Sundar Pichai podium Google I:O 2019

Google CEO haalt uit naar Apple: ‘Privacy moet voor iedereen zijn’

Google's CEO Sundar Pichai heeft in een opiniestuk in de New York Times uitgelegd hoe Google omgaat met privacy en de gegevens van gebruikers. Pichai legt wat zijn bedrijf doet op het gebied van privacy en toegankelijkheid. Het is voor het eerst dat Google daar zo sterk de nadruk op legt.
Redactie - · Laatst bijgewerkt:

“Privacy mag geen luxeproduct zijn”

Er lijkt bij Google sinds Google I/O 2019 dan ook sprake van een omslag in benadering. Terwijl Google eerder bekend stond als een bedrijf dat veel data over gebruikers verzamelt, moeten nieuwe maatregelen ervoor zorgen dat er meer focus op privacy komt. In de laatste alinea van zijn opiniestuk maakt de CEO een indirecte verwijzing naar Apple: “Privacy mag geen luxeproduct zijn voor mensen die luxe producten en -diensten kunnen betalen.” Daarmee deelt Pichai een sneer uit naar Apple, dat altijd al grote nadruk op privacy legt en het als verkoopargument gebruikt om voor de iPhone te kiezen. Privacy hoort volgens Pichai echter geen premium feature te zijn, maar moet voor iedereen binnen handbereik liggen.

Apple CEO Tim Cook maakte in 2018 al verwijzingen naar Google tijdens een EU-speech en benadrukt in interviews en toespraken regelmatig de focus op privacy. Privacy zou volgens Cook een mensenrecht moeten zijn. Pichai’s uitspraak ligt in het verlengde daarvan: privacy hoort volgens hem een gegeven te zijn. Hij legt uit dat het bedrijf zich ook bij de gratis diensten sterker gaat inspannen voor het inzichtelijk maken van gebruikersgegevens. Daarbij noemt hij YouTube als voorbeeld, waar onlangs een incognito-modus is toegevoegd.

Google en Apple zijn verschillend in hun verdienmodellen. Apple verdient geld aan hardware en steeds meer aan diensten zoals Apple Music. Google haalt daarentegen het overgrote deel van de winst uit advertenties, waarbij ze data delen met externe bedrijven. Dat is waarom Google-diensten grotendeels gratis kunnen zijn, terwijl je bij Apple voor vrijwel alles moet betalen.

Privacy in elke Google-dienst

Google biedt steeds meer nieuwe diensten aan. Daarbij claimt het bedrijf de privacy daarvan nu veel beter op orde te hebben. Wat ons daarbij opviel is dat Google het delen van data met externe partijen gaat inperken, door bijvoorbeeld te stoppen met het Works with Nest-programma. Voortaan kunnen alleen geselecteerde partners je Nest-gegevens uitlezen en gebruiken. Ondertussen gebruikt Google de gebruikersgegevens nog steeds om de eigen diensten te verbeteren.

Sundar Pichai podium Google I:O 2019

Sundar Pichai somt in drie punten op hoe Google met gegevens van gebruikers omgaat. Allereerst benadrukt hij dat data de diensten zo nuttig maakt. “Het zorgt dat de Google Assistent een huurauto boekt en met Maps navigeert”. Dat gemak betekent wel dat Google ervan op de hoogte is dat je een reis hebt gepland of ergens naartoe wilt. Ten tweede schrijft de CEO dat gegevens geanonimiseerd worden gebruikt om ook anderen te helpen. Een voorbeeld daarvan is het ontwijken van files met Maps. Ten derde beweert Pichai dat slechts een klein deel van de verzamelde gegevens daadwerkelijk wordt doorverkocht. Het gaat bij Google echter om data van miljarden gebruikers en dan kan “een klein deel” toch al meerdere terabytes zijn.

Privacy steeds belangrijker voor Google

De laatste jaren wordt privacy een steeds belangrijker onderwerp, ook voor gewone consumenten. Zij gaan bewuster om met hun gegevens en het is dan ook logisch dat Google daar nu op inspeelt. Tim Cook pleitte in oktober 2018 nog voor strengere wetgeving omtrent privacy in de Verenigde Staten. Hij waarschuwde voor een maatschappelijke crisis als er niet snel wetgeving komt zoals de Europese Unie dat nu heeft.

Tijdens Google I/O 2019 legde het bedrijf nog veel nadruk op privacy. Zo komt er een incognito-modus voor Google Maps en de zoekfunctie. Je leest er meer over in onze round-up van Google I/O 2019 aankondigingen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 8 mei 2019, 15:56
Bron Bron New York Times
Categorie Achtergrond
Onderwerpen google, privacy

Plaats een reactie

Als je een eigen afbeelding bij je reactie wil, moet je je aanmelden bij Gravatar. Daar kun je jouw e-mailadres koppelen aan een afbeelding.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren?
Laat het ons weten!

    Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Respecteer onze algemene gedragsregels. Gebruik voor eventuele spelfouten of andere opmerkingen met betrekking tot het artikel s.v.p. onze artikelrapportage. Voor opmerkingen over ons moderatiebeleid kun je ons contactformulier gebruiken. Reacties met betrekking hierover worden als off-topic beschouwd.
    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactiegegevens worden verwerkt.