Apple Music 13 miljoen betalende gebruikers

Apple Music probeert met exclusieve content het MTV-gevoel terug te brengen

Apple Music moet volgens Apple de plek zijn waar artiesten zich thuisvoelen. Apple Music wordt vergeleken met de hoogtijdagen van MTV uit de jaren 80 en 90 en met exclusieve samenwerkingen willen ze dit gevoel overbrengen.

Apple Music bestaat deze week exact een jaar en één van de manieren waarmee ze zich willen onderscheiden is door te investeren in exclusieve content door samen te werken met artiesten. Uit een interview met Rolling Stone blijkt dat ze hier nog lang niet klaar mee zijn. Sterker nog, Apple wil alleen maar meer gaan investeren in exclusieve Apple Music-projecten.

Apple Music 13 miljoen betalende gebruikers

‘Apple Music wil een thuis zijn voor artiesten’

In het interview met het bekende muziektijdschrift Rolling Stone komen niet alleen platenlabels aan het woord, maar ook Larry Jackson, die verantwoordelijk is voor exclusieve content voor Apple Music. Jackson vergelijkt Apple Music met de hoogtijdagen van MTV in de jaren 80 en 90, waar artiesten zoals Michael Jackson en Britney Spears zich thuis voelden. Dat gevoel wil Apple met Apple Music terugbrengen en exclusieve content is daar een belangrijk onderdeel van. “We willen graag een plek zijn waar artiesten kunnen doen wat ze willen”, verklaart Jimmy Iovine, één van de belangrijke mensen binnen Apple Music.

Apple werkte bijvoorbeeld mee aan de videoclip Borders van zangeres M.I.A.. Sterker nog, Tim Cook zelf bemoeide zich met de productie van deze videoclip. Video’s zijn belangrijk voor de muziekdienst. Zo werkte Apple mee aan Drake’s Hotline Bling en The Weeknd’s Can’t Feel My Face, terwijl een concertregistratie van Taylor Swift exclusief te zien was via Apple Music.

Jackson en Iovine hebben jaren ervaring met het samenwerken met artiesten. Beide werkten eerder samen bij Interscop Records en zijn nu bij Apple Music verantwoordelijk voor de content. Zij bepalen met welke artiesten Apple samenwerkt, bijvoorbeeld Lana Del Ray, die dankzij internet populair is geworden. Apple heeft genoeg geld om te investeren in samenwerking met topartiesten. Apple Music moet volgens Jackson het kruispunt zijn van alle zaken die relevant zijn in de popcultuur. Toch loopt Apple ondanks de ruime financiële vergoeding ook wel eens deals mis. Zo koost Kayne West op het laatste moment voor een exclusieve samenwerking met Tidal. Pas later verscheen ‘The Life of Pablo’ toch op Apple Music.

eddy-cue-jimmy-iovine

‘Baanbrekende kansen door Apple Music’

Monte Lipman, de baas van Republic Records van onder andere the Weeknd en Ariana Grande, zegt: “Apple is in staat om dingen te doen die nog niet eerder gedaan zijn. De laatste tijd zijn ze naar ons toe gekomen met kansen die wij als baanbrekend zien.”

Het lijkt dat Apple zich steeds meer wil blijven focussen op exclusieve content en eigen producties. Niet alleen voor Apple Music, maar ook voor een mogelijke tv-dienst voor de Apple TV. Zo zou Dr. Dré een hoofdrol spelen in een serie om Apple Music te promoten, genaamd Vital Signs. Bovendien heeft Apple aangekondigd dat ze een eigen tv-serie gaan maken over de appeconomie met Will.i.am in de hoofdrol.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 29 juni 2016, 11:10
Categorieën Apple, Diensten
Onderwerp apple music

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.