Apple geeft de komende twaalf maanden één miljard dollar uit aan televisieseries en -shows. Het zou gaan om ongeveer 10 tv-shows en series, waarmee Apple een concurrent wordt van aanbieders zoals Netflix en Amazon.
1 miljard voor Apple tv-series
Apple ging eerder al van start met twee eigen televisieshows, namelijk Planet of the Apps en Carpool Karaoke. Ze zijn te bekijken op Apple Music. Of de toekomstige televisieseries en -shows ook alleen via Apple Music te bekijken zijn, kunnen de bronnen van The Wall Street Journal nog niet vertellen. Wel weten ze dat het budget van 1 miljard dollar beheerd wordt door Jamie Erlicht en Zack van Amburg, twee voormalige topmannen van Sony. Afgelopen juni werd bekend dat zij bij Apple in dienst zijn getreden.
Toevallig werd afgelopen nacht bekend dat ook Matt Cherniss bij Apple komt werken om in het tv-productieteam. Cherniss was voorheen werkzaam bij de Amerikaanse kabelzender WGN America en was daar verantwoordelijk voor content. Hij haalde er shows zoals Manhattan, Salem, Underground en Outsiders binnen.
Apple heeft nog geen aankondigingen gedaan dat ze een eigen tv-zender willen starten. Wel gaf CEO Tim Cook aan dat zijn bedrijf nadenkt over de mogelijke rol van Apple op dit gebied.
Nieuwe Carpool Karaoke-trailers
Om de eigen tv-series te promoten heeft Apple vandaag twee nieuwe trailers uitgebracht voor CarPool Karaoke. Daarin zijn Ariana Grande, Seth MacFarlane en Game of Thrones-sterren Maisie Williams en Sophie Turner te zien. Williams en Turner zingen de nummers ‘Sorry’ van Justin Bieber en ‘Wrecking Ball’ van Miley Cyrus. Zelf zal Cyrus de komende weken ook te zien zijn in een aflevering.
De twee Game of Thrones-sterren stappen ook even uit de auto om voorbijgangers te verrassen, iets wat bij de originele shows met James Corden zelden voorkomt. Ook zien we de actrices bij een soort escape-room gebaseerd op andere HBO-shows zoals Veep en Silicon Valley.
De andere tv-spot toont Ariana Grande en Seth MacFarlane, die Los Angeles onveilig maken terwijl ze nummers als ‘Suddenly, Seymour’ van Little Shop of Horrors en ‘Loathing’ van Wicked zingen. Er staan in totaal 16 afleveringen gepland, die allemaal via Apple Music te bekijken zijn. In de komende weken kunnen we nog Metallica, Shaquille O’Neal, John Legend, John Cena, Queen Latifah, Jada Pinkett-Smith, Joe Jonas en Ice Cube verwachten.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple komt met Apple Snapshot-pagina: dit kan je ermee (30-04)
- Meta brengt losstaande app voor Meta AI uit (maar wij kunnen er nog niet zo veel mee) (30-04)
- Weekend kijktips: Andor, You, Hakken over de Sloot en meer (26-04)
- Meta gaat AI trainen met gebruikersfoto's en -reacties: zo zorg je dat jouw gegevens niet gebruikt worden (24-04)
- Betalen om je account te delen? Ook bij HBO Max zul je eraan moeten geloven (en zoveel betaal je in de VS) (23-04)
Apple Music
Apple Music is de betaalde muziekdienst van Apple. Vind het antwoord op veelgestelde vragen in onze Apple Music FAQ of neem meteen een abonnement! Apple Music biedt een catalogus van tientallen miljoenen nummers die je onbeperkt kan afspelen voor een vast bedrag per maand. Veel muziek is ook in lossless kwaliteit beschikbaar, evenals in ruimtelijke audio dankzij Dolby Atmos. Een speciale variant is Apple Music Classical, dat speciaal gericht is op klassieke muziek. Een abonnement op Apple Music is rechtstreeks af te sluiten bij Apple en is ook onderdeel van Apple One.

