Chromecast 2 in tv-toestel

Review: Chromecast 2, goed alternatief voor de Apple TV?

Review van de Chromecast 2, de nieuwe streaming-oplossing van Google waarmee je films, tv-series, muziek en games naar je televisie kunt streamen.

Chromecast 2 flexibel
Twee jaar geleden kochten we de eerste Chromecast, een stickje waarmee je films en video’s kon streamen naar je televisie. Het bleek een handig en goedkoop alternatief voor de Apple TV, waarmee je immers ook allerlei content draadloos naar je televisie stuurt. Inmiddels is de tweede generatie beschikbaar. Hoog tijd dus voor een Chromecast 2 review, om te testen of deze net zo handig werkt en of je hiermee je Apple TV definitief aan de kant kunt zetten. Je zult in deze review dan ook veel vergelijkingen met de Apple TV zien (lees ook onze review van de Apple TV 4).

Eerdere ervaringen met Chromecast

We hebben met de eerste generatie Chromecast wel een paar weken fanatiek gestreamd, maar daarna bleef hij ongebruikt aan de tv hangen. Op zich is dat niet erg, want de Chromecast is zo goedkoop dat je niet meteen ruzie met je partner krijgt omdat je onnodig met geld hebt gesmeten. Heb je al een Apple TV staan (maakt niet uit welke generatie), dan voegde de ‘oude’ Chromecast eigenlijk niet zoveel toe. Alles wat je met de Chromecast kunt streamen naar de tv, werkt meestal ook wel met AirPlay. Het wordt anders als je beginner bent en nog geen streaming device hebt: dan is de Chromecast een erg goedkope oplossing om films, video’s en tv-series op je tv te kunnen bekijken. minder

De nieuwe Chromecast ziet er anders uit, maar heeft op zich niet zoveel nieuwe functies. Daarom waren we erg benieuwd: kan deze supergoedkope Chromecast 2 concurreren met de veel duurdere Apple TV? Die vraag is opeens actueel, nu er nogal wat ontwikkelingen zijn op het gebied van streaming video. Je kunt de Apple TV kopen, er komen gespecialiseerde apps van omroepen en commerciële zenders aan en YouTube heeft een betaalde videodienst gelanceerd.

Review Apple TV HD (4e generatie, 2015)

iCulture testte de nieuwe Apple TV HD. Hoe bevalt de nieuwe afstandsbediening, welke functies zijn beschikbaar en wat zijn onze ervaringen? Dat lees je in deze review!

Wat heb je aan een Chromecast?

Het idee achter de Chromecast is om een normale tv ‘smart’ te maken. Dat idee was twee, drie jaar geleden nog bijzonder, maar inmiddels hebben veel mensen thuis een smart-tv staan, waar je allerlei apps op kunt gebruiken. Heb je bijvoorbeeld een abonnement bij Netflix, dan zou je de films en series ook via de tv-app kunnen bekijken. Het kan ook op een andere manier: via allerlei apps op je iPhone of iPad. Daarbij bepaal je zelf op welk scherm je de films en video’s wilt gaan kijken: als je in de trein of in de tuin zit kijk je op het scherm van je iDevice, terwijl je binnenshuis moeiteloos overschakelt op het grotere scherm in de woonkamer of slaapkamer. Zeker als je meerdere schermen in huis hebt, of met meerdere mensen tegelijk wilt kijken, kan het erg handig zijn als je de vrijheid hebt om content te streamen naar elk gewenst tv-scherm of naar een beamer/projector. Die mogelijkheid bieden streaming devices zoals de Chromecast, de Apple TV en concurrerende apparaten zoals de Amazon Fire en Roku. Die laatste twee worden vooral in de VS gebruikt en zijn geduchte concurrenten voor Google en Apple, maar in Europa merken we daar niets van.

De Chromecast heeft een adviesprijs van €40 en dat is goedkoop genoeg om elk groot scherm in huis te voorzien van een draadloze connectie. Je sluit de Chromecast aan op de HDMI-aansluiting van de tv en kunt vrijwel meteen media gaan streamen, zoals series van Netflix of muziek van Deezer, TuneIn en Spotify. Ook kun je apps en games gebruiken, waarbij je de iPhone dienst doet als controller. Dat laatste was al langer mogelijk bij de Apple TV, dankzij AirPlay. Het werkt iets anders dan de apps op de Apple TV 4, omdat het bij de Chromecast gaat om apps die op smartphone of tablet draaien en alleen maar beeld en geluid doorsturen naar het tv-scherm. De processing vindt plaats op het mobiele apparaat, niet op de tv.

