Apple Watch Nike

‘Apple Watch blijft tot 2022 marktleider in wearables’

Twijfel je nog steeds aan de aanschaf van een Apple Watch, omdat je denkt dat Fitbit of goedkope Chinese klonen de markt gaan overnemen? Dan heeft IDC geruststellend nieuws: watchOS blijft de komende 5 jaar het dominante platform voor wearables.

IDC kijkt vooruit naar de markt voor wearables tussen nu en 2022. In die periode kan er een hoop veranderen: Apple zou een slimme bril of een AR-bril op de markt kunnen brengen, of medische accessoires voor de Apple Watch. Ze blijven daarom aan de voorzichtige kant. De conclusie van het onderzoek is dat watchOS tot en met 2022 het dominante besturingssysteem voor wearables blijft. Wel zal het wat gaan zakken, van 44,4% dit jaar naar 35,8% in 2022.

In die periode zullen andere platformen wat meer voet aan de grond krijgen. Zo zal Android in 2022 groeien naar 22,4%. WearOS zal groeien naar 19,8% naarmate er meer fabrikanten gaan meedoen. De rest wordt ingenomen door Samsung en kleinere spelers zoals Fitbit en Garmin. Zij hebben eigen softwareplatformen ontwikkeld.

IDC Wearables 2022

In 2018 zullen er volgens IDC 125,3 miljoen wearables worden verkocht, 8,5% meer dan in 2017. Dat is vooral te danken aan de groeiende populariteit van smartwatches en het feit dat er in opkomende markten steeds meer wearables worden verkocht. Japan is goed voor meer dan eenderde van de slimme wearables. IDC verwacht dat smartwatches in eerste instantie vooral zorgen voor gemak, door proactieve meldingen te geven. Daarnaast bieden ze een nieuwe manier om te communiceren en tenslotte brengen ze verbindingen tot stand – zowel tussen gebruikers onderling als tussen de gebruiker en andere slimme apparaten.

Tweederde van de verkochte wearables bestaat uit smartwatches. Daarnaast zijn er hybride horloges en kinderhorloges, maar die zijn minder belangrijk. Deze categorie zal met 13,3% groeien. Armbanden zijn passé: die zullen de komende jaren maar met 0,3% groeien, maar blijft wel belangrijk qua aantallen. Ze vormen vooral een eerste kennismaking voor mensen die nog niet eerder een wearable hebben gehad en kunnen ook van pas komen bij het monitoren van patiënten in de zorg. Slimme hearables zijn goed voor minder dan 2% van de markt in 2018, maar zullen de komende jaren groeien met 6,8%. Apple zit op dat punt ook goed met de AirPods, die nu al erg populair zijn maar verder kunnen worden uitgebreid met biometrische sensoren zodat ze echt ‘slim’ worden.

Het verslag van IDC is hier te lezen.

Ook een Apple Watch kopen? In ons overzicht lees je waar je terecht kunt en de beste prijzen kunt vinden.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 18 december 2018, 9:14
Bron Bron IDC
Categorie Achtergrond
Onderwerpen apple watch, wearable

Plaats een reactie

Als je een eigen afbeelding bij je reactie wil, moet je je aanmelden bij Gravatar. Daar kun je jouw e-mailadres koppelen aan een afbeelding.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren?
Laat het ons weten!

    Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Respecteer onze algemene gedragsregels. Gebruik voor eventuele spelfouten of andere opmerkingen met betrekking tot het artikel s.v.p. onze artikelrapportage. Voor opmerkingen over ons moderatiebeleid kun je ons contactformulier gebruiken. Reacties met betrekking hierover worden als off-topic beschouwd.
    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactiegegevens worden verwerkt.