- Alles over Apple Music
- Apple Music gratis proberen
- Apple Music gezinsabonnement afstuiten
- Apple Music FAQ
- De beste Apple Music-tips
- Offline muziek downloaden met Apple Music
- Apple Music Replay
- Klassieke muziek luisteren met Apple Music
- Radiostations luisteren met Apple Music
- Karaoke-functies in Apple Music
- Samenwerken aan Apple Music-afspeellijsten
- FAQ lossless audio op Apple Music
- Apple Music in Dolby Atmos luisteren
- Overstappen van Spotify naar Apple Music
Mag hopen dat het iets hoger niveau wordt dan Planet of the Apps, wat een aanfluiting was dat 🙂
@Xeno: Idd of dat karaoke rommel. Zie voorlopig de benaming “concurrent” nog niet van toepassing.
@Henk: Ok ok.. wat ligt dan wel in jullie straatje? Afzeiken is makkelijk.
Kansloos. Netflix is allang de winnaar net als Spotify de winnaar is voor muziek. (Gelukkig)
Verder dan iTunes komt Apple helaas niet.., en dat is alweer passé voor de nieuwe generatie.
@Marc: volgens mij doet Apple music het ook niet onaardig 😉 oké qua abonnees niet zo goed als Spotify.
Ik ben ook benieuwd naar de winstgevendheid van Apple music want die van Spotify is nog niet goed genoeg voor een goede bedrijfsvoering.
Die karaoke is ook vooral voor de Amerikaanse markt bedoelt en ik denk dat Apple daar veel kansen ziet om abonnees te trekken.
@DD: Dat zeker – maar Apple is een wereldwijd bedrijf en je mag verwachten dat ze dus ook iets breder kijken dan dat.
Daarbij begrijp ik de kop van de berichtgeving niet.
Het bedrag van 1 miljard zal de consument een relatieve worst wezen tov. bijv. het aanbod en de verkrijgbaarheid.
Maar nu dat daarmee in geen enkele verhouding staat geeft dat dus eerder een negatieve associatie mee (waarbij de inzet van de miljoenen verdienende karaoke artiesten – even daargelaten of dat je smaak is of niet – dan meteen een rol gaat spelen)
Je gaat je (zols in veel reacties al gebeurt) dan vervolgens ook afvragen in hoeverre de HBO’s/Netflixen van deze wereld door kruissubsidie vals beconcurreerd worden zoals dat bij Spotify ook al lijkt te gebeuren (wat niet aan te tonen is omdat de cijfers niet uitgesplitst worden)
De gemiddelde PR afdeling en/of spindocter moet dat toch snappen – voor zover de Board dat zelf niet doet – en gewoon een andere insteek voor zo’n bericht verzinnen.
Marc heeft natuurlijk 100% gelijk.
De bedrijfsvoering boeit niet.
Netflix heeft tig keer meer aanbod. En hoef je niet met een apparaat van 80 euro te kijken.
Netflix zit vrijwel op iedere tv en er zijn talloze opties om dit te bekijken.
Spotify heeft meer aanbod dan Apple music. Plus is ook gebruiksvriendelijker.
Its al about, toegankelijkheid , aanbod en gebruiksvriendelijkheid.
Op alle punten verliest Apple in dit geval.
@andychoco: Ja, je het helemaal gelijkt!!
Als ze dit met een goed aanbod aan films en series zoals netflix heeft combineren met apple music en hier 1 gebundeld voordelig abbonement voor maken ben ik voor. Al die losse abbonementen zijn om gek van te worden. Als ze een beetje hun eigen serietjes aanbieden op apple music is het een leuk extraatje, maar weinig boeiend
Ik ben nog niet onder de indruk. Apple roept dit al jaren, onderhandelt en onderhandelt, maar komt met (bijna) niks!
Ik moet het nog zien. Investeren moet je. Honderden miljoenen, eigen kwaliteitsseries maken. Dat heeft Netflix ook gedaan en het is een enorm succes geworden. Eerst werden ze uitgelachen: weinig interessante content, oude series etc. Nu staan ze aan de top van de wereld met giga populaire series als House Of Cards, Orange Is The New Black, Sherlock, Narcos, The Walking Dead, Breaking Bad & vele vele anderen.
Laat Apple maar ’s wat investeren in eigen kwaliteitsseries en films. En een goed eigen systeem opzetten met Apple TV app voor films en series op een eigen Apple smart TV.
Netnix 7 miljard 🙈
(Red.) Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.