google onderling niet met elkaar praten. Zo kun je wel een herinnering toevoegen aan Google Keep, maar die zie je vervolgens niet in je agenda. Op één plek komen alle herinneringen wel samen, namelijk in Inbox. Alle herinneringen die je toevoegt, komen tussen je e-mailberichten te staan. Dus alles waar je nog iets mee moet doen, staat voor je neus.

Google Inbox nodigt je met een melding in de app zelfs al uit om taken te plannen:

Google Inbox: herinneringen maken

Hoewel er vaak gezegd wordt dat je je e-mail niet moet combineren met je todo-lijst (je krijgt immers al genoeg e-mail), is dit juist een ideale plek om alles te verzamelen. Je brengt namelijk al veel tijd door in je inbox en je hoeft nu maar op één plek te kijken naar wat je nog moet doen.

Ga je ermee aan de slag, dan zie je dat er al meerdere categorieën voor herinneringen aanwezig zijn in Google Inbox:

Google Inbox: taken maken Google Inbox: taken maken

Aan de slag
Om te beginnen met deze combinatie van apps, moet je zoveel mogelijk van je nog lopende taken toevoegen aan het systeem. Mail bijvoorbeeld korte dingetjes die je nog moet doen (“vanavond melk halen”), zet ze in je kalender, maak een korte notitie of maak een foto.

Zodra je alles in het systeem hebt staan, ga je de taken verwerken. De dingen waar je nu niet direct mee iets hoeft te doen laat je later terugkomen via de klokfunctie. Het mooie is dat zelfs wanneer je niet alles af krijgt, je taken nog steeds achter je aankomen tot je ze af hebt of opnieuw laat snoozen. Uiteindelijk zul je op zijn minst je inbox of agenda op moeten schonen.

Hieronder zie je Google Agenda en Google Keep, twee apps die van opzet heel verschillend zijn:

Google Agenda op de iPhone Google Keep: de lijst met notities

Als je in Google Keep een notitie aanmaakt kun je daar ook een herinnering aan koppelen:

Google Keep: lijstje maken Google Keep: herinnering instellen

Extra tips

Natuurlijk zijn er nog een aantal extra tips die we je mee kunnen geven bij deze productiviteitstool.

  • Gebruik je Chrome? Dan kun je een extensie downloaden waarmee je complete webpagina’sen tekst kunt bewaren in Keep of Inbox met slechts één klik. Op iOS kun je dit doen via de Deel-extensies.
  • Als je Chrome gebruikt, kun je ‘my reminders’ of ‘mijn herinneringen’ in de zoekbalk invullen. Hiermee krijg je een lijst van alles wat je nog moet doen. Typ je een herinnering in diezelfde balk (“herinner me om morgen melk mee te nemen om 3 uur”) en druk je op enter, dan kun je hem direct toevoegen aan je lijst.
  • Op de Mac is er een speciale app voor Inbox, genaamd Boxy (link). Deze app van €5,99 zorgt ervoor dat je herinneringen niet verdwijnen tussen al je tabbladen.
  • Als je de Google Keep Chrome-app downloadt kun je de app zelfs gebruiken als je geen internet hebt.
  • Als je Google Keep gebruikt kun je met je stem bepaalde taken toevoegen aan je lijstjes. Denk bijvoorbeeld aan “Voeg melk toe aan mijn boodschappenlijst”. Zolang je een notitie hebt genaamd ‘Boodschappenlijst’ voegt hij het automatisch daaraan toe. Heb je die lijst niet, dan maakt hij een nieuwe notitie aan met die naam.
  • Je notities kun je kleurtjes meegeven in Google Keep om het overzicht te bewaren.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt augustus 2016
Categorie Apps
Onderwerpen agenda, google, takenlijst