Business Chat

Zendesk breidt Apple Business Chat uit naar EU

Bedrijven in de Europese Unie kunnen nu gebruikmaken van Apple Business Chat in combinatie met Zendesk. Als klant kun je hiermee chatten met een bedrijf via de standaard Berichten-app op je Apple-apparaten.
Daniel Vischjager - · Laatst bijgewerkt:

Hoewel Apple Business Chat al sinds 2018 bestaat konden we er in Nederland nog maar beperkt gebruik van maken. Het werkte vooral met geselecteerde (veelal Amerikaanse) bedrijven zoals Wells Fargo, Sprint en natuurlijk Apple zelf. Nu kunnen alle bedrijven in de VS en EU met een geschikt Zendesk-abonnement de dienst gebruiken.

Apple Business Chat in Nederland: zo werkt het

Met Apple Business Chat kun je met bedrijven chatten, maar dan via de app die je toch waarschijnlijk al gebruikt: de iMessage Berichten-app. Er is ondersteuning voor de Agenda-app voor afspraken en betalingen via Apple Pay. Alles is in dezelfde stijl, waardoor je als klant een vertrouwde omgeving kunt gebruiken voor (hopelijk) alle chatdiensten van bedrijven.

Apple Business Chat

In een chat kun je foto’s delen, GIFs sturen en andere bestandstypes die je al kan sturen naar je vrienden. Het fijne is: het werkt op je iPhone, iPad en Mac. Net als iMessage kun je je gesprekken altijd voortzetten op een ander apparaat.

Een bedrijf krijgt bovenin een eigen kleur, zoals magenta voor T-Mobile en grijs voor Apple. Mocht bijvoorbeeld de NS hiermee gaan werken dan wordt dat ongetwijfeld geel. Zo kun je makkelijk een bedrijf herkennen. Meer over de werking van Apple Business Chat lees je in onze aparte uitleg.

Apple Business Chat met Zendesk alleen met het juiste abonnement

Wat de EU betreft kan de chatdienst alleen gebruikt worden met het juiste Zendesk-abonnement. Het basisabonnement van $495 per maand werkt alleen in de VS. Een bedrijf moet dus kiezen voor Premium of Enterprise, waardoor het in de EU werkt. Hiervoor moeten bedrijven onderling een prijs bepalen met Zendesk.

Apple Business Chat

Op dit moment kunnen bedrijven in Nederland al een tijdje gebruik maken van WhatsApp Business. Dit is een gratis app die ook door kleine bedrijven gebruikt kan worden. Grotere bedrijven als KLM gebruiken de WhatsApp Business API op grotere schaal, waarbij ze ook een verificatie naast hun naam krijgen. KLM gebruikt overigens ook de Apple Business Chat, maar werkt hiervoor met een ander bedrijf dan Zendesk.

Hoewel meer Nederlandse bedrijven nu Apple Business Chat kunnen gebruiken betekent dat nog niet dat het ook snel komt. Zoals altijd met grote vernieuwingen kan ook dit redelijk wat tijd in beslag nemen voor een bedrijf. Zodra grote Nederlandse merken de dienst ondersteunen lees je hier natuurlijk over bij iCulture.

Revisiegeschiedenis:

  • 2020 - 22 juli: Toegevoegd dat KLM er al gebruik van maakte.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 22 juli 2020, 7:27
Bron Bron Zendesk
Via Via 9to5Mac
Categorie Apple
Onderwerpen imessage, klantenservice

Plaats een reactie

Als je een eigen afbeelding bij je reactie wil, moet je je aanmelden bij Gravatar. Daar kun je jouw e-mailadres koppelen aan een afbeelding.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren?
Laat het ons weten!

    Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Respecteer onze algemene gedragsregels. Gebruik voor eventuele spelfouten of andere opmerkingen met betrekking tot het artikel s.v.p. onze artikelrapportage. Voor opmerkingen over ons moderatiebeleid kun je ons contactformulier gebruiken. Reacties met betrekking hierover worden als off-topic beschouwd.
    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactiegegevens worden verwerkt.