Ook Instagram heeft nu grappige gezichtsfilters

Instagram heeft gezichtsfilters gekregen, waarmee je het uiterlijk van een konijn of beertje krijgt. Ook zijn er kroontjes, een bril en andere accessoires om aan je selfie toe te voegen.

Het was een kwestie van tijd dat Instagram de grappige gezichtsfilters van Snapchat zou overnemen. Je kunt jezelf voorzien van een hondensnuit, een kroontje en allerlei andere filters, die allemaal te vinden zijn in de update die direct beschikbaar komt voor iOS en Android.


Instagram gezichtsfilters

Instagram gezichtsfilters: net als Snapchat

Alle Facebook-apps hebben gaandeweg alle unieke functies van Snapchat gekopieerd, ongeacht of het nu om Facebook, WhatsApp of Instagram gaat. Met de gezichtsfilters kun je jezelf met augmented reality voorzien van een gekke snuit, een zombiehoofd of een taco. De filters verschenen eerst bij Snapchat, waar ze lenzen worden genoemd. Facebook haalde soortgelijke technologie in huis en voegt het nu toe aan alle apps.

Instagram met filters op Tim Cook.

Hieronder kun je de twee snuit-filters van Instagram en Snapchat vergelijken. Wat ons betreft is er niet erg veel verschil. De kans is klein dat Instagram op deze manier gebruikers afpakt van Snapchat, maar het beperkt wel de verdere groei van Snap.

Je hebt keuze uit 8 filters, waaronder een konijnensnuit, berenoortjes, een bril en twee kroontjes. Je vindt ze door naar het selfiescherm te gaan. Bij de knop om van camera te wisselen krijg je nu een gezichtje te zien, waarmee je de gezichtsfilters activeert.

Instagram vs Snapchat gezichtsfilters

Eerder nam Instagram al de Stories-functie over van Snapchat. Dat bleek een schot in de roos: inmiddels zijn er meer Instagram Stories-gebruikers dan mensen die Snapchat gebruiken. Instagram Stories wordt nu door meer dan 200 miljoen mensen dagelijks gebruikt, een forse groei ten opzichte van de 150 miljoen die er in januari gebruik van maakten. Dat is meer dan de complete gebruikersgroep van Snapchat, die uit 161 miljoen mensen bestaat. Bij Stories maken gebruikers een lijstje van foto’s en video’s die achter elkaar worden afgespeeld. De content verdwijnt automatisch na 24 uur.

Snapchat trekt vooral jongeren, die niet zo snel geneigd zullen zijn om over te stappen naar Instagram. Van de andere kant zullen ouderen niet zo snel kiezen voor Snapchat, omdat ze de interface vaak wat verwarrend vinden. Op die manier bedienen beide apps een heel verschillend publiek, maar het constante naäpen van functies is uiteraard wel schadelijk voor Snap, dat sinds de beursgang sterk afhankelijk is geworden van koersontwikkelingen als er weer goed of slecht nieuws te melden is.

Reacties: 5 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.