App Store appicoontjes

Apple gaat zorgen dat gebruikers vaker hun app-abo verlengen

Apple heeft nieuwe tools uitgebracht voor ontwikkelaars die hun app op abonnementsbasis willen aanbieden. Ook is er een nieuwe klantenservice-rol voor de App Store.

Apple heeft nieuwe ontwikkelaarstools beschikbaar gesteld, om te zorgen dat gebruikers makkelijker app-abonnementen kunnen afsluiten. Er zijn nieuwe servernotificaties en de facturen voor app-abo’s worden verbeterd. Het moet ervoor zorgen dat gebruikers langer blijven hangen, als ze eenmaal een maandabonnement op een bepaalde app hebben afgesloten. Ook heeft Apple het makkelijker gemaakt om vragen van appgebruikers te beantwoorden, dankzij een speciale klantenservice-rol voor de App Store.

App Store appicoontjes

Meer betrokkenheid bij apps
Apple heeft de vernieuwingen aangekondigd via het Developer-portaal. Met speciale berichten kunnen ontwikkelaars ervoor zorgen dat gebruikers meer betrokken blijven bij de app. Ook krijgen ze notificaties over het automatisch vernieuwen, voorkeuren rondom automatisch vernieuwen (bijv. jaarabonnementen) en de reden waarom mensen hebben opgezegd. Volgens Apple zijn abonnementen de toekomst voor de App Store, omdat het ontwikkelaars een constante inkomstenstroom oplevert, in plaats van eenmalig. De vraag is alleen of gebruikers dat ook zo zien.

Als een gebruiker het app-abo opzegt krijgt de ontwikkelaar daarover bericht. De ontwikkelaar kan vervolgens een bericht op maat naar de klant sturen, bijvoorbeeld om hem/haar weer terug te lokken. Ook krijgen de ontwikkelaars meer inzicht als gebruikers naar een goedkoper maandbedrag downgraden, voordat hun huidige abo afloopt. Ze zouden dan een berichtje kunnen sturen, waarin ze alle voordelen opsommen van het duurdere abonnement. Daarnaast heeft Apple een serie serverberichten beschikbaar gesteld voor als er problemen met de betaling optreden. Ze krijgen bijvoorbeeld een melding als een app-abo niet wordt verlengd, omdat de App Store de transactie niet kon afronden. Bijvoorbeeld omdat iemand onvoldoende tegoed heeft.

Daarnaast heeft Apple een nieuwe klantenservice-rol gedefinieerd, bedoeld om op App Store-reviews te kunnen reageren. Deze klantenservice-medewerkers hoeven niet meer volledige toegang te hebben tot iTunes Connect, het ontwikkelaarsportaal van Apple, maar krijgen alleen toestemming om op reviews te reageren. Sinds iOS 10.3 hebben ontwikkelaars de mogelijkheid om direct op reviews in de App Store te reageren.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 19 juli 2017, 9:04
Categorie Apple
Onderwerpen app store, developers

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.