Chromecast 2 review: dubbelgevouwen kabeltje met magneet.

Dit is nieuw bij de Chromecast 2

Het eerste dat opvalt is dat de Chromecast 2 een nieuw uiterlijk heeft gekregen. In plaats van een soort ‘usb-stick’ met HDMI-aansluiting is het nu een rond schijfje geworden. Het apparaatje bungelt aan een HDMI-kabeltje aan de achterkant van de tv. De oude versie zat dicht op de tv, waardoor het Wi-Fi-signaal kon worden gestoord. Bovendien was er redelijk wat vrije ruimte achter de tv nodig om het niet-buigzame stickje te kunnen plaatsen. Bij de Chromecast 2 is dat anders: deze hangt aan een slap kabeltje langs de tv. Hij neemt wel iets meer ruimte in, maar is makkelijker te plaatsen als je bijvoorbeeld een tv-beugel hebt.

De Apple TV wordt geleverd met een afstandsbediening, maar dat is bij de Chromecast niet het geval. Dat kan onhandig zijn voor huisgenoten die geen smartphone hebben. Het apparaatje hangt gewoon aan de tv en komt in actie wanneer je er (vanuit een iOS- of Android-app) opdrachten naartoe stuurt. Beide apparaten moeten op hetzelfde Wi-Fi-netwerk zijn aangemeld. De belangrijkste vernieuwing is binnenin te vinden: naast 2,4GHz Wi-Fi-netwerken werkt de Chromecast nu ook met 5GHz-netwerken. Dat geeft je de mogelijkheid om de internetverbinding te laten lopen via een sneller en stabieler netwerk. Het spelen van games (zoals hierboven genoemd) is ook nieuw op de Chromecast 2.

Chromecast 2 review: volledige lengte

Compleet nieuw design
Op foto’s ziet de Chromecast 2 er erg leuk uit. Het ronde schijfje met flexibele kabel wekt een simpele en minimalistische indruk. Daarom waren we een beetje teleurgesteld dat de foto’s niet het hele verhaal vertellen. Als je de Chromecast 2 wilt gebruiken moet je nog een extra stroomkabel bevestigen, zoals je op de foto hieronder ziet:

Chromecast 2 in tv-toestel

Daardoor is de oplossing net iets minder strak dan we hadden gehoopt. Bij al deze streaming apparaatjes zijn eigenlijk altijd nog wel wat kabels zichtbaar, al kun je ze bij de Chromecast nog wel aardig wegwerken. De usb-oplaadkabel van de Chromecast staken we in een vrije usb-poort aan de achterkant van de tv. Heb je zo’n vrije usb-poort, dan hangen er alleen wat kabels achterop de tv, die je met kabelbinders nog een beetje kunt oprollen. Heb je geen usb-poorten, dan loopt er een stroomkabel van de tv naar de tv-kast. Overigens is de Apple TV ook niet helemaal strak weg te werken, want er loopt altijd een kabel van de HDMI-poort naar de Apple TV zelf. De stroomvoorziening van de Apple TV kun je gelukkig wel wegwerken in de tv-kast.

Chromecast 2 review: verschillende kleuren.

Je hebt keuze uit 3 kleuren: zwart, rood en geel. Wij kozen voor het (onopvallende) zwarte model. Ga je vaak op reis, dan kan het handig zijn om een felgekleurd exemplaar te kopen, zodat je het apparaatje wat minder snel vergeet bij het verlaten van je hotelkamer.

Het schijfje meet 51,9mm x 51,9mm x 13,5mm en heeft aan de ene kant een kort HDMI-kabeltje en aan de andere kant een micro-usb-stroomaansluiting. Op de bovenkant van de schijf zie je het Chrome-logo. Langs de rand vind je een kleine resetknop en een statuslampje. De achterkant is magnetisch en klikt vast aan de HDMI-stekker als de Chromecast niet in gebruik is. Het laat zien dat Google ook wel wat oog voor details heeft. In de doos vind je de Chromecast zelf, een micro-usb-kabel en een vrij compacte stroomadapter.

We zijn positief over het nieuwe uiterlijk: het ziet er wat moderner uit dan het usb-stick-achtige ding dat we gewend waren en het flexibele kabeltje zorgt ervoor dat je de Chromecast makkelijker kunt aansluiten op moeilijk bereikbare plaatsen.

