App-iconen

De kleuren van apps zijn minder willekeurig dan je denkt

Apps in de App Store kiezen hun kleur echt niet zomaar. Een onderzoek laat zien dat het gros van de apps maar uit drie kleuren bestaat, terwijl er toch echt een stuk meer mogelijkheden zijn.

App-iconen

Facebook is blauw, WhatsApp is groen en YouTube is rood. Een handig gegeven voor mensen die hun homescreen op kleur willen sorteren, maar deze kleuren zijn niet voor niets gekozen. Een onderzoek brengt alle kleuren van populairste apps in kaart, zodat ineens opvalt hoe belangrijk het juiste achtergrondkleurtje van je app is.

Met duizenden beschikbare kleuren zou je denken dat iedere app een unieke achtergrondkleur heeft. Het tegendeel blijkt waar als je een blik werpt op de populairste apps, die vooral gedomineerd worden door blauw, groen en rood.

Top 200 gratis apps in de App Store
Free-apps

Stuart Hall van Appbot merkte dit ook en besloot de top 200 gratis iOS-apps in een kleurdiagram te zetten. Zoals je kunt zien springen de kleuren blauw, groen en rood er duidelijk uit, met het gele Snapchat als opvallende uitzondering op de regel.

Betaalde apps variëren vaker

Toen Hall hetzelfde deed voor de top 200 betaalde apps en kwam er al snel achter dat deze iOS-apps het kleurenspectrum een stuk vrijer gebruiken. Games zijn bovendien vaak een uitzondering, omdat deze apps vaak een complexer icoon hebben.

Top 200 betaalde apps in de App Store
Paid-apps

Hall concludeert dat app-ontwikkelaars het beste blauw of rood kunnen kiezen als ze mee willen doen met de rest. Als je hier een beetje van af wilt wijken kies je groen, maar de echte durfallen kleuren hun app gewoon roze of paars. Gegarandeerd dat je daarmee opvalt in de zee aan apps in de App Store.

Het volledige onderzoek van Stuart Hall is via Medium te lezen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 22 augustus 2015, 12:30
Categorieën Achtergrond, Apps
Onderwerpen app store, apps, onderzoek

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.