Amerikaan klaagt Apple aan wegens dubbele iTunes-betalingen

02 mei 2012, 12:58 · Bastiaan Vroegop

iTunes StoreApple is aangeklaagd door iTunes-gebruiker Robert Herskowitz, die zegt geregeld dubbel te moeten betalen voor aankopen in de iTunes Store. Herskowitz eist een vergoeding van 5 miljoen dollar, wegens contractbreuk, vertrouwensbreuk, onrechtvaardige verdiensten, oneerlijke concurrentie en de schending van zowel Apple’s eigen voorwaarden als de wet in Californië. Apple zou ook in de App Store, de Mac App Store en de iBookstore zijn eigen voorwaarden schenden.

Herskowitz zou in de iTunes Store het nummer ‘Whatya Want from Me’ hebben gekocht, waar hij tweemaal $1,29 voor moest betalen. Toen hij een klacht indiende bij Apple, kreeg hij via een e-mail te horen dat Apple hem niet wilde terugbetalen. Iets dat volgens Apple overeen komt met Apple’s eigen terugbetaal-beleid.

Volgens Herskowitz wordt zijn situatie echter niet in de iTunes-voorwaarden beschreven. Klanten hoeven normaal gesproken nooit twee keer te betalen voor een digitaal nummer, een app, een boek of een film. In de voorwaarden staat volgens Herskowitz enkel beschreven dat klanten hun geld niet terug kunnen krijgen wanneer iets afgeprijsd wordt in verband met een actie.

Via The Next Web.

Onderwerpen
door Bastiaan Vroegop

Sinds 2011 de vaste nieuwsjager voor iCulture. Is er ergens een gelekte iPhone te vinden of zijn er geruchten over een nieuwe Apple Store, dan is hij daar als eerste op de redactie bewust van. Loopt de laatste tijd heel Amsterdam door terwijl hij de iOS-locatiegame Ingress speelt.

Gerelateerde berichten

28 reacties

  • Daejji
    2 years

    Oooh oohh oohh, 5 miljoen dollar.
    Wat een vuile rat.
    Valt me nog mee dat hij niet zegt emotionele schade te hebben geleden.
    Bah, wat walg ik van dit soort mensen. Dat Apple misschien iets fout doet zal best..geef hem hooguit 1 keer het aankoopbedrag terug, maar dan vervolgens janken om 5 miljoen dollar.
    Hoop dat ze hem helemaal kaal plukken met rechtzaken en dat hij totaal niks meer over heeft.

    Antwoord Quote

  • Damellie
    2 years

    5 Miljoen dollar is natuurlijk overdreven.
    Maar hij heeft wel een punt.
    Als je een app koopt en Apple verwijdert die zomaar, waardoor je die niet meer kunt gebruiken (Week Calendar HD), dan is dat een wanprestatie in mijn ogen.
    Geld krijg je niet terug.
    Maar Apple mag dan het ook niet onmogelijk maken voor betalende gebruikers om een app te gebruiken.
    Daar ben ik nog steeds niet blij mee.

    Apple heeft prachtige producten waar wij danbaar gebruik van maken, maar ik heb wel moeite met het machtsvertoon van deze gigant.

    Antwoord Quote

  • Timosha
    2 years

    Ach ja, de Joenaited Steets. Als je een kat in een microwave steekt en het beest overleeft het niet dan krijg je ook vijf miljoen dollar schadevergoeding als niet duidelijk in de handleiding staat dat je geen katten in een microwave mag steken.

    Antwoord Quote

  • laurens
    2 years

    dit gebeurd voornamelijk met ringtones, heb onderhand omdat ik vaak een restore heb gedaan opnieuw dezelfde ringtone kunnen kopen en betalen. door apple te bellen wel mijn geld terug gehad maar het is mateloos irritant.
    doe mij ook maar 5 miljoen!

    Antwoord Quote

  • Bubbly
    2 years

    Dit werkt hetzelfde als met afdingen. Je gaat niet eisen wat je werkelijk wilt, je gaat minstens het dubbele er bovenop zitten. En als je 5 miljoen eist is die $100 waar je eigenlijk naar verlangt niet zo’n “grote eis” meer. Dat wordt makkelijk schikken.