Chromecast 2 installeren

Het installeren van de Chromecast 2 is eenvoudig om te doen. Het installatieproces is vrij simpel en je hebt geen gereedschap nodig (bij de Apple TV trouwens ook niet). Je installeert de bijbehorende app op je iPhone of iPad en doorloopt alle stappen op het scherm. Dit duurde ongeveer 5 minuten. Qua gebruiksgemak verschilt dit nauwelijks met de Apple TV. Als je op de iPhone of iPad een geschikte app opent, zie je aan het Cast-icoontje dat je media naar de tv kunt streamen. Dit is vergelijkbaar met het AirPlay-icoontje in apps. Via de officiële app zie je ook meteen welke apps van derden geschikt zijn voor streaming via Chromecast. We hebben dit getest met de apps van Netflix, YouTube, NPO en Videoland. Het werkte perfect: na het aantikken van het Cast-icoontje verschijnt alles meteen op het tv-scherm. We kregen totaal niet de indruk dat alles is geoptimaliseerd voor Android-gebruikers of dat je met iOS een tweederangs gebruiker bent. Op beide platformen werkt het even goed.

Chromecast: apparaat toevoegen. Chromecast-app: overzicht van geschikte apps.

Chromecast 2 in gebruik

We hebben de Chromecast 2 getest in combinatie met een 5GHz-netwerk en daarbij merk je meteen dat alles een stuk sneller werkt. Zodra je op het Cast-icoontje tikt verschijnt de stream meteen op je tv-scherm. Alles voelt vlotter aan. Binnenin zitten nu drie antennes voor het optimaliseren van de performance, terwijl het eerdere model slechts één antenne had.

Gebruik je de Chromecast 2 niet actief, dan verschijnt er een screensaver met plaatjes van Google Foto’s, Facebook, Flickr of algemene foto’s. Bij de Apple TV heb je ook de mogelijkheid om screensavers te kijken en die zijn veel spectaculairder. Verder heb je de mogelijkheid om tabbladen van Chrome op de Mac of Windows-pc naar je tv-scherm door te sturen, dankzij de Chromecast. Je kunt dan bijvoorbeeld kantoortoepassingen op de tv te tonen, wat handig kan zijn voor bedrijven. Je hoeft alleen maar een goedkope Chromecast op de tv aan te sluiten om te zorgen dat presentaties (bijv. van Google Docs, Office 365 of Prezi) op een groter scherm te zien zijn.

Er is een handige gastmodus aanwezig, waarmee vrienden die op bezoek zijn iets kunnen afspelen op het tv-scherm, zonder dat ze het (supergeheime) wachtwoord van jouw Wi-Fi hoeven te weten. Je moet wel toestemming geven en in dezelfde kamer aanwezig zijn als de Chromecast, om te voorkomen dat de buren content op jouw tv gaan afspelen. De koppeling vindt plaats via een code die op het tv-scherm te zien is.

De Chromecast 2 biedt nog geen ondersteuning voor 4K-resolutie, maar dat heeft de Apple TV 4 ook niet. Bij de Chromecast is dat nog wel goed te praten (4K-televisies zijn nog geen gemeengoed en over twee jaar haal je gewoon een Chromecast 3 in huis), maar bij de hoge prijs van de Apple TV hadden we liever gezien dat ‘ie meteen klaar is voor de toekomst. Technisch gezien moet het niet moeilijk zijn en een Apple TV gaat vrij lang mee, soms wel 5 jaar of langer. Bij zowel de Chromecast 2 als de Apple TV 4 zit je vast aan een maximale resolutie van 1080p.

De Chromecast 2 speelt de volgende codecs en beeldformaten af: H.264 1080p, H.264 720×480, MPEG-4, VP8 video en AAC-LC. Wat audio betreft worden AC3, eAC3 (Dolby Digital Plus), FLAC, MP3, PCM/WAV en Vorbis ondersteund. Zelf hoef je daar niet te veel over na te denken, want je zult vooral content streamen vanuit apps die alle technische achterliggende details voor jou regelen.

Chromecast: sport-apps en games die samenwerken met Chromecast Chromecast: enkele apps die samenwerken met Chromecast

Gamen op de Chromecast 2

Ook nieuw op de Chromecast 2 is de mogelijkheid om games te spelen. Daarbij stream je de games naar je tv en gebruik je de iPhone of iPad als controller. Vanwege het kleinere formaat kozen we voor het spelen op de iPhone. Helaas geeft de Chromecast-app maar drie suggesties voor geschikte games, waaronder de Big Web Quiz for Chromecast van Google zelf. Hiermee kun je met 5 vrienden tegelijk een kennisquiz doen, waarbij de vragen op het tv-scherm verschijnen. Degene die het snelst het antwoord weet, komt bovenin de ranglijsten. Omdat het aanbod vrij karig is en de games niet echt op de tv of op de Chromecast geïnstalleerd worden, moet je hier niet te veel van voorstellen. Wil je gamen, dan ben je beter af met de Apple TV 4 of met een losse spelcomputer. Op termijn zullen er wel wat meer games verschijnen, zodat je bijvoorbeeld kunt tennissen, bowlen en golfen op de tv waarbij de iPhone de controller is. Google beloofde games zoals Angry Birds Go! en Driver Speedboat Paradise, maar in de App Store-omschrijvingen van die games zagen we nog geen ondersteuning voor Chromecast.

