Safari privacyfuncties ‘enorm effectief’: reclameinkomsten flink afgenomen

De anti-trackingmaatregelen in Safari blijken enorm effectief, zeggen experts uit de reclame-industrie. Het heeft geleid tot een 60% prijsdaling voor gerichte Safari-advertenties.

Apple probeert in Safari voor iOS en macOS te voorkomen dat je extreem getrackt wordt voor adverteerders. Nieuwe functies zoals Intelligent Tracking Prevention (ITP) blijken daarbij enorm effectief. Volgens insiders heeft het behoorlijke invloed gehad op inkomsten. Als gevolg daarvan zijn de prijzen voor het adverteren in de Google Chrome-browser gestegen, terwijl die voor Safari juist met 60% zijn gedaald. Adverteerders zijn minder happig om in Safari te adverteren, schrijft The Information.


Interessante doelgroep
Voor adverteerders zijn Apple-gebruikers echter nog een interessante doelgroep, omdat ze meer te besteden hebben dan gebruikers van andere platformen. Het is alleen lastiger geworden om ze te tracken omdat adverteerders moeilijker een uniek ID kunnen vaststellen en volgen. Daardoor krijgen ze minder goed inzicht in browser-gewoontes waardoor ze ook lastiger een profiel kunnen opbouwen.

Bekijk ook

Safari 12.1 bevat verbeterde Intelligent Tracking Prevention

Apple heeft in Safari 12.1 voor macOS en iOS 12.2 een verbeterde versie van Intelligent Tracking Prevention ingevoerd. Daarmee worden bepaalde cookies voortaan maximaal zeven dagen bewaard. Daarna vervallen ze.

Andere aanpak
Volgens softwarebedrijf Nativo, dat reclamesoftware verkoopt, staat 79% van de Chrome-gebruikers toe om hun surfgedrag te volgen. Op de iPhone is dat maar 9% en op de Mac 13%. Adverteerders proberen het daarom nu anders aan te pakken of stappen over naar andere platformen. Een andere aanpak is bijvoorbeeld contextgericht adverteren. Je krijgt dan passende advertenties te zien bij het type artikelen dat je leest. Lees je veel over smart home, dan krijg je daarbij advertenties van smart home-producten te zien. Dit is dan niet gebaseerd op een persoonlijk profiel, maar op de inhoud van een artikel.

In iOS 6 begon Apple al met het beperken van advertentietracking en sinds kort breidt ITP dat nog verder uit. De achterliggende gedachte bij Apple is niet om uitgevers kapot te maken of om adverteerders weg te jagen, maar om de privacy van gebruikers te beschermen.

Bekijk ook

Reclametracking uitschakelen: voorkomen dat apps je volgen op iPhone en iPad

App Tracking Transparency (afgekort ATT) is een privacyfunctie op de iPhone, iPad en andere devices. Ontwikkelaars en adverteerders moeten daarbij toestemming vragen als ze je activiteit willen volgen in apps en websites van andere bedrijven.

Safari

Safari is de Apple's eigen webbrowser die standaard beschikbaar is op iPhone, iPad en Mac. Safari draait op WebKit, de motor achter de browser en ondersteunt alle huidige internetstandaarden. Safari heeft allerlei handige functies, zoals het instellen van favoriete websites, bladwijzers, het Safari-privacyrapport en nog veel meer. De browser krijgt regelmatig nieuwe functies, samen met grote iOS-, iPadOS- en macOS-updates. Lees hier alles over Safari en nuttige tips.

Safari

Reacties: 6 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.