Belgische Bancontact en Payconiq fuseren: wat betekent dit voor online betalen in België?

De Belgische betaaldiensten Bancontact en Payconiq gaan fuseren. Met de samenvoeging hopen ze de opkomst van betaaldiensten van Apple en Google tegen te gaan. In het begin zullen de apps van beide diensten naast elkaar blijven bestaan, maar op korte termijn moet er een nieuwe app ontwikkeld worden die de krachten van beide combineert.

Bancontact en Payconiq fuseren

De Belgische betaalsystemen Bancontact en Payconiq gaan samen verder. Dit moet voorkomen dat bedrijven als Apple en Google te groot worden op het gebied van online betalen in België. Eind juni moet de fusie rond zijn, maar voorlopig verandert er nog niet veel voor de gebruikers van de betaaldiensten.


Bancontact is op dit moment in handen van de vijf grootste Belgische banken: BNP Paribas Fortis, KBC, Belfius, ING en Axa Bank. Het staat vooral bekend als het bedrijf achter het betalen met pinpas. Payconiq is een in België erg populaire app waarmee gebruikers via hun iPhone kunnen betalen, bijvoorbeeld door een QR-code te scannen. Payconiq is opgericht door KBC en ING, maar ondertussen zijn ook Belfius en BNP Paribas Fortis aandeelhouders van Payconiq. Dit maakt de fusie meer dan logisch.

Bancontact en Payconiq fuseren

Huidige apps blijven voorlopig bestaan
De bedrijven gaan verder onder de naam Bancontact Payconiq Company. In eerste instantie zullen de apps naast elkaar blijven bestaan, ook nadat de fusie rond is. Op korte termijn wil het bedrijf wel met een nieuwe app komen die de functies van beide apps samenvoegt.

Bancontact en Payconiq fuseren

Meer vertrouwen krijgen
De fusie moet ervoor zorgen dat Belgische klanten meer vertrouwen krijgen in mobiel betalen. Op dit moment vertrouwt 58% van de Belgen mobiele betalingen niet, blijkt uit onderzoek van beide bedrijven. Ook is Bancontact zijn innovatieve imago in de afgelopen jaren verloren. Payconiq moet dit terugbrengen in het bedrijf.

Met de fusie hopen de bedrijven betaaldiensten van bijvoorbeeld Apple of Google niet te veel macht te geven op de Belgische betaalmarkt. Op dit moment is het voor beide bedrijven vooral belangrijk om met een nieuwe app te komen en het vertrouwen van de Belgische klanten te winnen, om andere betaaldiensten voor te blijven.

Reacties: 5 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.