Facebook geeft inzicht in berichten.

Facebook geeft meer duidelijkheid waarom berichten in je overzicht staan

Facebook gaat meer inzicht geven in de totstandkoming van jouw nieuwsoverzicht. In de app van Facebook komt binnenkort een knop die laat zien waarom je een bericht ziet. Ook komt er meer informatie over advertenties.

Je nieuwsoverzicht van Facebook bestaat al lang niet meer uit een chronologische lijst van berichten van je vrienden. Het overzicht wordt gevuld met likes, relevante pagina’s en reacties op reacties, en vaak is het wat onduidelijk waarom een bericht precies in jouw overzicht staat. Facebook laat nu weten dat ze hier wat aan gaan doen met een functie “Waarom zie ik dit bericht?”. En nee, het is geen 1 april-grap.

Facebook toont waarom je berichten ziet

In een uitgebreid nieuwsbericht omschrijft Facebook de functie aan de hand van een aantal voorbeelden. Als je bij een bericht op de knop rechtsboven tikt en in het menuutje kiest voor “Waarom zie ik dit bericht?”, krijg je meer inzicht op welke punten dit bericht hoog scoort en dus in jouw overzicht terecht komt. Je ziet bijvoorbeeld dat je bevriend bent met de maker van het bericht, maar je ziet dan ook dat je zijn of haar berichten vaker liket dan veel andere posts. In dit overzicht zie je ook welke interactie het meeste invloed heeft op de verschijnen van een bericht.

Waarom Facebook-berichten in je overzicht staan.

Ben je het er niet mee eens, dan kan je onderaan wijzigingen aanbrengen. Je kan vanuit hier bijvoorbeeld meteen iemand ontvolgen (maar wel bevriend blijven), zodat nieuwe berichten van hem of haar niet meer verschijnen in jouw overzicht. Ook zijn er snelkoppelingen naar je voorkeuren en de privacyinstellingen van Facebook.

Why Am I Seeing This Post?

Geplaatst door Facebook op Zondag 31 maart 2019

Meer inzicht in advertenties
De functie is een uitbreiding op de reeds bestaande optie bij advertenties. Via de knop “Waarom zie ik deze advertentie?” krijg je inzicht in de gestelde doelgroep door de adverteerder en waarom jij de reclame te zien krijgt. Bedrijven kunnen ook persoonsgegevens uploaden, zoals naam en e-mailadres. Facebook gebruikt deze informatie om advertenties te koppelen aan gebruikers. Binnenkort kun je als gebruiker ook zien of jouw e-mailadres gebruikt is.

De nieuwe berichtenfunctie en de verbeteringen in de advertentiefunctie wordt de komende tijd uitgerold in de mobiele app van Facebook.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 1 april 2019, 11:27
Bron Bron Facebook
Categorie Apps
Onderwerp facebook

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.