iTunes voor Windows crasht in het Nederlands: dit kun je doen
iTunes voor Windows crasht
Tegelijk met de release van iOS 15 heeft Apple ook een nieuwe versie van iTunes voor Windows uitgebracht. Die biedt ondersteuning voor iOS 15 en iPadOS 15. Maar blijkbaar is deze nieuwe versie alleen getest op Engelstalige pc’s. Als je een andere systeemtaal (zoals Nederlands) hebt ingesteld crasht iTunes. We ontvingen een melding van iCulture-lezeres Vivian, die er last van heeft. Maar ook in de Apple-supportfora is erover te lezen.
De boosdoener is iTunes 12.12.0.6 voor Windows. Het probleem doet zich voor bij de versie die je kunt downloaden via de Microsoft Store, maar ook bij de versie die op de Apple-website staat. Gebruikers krijgen een foutmelding: “iTunes cannot run because some of its required files are missing. Please reinstall iTunes.”
Dit kun je doen
Heb je te maken met dit probleem, dan zijn er twee tijdelijke oplossingen. Je kunt een oudere versie van iTunes voor Windows installeren, maar daarbij heb je het probleem dat de officiële ondersteuning voor iOS 15 er nog niet in zit. Voor mensen die toch al via iCloud synchroniseren hoeft dit geen probleem te zijn.
Een andere oplossing is dat je je systeemtaal naar Engels wijzigt, als dat voor jou werkbaar is. Daarna kun je iTunes normaal openen.
Ondertussen is het wachten op een fix. Apple heeft nog niet aangegeven dat die er komt, maar we verwachten ‘m wel binnen een paar dagen.
iTunes
Lees alles over iTunes, de voormalige software voor het beheren van je mediacollectie op Mac en Windows. Sinds 2019 is Apple gestopt met iTunes op de Mac en in februari 2024 bracht Apple officieel drie opvolgers voor iTunes op Windows uit. iTunes voor Windows bestaat echter nog wel. Ook is er nog de iTunes Store nog voor het kopen van muzieknummers en albums en het aanschaffen en huren van films.
15 reacties
Marcel B.
Inderdaad, gisteravond dit probleem. Er ontbraken bestanden en opmerkkng erbij om ITunes opnieuw te installeren. Dus in de juiste volgorde de ‘oude’ iTunes verwijderd. Maar via Microsoft deze opnieuw installeren lukte niet. Wellicht als ik taal op Engels zet gaat het wel.
Mars
Klopt:: voor nu werkt op W10 iTunes indien de systeemtaal op Engels (Unites States) wordt gezet.
dirk.1957
De versie 12.10 via de Apple site kun je wel gewoon installeren.
Marcel B.
Hai Dirk, dank! Ik heb op de Apple site gezocht maar de door jou genoemde versie 12.10 staat niet op de pagina met oudere iTunes voor Windows versies ook al geef je dit in het zoekvenster aan. Heb jij wellicht dan de URL voor me? Thx! Of ben ik in de bonen?
Willem
Wow Apple is echt actief bezig met een anti nl beleid.. đŸ¤£
Marcel B.
Update.
Op internet vond ik een goede tip die meteen werkte.
Scroll op https://www.apple.com/nl/itunes/ naar beneden (kies niet voor “Get it from Microsoft” ) en klik op “op zoek naar andere versies?” –> voor mac OS of Windows. Gedaan, installatie verder ok en iTunes staat er weer op met versie 12.11.4.15. Dat is dus niet de gewraakte versie die mij continu problemen gaf.
Kris L.
Klopt, ik ook, reinstall en probleem was weg, PC ook herstart en werkte gewoon.
Thomas
Ook UK Engels is een no go.
Werkt enkel met EN-US
Demis
Als het goed is, is er nu een update waar het crash probleem is verholpen
Bert
Net een update gedaan via de Microsoft Store en probleem opgelost!
ABKtje
@Bert: Zou top zijn, ik kan m niet vinden echter
ABKtje
@Demis: Hoe en waar vind ik de juiste update?
Jan
Via “apple software update” is er alvast nog geen fix – nieuwe update beschikbaar… Hij zegt nog steeds up to date te zijn”
Blijkbaar kan je ook in itunes updaten, maar het probleem is hem net dat je er niet aan/in kan en ik wil geen systeem wijzigingen etc gaan doen.
Werd niet via de store geĂ¯nstalleerd dus ook niet via de store te fixen.
Benieuwd of dit vlot rechtgezet kan worden?
Demis
Ik heb ‘m zelf nog niet geĂ¼pdate, maar ik las het op deze site gister.
Jan
Zojuist via “apple software update” versie 12.12.1 aangeboden. (gewoon apple software update in zoekfunctie typen)
GeĂ¯nstalleerd en werkt nu wel terug!
Fix en problem solved!