App-icoontjes uit de App Store.

Apps mogen geen ‘gratis’ meer in appnaam vermelden

Binnenkort geen apps meer die 'gratis' of 'free' in de appnaam vermelden? Apps waarvoor dit geldt worden sinds kort door Apple geweigerd. Hiermee scherpt het bedrijf haar beleid op dit gebied weer een stukje verder aan.

Apps met 'gratis' in naam voortaan geweigerdApple heeft de regels voor ontwikkelaars weer wat aangescherpt. Apps mogen in de appnaam of in screenshots geen melding meer maken van de prijs, zoals het woord ‘gratis’. Deze apps worden bij het indienen meteen geweigerd. Apple heeft de wijziging tegenover VentureBeat bevestigd, maar wil daarover geen verdere details geven.

Apple weigert appnaam met prijsinformatie

Apple probeert ontwikkelaars al langere tijd te ontmoedigen om teksten als ‘gratis’ op te nemen in de naam van de app. Dit staat bijvoorbeeld in de documentatie voor ontwikkelaars. Sinds kort worden apps die niet aan deze eisen voldoen simpelweg geweigerd. Dat geldt voor de naam van de app, maar ook voor het app-icoon, screenshots en reviews. Ontwikkelaars krijgen dan onderstaande melding te zien, waarin Apple ook aangeeft dat prijsinformatie alleen in de beschrijving van de app thuishoort:

Your app’s name, icons, screenshots, or previews to be displayed on the App Store include references to your app’s price, which is not considered a part of these metadata items.

Please remove any references to your app’s price from your app’s name, including any references to your app being free or discounted. If you would like to advertise changes to your app’s price, it would be appropriate to include this information in the app description. Changes to your app’s price can be made in the Pricing and Availability section of iTunes Connect.

Moeilijker onderscheiden
De wijziging in Apple’s beleid heeft gevolgen voor ontwikkelaars die zich hiermee willen onderscheiden van anderen. Zo doen spelletjes die in een gratis en betaalde variant uitgebracht worden dit bijvoorbeeld al jaren. Consumenten zien snel welke variant ze moeten hebben als ze niet meteen willen betalen. De aanpassing geldt voor zowel de iOS App Store als de Mac App Store. Apps die al in de App Store staan en het woord ‘gratis’ of ‘free’ gebruiken zullen bij een volgende update waarschijnlijk ook hun werkwijze moeten herzien.

Imago van App Store
Het is niet duidelijk waarom Apple voor deze koerswijziging kiest. Apple wilde de wijziging alleen bevestigen, maar niet nader toelichten. Mogelijk is het bedrijf bang dat teksten als ‘gratis’, die te pas en te onpas gebruikt worden, afbreuk doen aan het imago van de App Store dat het bedrijf voor ogen heeft. Eind vorig jaar startte Apple ook al een grote opruimactie, waarmee verouderde apps en andere troep werden verwijderd.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 29 maart 2017, 9:33
Categorie Apple
Onderwerpen app store, apps, developers

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.