Apple Pippin

Apple maakte al eerder een spelcomputer: de Pippin

De nieuwe Apple TV is niet de eerste spelcomputer van Apple. In de jaren '90 werd ook al de Pippin uitgebracht, een gamesconsole die toen zijn tijd vooruit was. Maar erg succesvol was het niet.

Apple PippinNa een lange periode vol geruchten, lijkt het erop dat Apple’s nieuwe Apple TV vanavond eindelijk wordt aangekondigd. Misschien wel de belangrijkste nieuwe functie in deze Apple TV is de mogelijkheid om games te installeren, waardoor de Apple TV ineens een concurrent wordt voor de Playstation 4, Xbox One en Wii U. Maar wist je dat Apple al eens eerder probeerde een spelcomputer te maken? In de jaren ’90 verscheen namelijk de Pippin – een spelcomputer die het moest opnemen tegen de gameconsoles van zijn tijd. De Pippin was echter zo’n grote mislukking, dat het twintig jaar zou duren totdat Apple weer een poging zou doen op de spelcomputermarkt.

Pippin: een open spelcomputer

De Pippin verscheen in 1995, het jaar waarin de Super Nintendo, Sega Saturn en de eerste PlayStation nog de grootste spelcomputers waren. Apple had de zinnen gezet op de gamesmarkt, maar besloot deze op een compleet andere manier te benaderen dan de concurrentie. Pippin werd namelijk een open platform, waar fabrikanten een licentie op konden afsluiten. Dit betekende dat andere bedrijven de technologie van Apple mochten gebruiken om een compleet eigen spelcomputer te bouwen.

Het idee achter de Pippin week flink af van het Apple dat we in 2015 kennen. Bij de iPhone, iPad en Apple TV wordt alles immers binnenshuis gemaakt. Alleen Apple kan een smartphone maken die gebruikmaakt van iOS en fabrikanten mogen hier hooguit de onderdelen en accessoires voor maken. Het apparaat zelf wordt alleen gemaakt door Apple.

Bandai Pippin

Twee bedrijven besloten om een licentie op Pippin af te sluiten. Bandai zou hiermee uiteindelijk de Bandai Pippin Atmark maken, die vooral werd verkocht in Japan en de Verenigde Staten. Pas in 1996 verscheen er in Europa een Pippin-spelcomputer van Katz Media.

Pippin was zijn tijd vooruit

De Pippin leek zijn tijd vooruit te zijn. De spelcomputer was backwards compatible, waardoor toekomstige versies ook games van het eerste model zouden draaien. Deze games waren ook regiovrij, waardoor een spel gekocht in de VS ook werkte op een Europese console. De Pippin maakte gebruik van een cd-romspeler en kon zelfs verbinding maken met internet – in die tijd bijzonder voor een gamesconsole.

Daarnaast beloofde de Pippin ondersteuning voor meer dan alleen games: de spelcomputer bood ondersteuning voor bijvoorbeeld educatieve software, wat het een goed alternatief maakte voor computers bij kinderen. Gebruikers konden accessoires zoals een muis en toetsenbord aansluiten om hier gebruik van te maken.

Teleurstellende verkoopcijfers
Apple leek met de Pippin alles te bieden waar de gemiddelde gamer naar op zoek was, maar de spelcomputer bleek toch een gigantische teleurstelling. Van de Bandai Pippin werden slechts 42.000 exemplaren verkocht rond de introductie, terwijl Bandai had gerekend op minstens 300.000 verkochte spelcomputers.

In Europa verliep de uitrol van de Pippin nog moeizamer. Hier werd de spelcomputer alleen aangeboden door Katz Media, maar zij hadden ervoor gekozen om hem niet zomaar te verkopen. In plaats daarvan werden er afspraken gemaakt met providers en distributeurs, om de Pippin aan te bieden als settopbox voor televisies en VGA-schermen.

De KMP 2000 van Katz Media was hierdoor niet in winkels te vinden, maar stond bijvoorbeeld wel in veel Europese hotels. Het idee was dat hotelbezoekers hiermee makkelijk het internet konden bezoeken. Het moest ervoor zorgen dat de Pippin een brede doelgroep kon bereiken, maar dat bleek slecht nieuws voor gamers: zij konden immers niet gewoon naar de winkel om Apple’s spelcomputer te halen.

Wellicht dat het spelaanbod op de Pippin ook een belangrijke rol heeft gespeeld. Het merendeel van alle games was educatief, waardoor er tussen 1995 en 1997 simpelweg weinig te spelen was. In de Verenigde Staten verschenen er slechts 25 commerciële titels voor de spelcomputer. Eén klassieker zat wel tussen het aanbod: de studio Bungie maakte een Pippin-versie van Marathon. Deze game was uiteindelijk de voorloper van Halo.

De stekker er uit
Toen Steve Jobs in 1997 terugkwam bij Apple, besloot hij om de stekker uit een aantal projecten te trekken. Daarmee kwam een einde aan de Pippin. Bandai staakte de productie van de spelcomputer meteen, maar Katz Media beloofde de spelcomputer nog te blijven ondersteunen. Zij hadden immers veel afspraken gemaakt om de Pippin te distribueren. Het mocht niet baten: in 1998 ging Katz Media failliet.

Nieuwe kans met Apple TV
Zo’n twintig jaar later doet Apple opnieuw een poging met de Apple TV. De ondersteuning voor een App Store maakt het mogelijk om games en andere apps te draaien – net als op de Pippin. Het lijkt er echter op dat Apple ditmaal een fundamenteel probleem heeft opgelost: het gebrek aan games. De Apple TV zou namelijk draaien op een variant van iOS 9 genaamd tvOS, waardoor veel bestaande iPhone-spellen zonder al teveel moeite kunnen worden overgezet.

Hoe gaat de Apple TV er exact uitzien en wat kunnen we verder verwachten? We gaan het vanavond om 19:00 uur ontdekken. Tijdens het event worden vermoedelijk ook de iPhone 6s en iPhone 6s Plus aangekondigd.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 9 september 2015, 11:28
Categorie Achtergrond
Onderwerpen apple tv, gameconsole, games

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.