Shazam for Brands

Nu officieel: waarom de overname van Shazam door Apple geweldig nieuws is voor Apple-gebruikers

Het is officieel: Apple heeft Shazam overgenomen! De technologie van de muziekherkenner zal worden opgenomen in producten en diensten.

Shazam for Brands

Het is officieel: Apple heeft de muziekherkenner Shazam overgenomen, nadat vorige week al de eerste geruchten opdoken. En dat is goed nieuws, want daarmee komt heel veel kennis over muziek- en objectherkenning beschikbaar voor Apple-gebruikers.

Apple neemt Shazam over

Apple heeft niet bekendgemaakt hoeveel ze hebben betaald voor de overname, maar volgens bronnen zou het gaan om zo’n $400 miljoen. Shazam zou voor een overname eerder ook in gesprek geweest zijn met Spotify en Snapchat, maar uiteindelijk is Apple er met de aanwinst vandoor gegaan. Uiteindelijk duurden de gesprekken tussen Shazam en Apple zo’n vijf maanden, aldus de bron. Het enige wat Apple over de overname wilde zeggen, is het volgende:

We are thrilled that Shazam and its talented team will be joining Apple. Since the launch of the App Store, Shazam has consistently ranked as one of the most popular apps for iOS. Today, it’s used by hundreds of millions of people around the world, across multiple platforms.

Apple Music and Shazam are a natural fit, sharing a passion for music discovery and delivering great music experiences to our users. We have exciting plans in store, and we look forward to combining with Shazam upon approval of today’s agreement.”

Beide bedrijven kennen elkaar goed. Al in 2014 doken geruchten op over een samenwerking om een muziekherkenner voor iOS te maken. Dat leidde uiteindelijk tot de Shazam-functie in Siri. Maar Shazam bestaat al veel langer, zelfs veel langer dan de iPhone bestaat. In 1999 werd de dienst voor het eerst opgericht waarbij je nog een speciaal telefoonnummer moest bellen (2580) om muziek te herkennen. Nadat je de telefoon bij de muziek had gehouden kreeg je een sms-bericht met daarin de naam van het muzieknummer en de artiest.

Nu Apple officieel Shazam heeft overgenomen, heeft Apple meer mogelijkheden om de zoektechnologie in allerlei producten te gebruiken. In de officiële reactie wordt vooral gehint naar toepassingen in Apple Music, maar er is veel meer mogelijk. Zou zouden ze de verkenningstechnologie voor audio kunnen gebruiken voor het beter interpreteren van Siri-commando’s. Dat komt ook van pas voor de HomePod. Verder heeft Shazam gewerkt aan beeld- en objectherkenning, wat weer van pas kan komen voor Apple’s zelfrijdende auto. Daarnaast doet Shazam ook steeds meer met films en tv. Zo is er in Amerika een tv-quiz genaamd Beat Shazam. Mogelijk komt de muziekherkenning dus ook van pas bij Apple’s plannen voor meer originele content. Misschien wel het minst spannend zijn de augmented reality-toepassingen met QR-codes, die Shazam in samenwerking met adverteerders heeft ontwikkeld. Maar zelfs daar heeft Apple mogelijk iets aan: het sluit perfect aan op Apple’s eigen activiteiten op het gebied van augmented reality. Zelfs als ze maar een deel van Shazam’s technologie gebruiken heeft Apple profijt van deze overname, want het engineering-team brengt een berg kennis en ervaring mee.

De vraag is of de losse Shazam-apps zullen blijven bestaan op alle platformen die het bedrijf voorheen ondersteunde. Hopelijk horen we daar snel meer over. Shazam is niet alleen beschikbaar op de iPhone, iPad, Apple Watch en Mac, maar ook op Android en Android Wear.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 11 december 2017, 18:19
Categorie Apple
Onderwerpen overname, shazam

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.