Het was lastig om geschikte games te vinden. Volgens Google zijn Just Dance Now, Catch Phrase Blitz en Scrabble Blitz al aangepast, maar die games zijn niet allemaal verkrijgbaar in de Nederlandse App Store en zijn ook niet allemaal geschikt voor het Nederlandse publiek. Scrabblen in het Engels? Dat vindt niet iedereen leuk. Scrabble Blitz van Hasbro krijgt bovendien erg slechte beoordelingen in de Amerikaanse App Store, dus we missen eigenlijk niets. Just Dance Now kun je al wel spelen, dus dat hebben we meteen even geprobeerd.

Just Dance Now, verbinding maken met Chromecast Just Dance Now Chromecast-game

Als je geen VIP-lid van Just Dance Now bent, moet je eerst uitgebreid reclame kijken voordat je kunt gaan dansen. Vervolgens word je aan een ruimte toegevoegd waar je met drie willekeurige spelers moet proberen om zo goed mogelijk de dansbewegingen na te doen, terwijl je de iPhone in de hand houdt. Positief vonden we dat de game is geoptimaliseerd voor het tv-scherm en dat je niet de indruk krijgt dat je alleen maar een smartphone-game zit te streamen. Als je bedenkt hoe lang dit soort games al mogelijk zijn met de Apple TV, is het jammer dat er bij de Chromecast nu nog maar zo weinig aanbod is. Google had beter een paar bekende partijen erbij kunnen betrekken, zodat je nu al wat meer keuze hebt.

Just Dance Now op de televisie dankzij Chromecast

Fast Play op de Chromecast 2

Nog een andere belofte, is Fast Play. Dit is een technologie waarbij media alvast wordt geladen voordat je op de knop drukt. Video wordt op de achtergrond geladen, waarbij de Chromecast alvast inschat wat je wilt gaan kijken. Kijk je bijvoorbeeld naar Suits, dan zal de Chromecast 2 alvast de volgende episode laden voordat je op Play drukt. Daardoor hoef je minder lang te wachten op het bufferen van video’s. Deze technologie komt pas volgend jaar echt goed beschikbaar. Om te zorgen dat het werkt, zullen appontwikkelaars hun apps moeten aanpassen voor Fast Play. Uiteindelijk zal de Chromecast net zo snel worden als live-tv, als jouw tv-app dit ondersteunt.

Makkelijker zoeken naar content?
Wil je iets afspelen via de Chromecast, dan hoef je volgens Google niet zelf te gaan zoeken. De Chromecast-app is nu meer een centrale plek geworden waar je interessante content kunt vinden. Op het tabblad ‘Nu te bekijken’ zie je welke geschikte apps je al geïnstalleerd hebt, bijvoorbeeld YouTube en Spotify. Je zou daarop ook een overzicht van bijvoorbeeld trending video’s op YouTube moeten zien, maar die verschenen bij ons nog niet. Ook was het nog niet mogelijk om te zoeken naar bijvoorbeeld ‘The Simpsons’ om vervolgens een overzicht te krijgen van alle diensten die hiervoor content aanbieden. Deze universele zoekfunctie wordt ook beloofd voor de Apple TV (en was eerder ook al beschikbaar op Android TV en op het Amerikaanse Roku tv-kastje). Je tikt de naam van een film of tv-serie in of je spreekt het in via de microfoon en de Chromecast laat zien welke diensten de content aanbieden. Maar helaas kregen we dat nog niet werkend. Als het op termijn wél werkt zou je hiermee geld kunnen besparen: je hoeft dan bijvoorbeeld niet bij Pathé of Videoland een film te huren, als dezelfde film al in het aanbod van Netflix zit. Maar dat is toekomstmuziek. Google heeft deze functie in Nederland nog niet geactiveerd.

