Shazam voor muziekherkenning met nieuw design.

‘Apple wil muziekdienst Shazam overnemen’

Apple staat op het punt om Shazam over te nemen, de muziekherkenningsdienst met app. Het zou goed aansluiten op Apple's AR-activiteiten. Een officiële aankondiging wordt maandag verwacht.

Shazam voor muziekherkenning met nieuw design.

Apple zou plannen hebben om de muziekapp Shazam over te nemen voor een bedrag van ruim 400 miljoen dollar. De overname wordt volgens bronnen maandag aangekondigd. Snap zou eerder al interesse hebben gehad in een overname van Shazam.

Overname Shazam door Apple

Meerdere anonieme bronnen zouden aan Techcrunch hebben bevestigd dat de overname rond is. Met Shazam kun je achterhalen wat de naam van een liedje is, door via de microfoon van een smartphone mee te laten luisteren. Apple gebruikt Shazam al in Siri.

Als Apple er inderdaad in slaagt om Shazam over te nemen voor 400 miljoen dollar, dan is dat een koopje. Bij de laatste investeringsronde werd de waarde van het bedrijf geschat op 1 miljard dollar.

Shazam bestaat sinds 1999

Shazam ging in 1999 van start in het Verenigd Koninkrijk en heette toen nog 2580. Het was genoemd naar het telefoonnummer dat gebruikers moesten intikken om de dienst te gebruiken. Dankzij de App Store is Shazam snel populair geworden. Naast muzieknummers kun je er tegenwoordig ook films en tv-series mee herkennen door korte audiofragmenten te laten scannen. In september 2016 haalde de app 1 miljard downloads. Sinds vorig jaar is het bedrijf achter Shazam voor het eerst winstgevend. Er werd dat jaar een omzet geboekt van 40 miljoen Britse pond.

Shazam’s AR-activiteiten
Wat Apple met Shazam wil doen is nog even onduidelijk, maar misschien heeft het iets te maken met intelligent doorzoeken van audio en het herkennen van beelden. De afgelopen tijd werkte Shazam aan functies voor beeldherkenning, waarbij je bijvoorbeeld een foto van een frisdrankblikje kon maken om extra content van een tv-serie te ontvangen. Ook maakte Shazam sommige objecten interactief dankzij augmented reality en was er een AR-game. Allemaal activiteiten die goed aansluiten bij Apple’s ambities om een grote speler op AR-gebied te worden. Het zou daarom ook als een acquihire (talentaankoop) kunnen uitpakken, waarbij het Apple vooral om de ervaring van de medewerkers gaat.

In het verleden werkte Apple ook al eens samen met Shazam aan een campagne: als je een Apple Music-poster scande kreeg je de profielpagina van de artiest bij Apple Music te zien. Maar de meeste mensen kennen Shazam vooral van de muziek-app en van de Shazam/Siri-functie.

Bron: Techcrunch

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 9 december 2017, 0:06
Categorie Apple
Onderwerpen overname, shazam

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.