Apple Watch Sport met blauw en rood.

Apple Watch is de populairste smartwatch onder tieners

De Apple Watch blijkt de populairste smartwatch onder tieners, al loopt het met de gehele smartwatchmarkt nog niet echt storm. Verder is de iPhone volgens het onderzoek de populairste smartphone.

De markt voor smartwatches loopt nog niet echt storm. Uit een halfjaarlijks onderzoek van Piper Jaffray-analist Gene Munster blijkt dat slechts 12% van de Amerikaanse tieners een smartwatch bezit. Maar als ze er eentje hebben, is het bijna altijd een Apple Watch. Ook blijkt de populariteit van de iPhone onder jongeren nog verder te stijgen.

Apple Watch Sport met blauw en rood.

iPhone en iPad blijven populair onder tieners

Aan het onderzoek deden in totaal 6.500 Amerikaanse tieners mee met een gemiddelde leeftijd van 16,5 jaar. Uit de cijfers blijkt dat 69% van de ondervraagden een iPhone bezit, een stijging van twee procentpunten ten opzichte van een halfjaar geleden. In 75% van de gevallen zal de volgende smartphone ook een iPhone zijn. De tabletmarkt loopt volgens dit onderzoek wat terug, want uit de cijfers blijkt dat 59% van de ondervraagden een tablet bezit. Een half jaar geleden was dit nog 61%, terwijl dit eind 2014 nog 63% was. Ook bij tablets gaat Apple aan kop: de iPad is verantwoordelijk voor 64% van de totale tabletmarkt onder jongeren. Een half jaar geleden was dit 65%.

Onderzoek onder tieners naar populariteit smartphones, tablets en smartwatches.

Apple Watch populairste smartwatch onder jongeren

De Apple Watch doet het volgens het onderzoek goed, want 71% van de tieners met een smartwatch heeft een Apple Watch. Het probleem met de smartwatchmarkt zit hem echter in het algemene gebruik, want slechts 12% geeft aan een slim horloge te hebben. Kijkend naar de hele markt van draagbare apparaten, dus met fitnesstrackers en andere sportapparaten erbij, doet de Apple Watch het minder goed. Fitbit en Nike blijken in deze categorie het populairst, met de Apple Watch op een derde plaats. Een jaar geleden bleek dat de interesse in de Apple Watch onder tieners, zo vlak voor de verkoop, minder was dan bij de aankondiging ervan.

Er is deze week veel geschreven over het succes van de Apple Watch. Zo keken ontwikkelaars terug op het eerste jaar van de Apple Watch. De apps moeten volgens de ontwikkelaars een stuk sneller, terwijl de CEO van Fitbit vindt dat de Apple Watch veel te veel wil doen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 13 april 2016, 10:26
Categorie iDevices
Onderwerpen apple watch, ipad, iPhone

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.