Performance van de Chromecast 2

De belangrijkste reden om je oude Chromecast te vervangen door een Chromecast 2, is toch wel omdat de performance beter is. Video’s laden sneller en apps crashen minder vaak. Het feit dat je alles via de iPhone of iPad moet regelen, roept misschien vragen op of de internetverbinding op je iPhone niet volledig in beslag wordt genomen door de stream. Gelukkig niet. Google hanteert hiervoor een slim trucje, waarbij de Chromecast als een proxy fungeert. Nadat de verbinding tot stand is gekomen en je via de iPhone hebt aangegeven welke content je wilt zien, zal de Chromecast zelf de stream overnemen via de eigen interne antenne. Je kunt dus gewoon je iPhone blijven gebruiken en andere apps opstarten, zonder dat de stream gaat stotteren. Het enige waarbij dit niet werkte was de app Just Dance Now: zodra we een foto probeerden te maken, waarschuwde de game dat je als speler de dansruimte hebt verlaten. Vijftien seconden later stopt de game automatisch, omdat je niet meer actief meespeelt. Bij muziek en video’s afspelen is dat niet het geval: we keken tv-programma’s via de nieuwe NLziet-app en konden ondertussen e-mailen, spelletjes spelen en nieuwsapps bekijken terwijl op de achtergrond de Chromecast lekker doorspeelde. Pas wanneer het tv-programma is afgelopen moet je weer naar de Chromecast-app gaan om aan te geven welke content je vervolgens wilt kijken. Van buffering hebben we geen last gehad.

Omdat de verbinding via Wi-Fi wordt gelegd, hoefden we ook niet de iPhone te richten op de Chromecast (die aan de achterkant van de tv hing). Als je in de Chromecast-app een opdracht geeft, reageert het tv-beeld meteen zonder dat je eerst moet bufferen of wachten.

Conclusie Chromecast 2 review

Toen Google de Chromecast in 2013 aankondigde was het meteen een hit, vanwege de lage prijs en de handige functionaliteit. Je hoefde niet na te denken of je een Chromecast zou aanschaffen: de prijs was zo laag, dat het voor early adopters zoals wij ‘leuk voor erbij’ was. Het idee dat je een apparaatje op je tv inplugt en meteen media kunt streamen is nog steeds erg goed. Twee jaar later is het idee van Chromecast verder verfijnd. De prijs is nog steeds laag genoeg om over de aanschaf niet te lang na te denken. Als je wilt kun je alle tv-schermen in huis voorzien van een Chromecast-schijfje. Zeker in huishoudens waar iOS- en Android-apparaten door elkaar worden gebruikt, is de Chromecast een geduchte concurrent voor de Apple TV 3, maar niet voor de Apple TV 4. Vergeleken met de nieuwe Apple TV is de Chromecast 2 eigenlijk wat beperkt. Je kunt alleen media streamen, geen apps installeren.

Toch is de Chromecast 2 een winnaar, zeker als je van plan was om een Apple TV 3 te kopen. Dit apparaatje biedt vrijwel dezelfde streaming-functionaliteit in vrijwel dezelfde apps (YouTube, NPO, Spotify, etc.) maar is veel goedkoper. Wel is het jammer dat er eigenlijk nauwelijks nieuwe functies in zitten. Mensen die al een eerste generatie Chromecast hebben, hoeven dan ook niet direct te upgraden, tenzij ze willen profiteren van 5GHz en het modernere design. Toch zullen veel mensen gaan upgraden, omdat het apparaatje zo goedkoop is. De oude kun je weggeven aan vrienden, in een andere tv stoppen of (helaas) in de vuilnisbak gooien, want tweedehands levert zo’n stickje vrijwel niets meer op.

Zoek je een simpele en goedkope oplossing om alleen je media te streamen, dan is de Chromecast 2 het antwoord. Zelf sparen we liever door voor een nieuwe Apple TV, want die biedt veel meer functies en zal door het enorme aanbod van apps uitgroeien tot een écht nieuw tv-platform met apps en games, stembediening, een handige remote, makkelijke tv-interface, screensavers en allerlei toekomstige functies die we nog gaan ontdekken. Als platform is de Apple TV veel interessanter, maar hij is dan ook veel duurder. Vergeleken met de vorige Chromecast zitten er eigenlijk geen spectaculaire nieuwe functies in de Chromecast 2. Alles werkt alleen wat sneller en soepeler en er zijn wat extraatjes toegevoegd zoals Spotify.

• Ondersteuning voor stabielere en snellere 5GHz-netwerken.
  • Nieuw design, dat er moderner uitziet.
  • Inpluggen in een vrije HDMI-poort is makkelijker geworden dankzij het flexibele kabeltje.