    Antwoord Quote

  • Nils
    2 years

    5 miljoen maar? Kom op zeg, het is de USA. Kan je makkelijk 150 miljoen voor vragen xD

    Antwoord Quote

  • Daejji
    2 years

    @Bubbly: Het dubbel erboven op zitten? 5 miljoen hebben we het over he.
    Geef die man zijn geld terug wat hij heeft gegeven en stuur hem een bos bloemen.
    Veel meer heeft hij geen recht op vind ik, kom op zeg..we hoeven niet mee te gaan in die gekte.

    Antwoord Quote

  • Bubbly
    2 years

    @Daejji: Het blijft Amerika.. ;)

    Antwoord Quote

  • Michel van Drongelen
    2 years

    Vind dat apple wel iets moest doen toen dit werd gemeld. Aanklagen dan maar. Iemand die eindelijk z’n ballen laat zien. Wij klagen alleen via dit forum. En als hij $100,- had geëist stondtie vast ook niet in de schijnwerpers

    Antwoord Quote

  • Jordy Versteeg
    2 years

    Onrechtvaardige verdiensten? $1,29 2X betaald en dan 5 miljoen krijgen? Dat is pas onrechtvaardig. En heeft hij een bewijs dat hij 2x betaald heeft, dat lukt toch nooit (alleen met ander account). Die man is gestoord!

    Antwoord Quote

  • hennie
    2 years

    @Daejji: Nou nou nou, je bent wel erg emotioneel betrokken bij Apple, hè? Wat er ook in “de” wet in Californië staat (ik neem trouwens aan dat ze er meer dan één hebben), het kan niet zo zijn dat je tweemaal voor één product moet betalen.

    Antwoord Quote

  • dave
    2 years

    Geef hem groot gelijk. Ik heb zelf ook al meerdere keren apps gekocht die vervolgens door apple worden verwijderd. Weg geld en weg app na een restore.

    Antwoord Quote

  • Jasper
    2 years

    Gewoon om aandacht te trekken heeft hij dit bedrag gekozen..

    Jullie hadden het vast niet geplaatst als er stond: Apple aangeklaagd voor 1 euro.

    Antwoord Quote

  • 2 years

    Hij heeft opzich wel een punt en zijn beschuldigingen zijn niet gelogen.

    Antwoord Quote

  • Hurr
    2 years

    Hurrr, iTunes liep net vast op mijn pc, ik eis 50 miljoen! Derp.

    Antwoord Quote

  • Richard
    2 years

    Ik had het zelfde gedaan.. Waarom niet?

    Antwoord Quote

  • Chavasse
    2 years

    Origineel geplaatst door Daejji
    Oooh oohh oohh, 5 miljoen dollar. Wat een vuile rat. Valt me nog mee dat hij niet zegt emotionele schade te hebben geleden. Bah, wat walg ik van dit soort mensen. Dat Apple misschien iets fout doet zal best..geef hem hooguit 1 keer het aankoopbedrag terug, maar dan vervolgens janken om 5 miljoen dollar. Hoop dat ze hem helemaal kaal plukken met rechtzaken en dat hij totaal niks meer over heeft.

    Ja, kom niet aan Apple zeg… Ooit gehoord van hoog inzetten en met een dikke settlement naar huis gaan? …

    Antwoord Quote

  • hoi
    2 years

    Hij verbergt het tenminste niet dat het om het geld gaat, maakt het waarschijnlijk makkelijker voor de rechter. En anders ga ook ik heen, heb 1 maal dubbel betaalt voor een cd van Nelly Furtado. Maarja Ik heb er nooit aan gedacht om Apple ervoor aanteklagen, doen ze vast niet opzettelijk.

