Spotify dient Europese klacht in over oneerlijke concurrentie door Apple

Spotify heeft een officiële klacht ingediend bij de Europese mededingingsautoriteiten. Het bedrijf vindt dat er sprake is van oneerlijke concurrentie door de 'Apple-tax' en beperkende regels.

Spotify dient klacht in over Apple

Spotify lijkt voor een harde confrontatie te kiezen, door bij de Europese Commissie een klacht neer te leggen over Apple. CEO Daniel Ek kondigde de plannen officieel aan. Het probleem is dat Apple regels voor de App Store heeft ingesteld, die erop gericht zijn om de keuzevrijheid en innovatie te beperken, ten kosten van de gebruikerservaring. Apple dient als scheidsrechter en kan daarmee ook beslissen in het nadeel van andere appontwikkelaars. Volgens Ek heeft zijn bedrijf geprobeerd om de problemen direct met Apple op te lossen, maar dat heeft tot niets geleid. Nu vraag Spotify de EU om actie te ondernemen tegen de oneerlijke concurrentie. Het gaat hierbij om hoge tarieven voor betalingen, die hij de ‘Apple-tax’ noemt.

‘Apple zorgt voor lock-in’

In het dagelijks spraakgebruik betekent ‘Apple-tax’ iets heel anders, namelijk de extra kosten die Apple in rekening brengt voor het mooie design en de ‘Apple-ervaring’. Daardoor kost een smartphone van Apple meer dan een smartphone van een willekeurig Chinees merk. Bij Spotify gaat het echter om de 30% kosten die Apple in rekening brengt als mensen een in-app aankoop doen. Spotify wil dat de app op dezelfde manier behandeld wordt als andere apps in de App Store, zoals Uber en Deliveroo. Die kunnen transacties met klanten doen, zonder dat ze iets aan Apple hoeven af te dragen. De CEO van Spotify wil niet dat Apple gebruikers dwingt tot een ‘lock-in’ in het betaalsysteem van Apple. Apple Music is een ander voorbeeld: die dienst hoeft geen 30% van de inkomsten af te dragen, omdat het immers eigendom van Apple zelf is. Verder vindt Spotify dat de App Store geen controle mag hebben over de communicatie tussen gebruikers en uitgevers. Ook dat lever oneerlijke concurrentie op, want Apple kan de eigen diensten en apps zoals Uber promoten via de App Store en uitgelichte verhalen, maar zal nooit Spotify opnemen in allerlei lijstjes met aanbevolen apps. Dat is eigenlijk in het nadeel van gebruikers, die maar een gekleurd beeld te zien krijgen.

Dit zijn de drie belangrijkste klachten van Spotify:

Spotify-klachten Europa

De klacht van Spotify is opmerkelijk, want dit is het eerste écht grote bedrijf dat formeel een klacht indient over de manier waarop Apple omgaat met ontwikkelaars en de App Store. Beide bedrijven zijn afhankelijk van elkaar. Spotify moet de app via de App Store kunnen aanbieden en Apple verdient weer aan mensen die via een in-app aankoop betalen voor Spotify Premium. Bovendien heeft Apple er belang bij dat er een Spotify-app voor iOS bestaat.

Apple Music en Spotify.

‘Apple is te machtig’
In de VS woedt de afgelopen tijd een soortgelijke discussie. Als het aan Elisabeth Warren, presidentskandidate voor 2020 ligt, zouden grote techbedrijven zoals Apple, Google, Facebook en Amazon moeten worden opgesplitst. Warren vindt dat de techbedrijven veel te machtig zijn waardoor er oneerlijke concurrentie ontstaat. Apple zou volgens Warren niet tegelijk de App Store mogen beheren én eigen app erin aanbieden.

Spotify

Spotify is 's werelds grootste muziekstreamingdienst. Met Spotify kun je gratis of tegen betaling muziek streamen vanaf je iPhone, iPad, Mac of ander device. De gratis versie heeft reclame en laat je niet on-demand elk nummer afspelen, terwijl je met de betaalde Spotify Premium onbeperkt muziek naar keuze kunt luisteren. Er zijn op maat gemaakte afspeellijsten, je kunt gebruikmaken van Spotify Connect of AirPlay en nog veel meer. Behalve muziek vind je op Spotify ook veel populaire podcasts, zowel Nederlandse als vanuit het buitenland.

Spotify

Reacties: 11 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.