    Antwoord Quote

  • Daejji
    2 years

    @hennie: emotioneel betrokken?? Totaal niet, Apple zoveel aanklagen als ze willen. Gelijk heeft hij dat hij het doet. Apple had moeten reageren bij die kerel (als het verhaal echt klopt). Vind het niet kunnen mocht het zo zijn, hoop dat hij dan ook wint.
    Gaat mij om die belachelijke bedrag van 5 miljoen euro.
    Hij koopt iets van 1,29 dollar..en dan wordt het 2 keer ingehouden.
    Superbelachelijk natuurlijk, maar om dan 5 miljoen te eisen..zal vast om de aandacht ofzo gaan, maar Apple moet hem gewoon 1,29 dollar terugbetalen en een bosje bloemen. En zorgen dat het niet weer gebeurt.

    Emotioneel betrokken bij Apple?? hahaha, alleen maar omdat ik het bedrag van 5 miljoen overdreven vind?? Kan mij Apple verder schelen.

    Antwoord Quote

  • Tim Van de Velde
    2 years

    Ook al gehad! Laatst nog bij aankoop van het Tommorrowland-album 2012! €12,.. bestand vr 3G was te groot en er was dus gn download mr geld was wel van mijn tegoed! Nadien terug gedownload, natuurlijk een 2e betaling! Op die manier duur album natuurlijk!

    Antwoord Quote

  • imakker
    2 years

    Origineel geplaatst door Damellie
    5 Miljoen dollar is natuurlijk overdreven.
    Maar hij heeft wel een punt.
    Als je een app koopt en Apple verwijdert die zomaar, waardoor je die niet meer kunt gebruiken (Week Calendar HD), dan is dat een wanprestatie in mijn ogen.
    Geld krijg je niet terug.
    Maar Apple mag dan het ook niet onmogelijk maken voor betalende gebruikers om een app te gebruiken.
    Daar ben ik nog steeds niet blij mee.Apple heeft prachtige producten waar wij danbaar gebruik van maken, maar ik heb wel moeite met het machtsvertoon van deze gigant.

    volledig mee eens

    Antwoord Quote

  • job
    2 years

    only in america

    Antwoord Quote

  • Ropu
    2 years

    Ik snap niet dat hier op in wordt gegaan, wat is dit voor flauwekul. Hier moeten ze echt een eind aan maken aan dit soort dingen. Het wordt steeds gekker, dit kan niet waar zijn maar het is helaas wel. ONGELOOFLIJK!!! WAT EEN WERELD. knettergek!!!

    Antwoord Quote

  • timon bakker
    2 years

    Die Amerikanen proberen echt voor alles geld te krijgen….. Paar miljoen eisen voor 1,29 is toch lichtelijk overdreven? Zoiets zie je niet in Nederland…..

    Antwoord Quote

  • iphone4
    2 years

    Ja en wie heeft gewonnen?!..

    Antwoord Quote

  • Ronald
    2 years

    Mijn iPhone heeft de hele nacht aan de oplader gelegen. Dat kost wel 12 cent! Ik eis dus 500.000 euro van Apple. Want in de gebruiksaanwijzing staat niet dat stroom ‘s nachts ook geld kost

    Antwoord Quote

  • Patrick
    2 years

    Persoonlijk geef ik de man gelijk.
    Apple handelt in strijd met de handelswet (tweemaal laten betalen voor 1 verkocht product) en weigert blijkbaar om het probleem op te lossen.
    Een gewone terugbetaling eisen via de rechtbank heeft als gevolg dat Apple vlug betaalt en rustig verder kan doen om andere klanten onwettig geld uit de zak te kloppen.

    Tot er eentje opstaat, zoals deze man, die lik op stuk geeft.
    Als hij wint, heeft Apple er alle voordeel bij zich in het vervolg aan de wet te houden.
    Goed voor hem en ook goed voor alle klanten die in hetzelfde geval komen te zitten.

    Als je zou optellen hoeveel geld Apple wereldwijd op deze manier onwettig in eigen zak heeft gestoken, zou je wel eens een bedrag uit kunnen komen dat veel hoger ligt dan de gevraagde 5 miljoen dollar.

    Antwoord Quote

  • robke
    2 years

    Ach mensen. Let wel: de dollar staat niet gunstig hè. Reken je niet rijk :-p

    Antwoord Quote

Comments are closed.