Bugs melden bij Apple

Zo kun je bugs melden aan Apple

Wil je een bug melden aan Apple, dan kan dat op verschillende manieren. In deze tip lees je hoe je bugs kunt melden bij Apple via de Bug Reporter, Feedback Assistant en tools van derden.

Deze tip is geschreven door Abdelkarim Amghar.

Wat zijn bugs?

Alle besturingssystemen kunnen bugs bevatten. Taalkundig betekent een bug een kever of mot, maar bij computersystemen spreken we van een bug als er een onregelmatigheid of onverwachte gebeurtenis wordt ontdekt. Bugs kunnen verschillende oorzaak hebben. De meeste bugs doen zich onder specifieke omstandigheden, waardoor niet iedereen er last van heeft. Soms zijn bugs te reproduceren en komen ze dus niet bij alle personen voor.

Radar-tool voor foutenrapportage

macOS beta-versies zijn bestemd voor testdoeleinden, dus niet zozeer voor productie. In het verlengde daarvan heeft macOS Public Beta een tool ingebouwd die fouten/bugs kan verzamelen en rapporteren. Deze tool heet Radar.

Wat doet Radar precies? Radar is geen applicatie die je kunt openen of gebruiken. De tool werkt op de achtergrond en verzamelt alle benodigde informatie en logs om dit naar Apple te sturen, zodra er een onregelmatigheid in het systeem wordt ontdekt. Behalve dat het naar fouten zoekt, stuurt Radar ook suggesties naar Apple. Een voorbeeld: als er veel mensen zijn die aan Siri een specifieke vraag stellen, waar Siri geen antwoord op heeft, dan stuurt Radar deze pogingen naar Apple. Het komt dan in hun (knowledge) database terecht, zodat er geturfd kan worden hoe vaak een probleem/bug voorkomt of een vraag wordt gesteld. Daar kan Apple dan op inspelen.

Radar is dus Apple’s software voor het vastleggen van bugs in software en hardware, maar ook in documentatie en dergelijke. Wanneer een Radar wordt gemaakt krijgt het een uniek nummer, waaruit je kunt afleiden wanneer het ongeveer ingediend is. Radars hebben meestal een 8-cijferig nummer en worden aangeduid met een URL die begint met rdar://xxxxxxxx. Deze linkjes kun je direct openen om meer informatie over de specifieke Radar op te vragen.

Je kan kan op meerdere manieren bugs melden bij Apple, onder andere via tools van derden. We beginnen met de twee meest voorkomende manieren: de Bug Reporter en Feedback Assistant.

Bugs melden via de Bug Reporter

Het is mogelijk om via de Apple-website een bug te melden richting Apple, mits je een beta-versie of een ontwikkelaarsaccount hebt. Dit doe je op bugreport.apple.com. Je vult een formulier in en kunt via de Bug Reporter de voortgang daarvan volgen.

Bug Reporter van Apple

Als je geluk hebt krijg je een reactie van Apple terug. Zo kan er bijvoorbeeld sprake zijn van een eerder gemelde, soortgelijke bug.

Bug Reporter item

Bugs melden via Feedback Assistant

Zowel in macOS als in iOS zit een tool ingebouwd, genaamd Feedback Assistant waar je een bug kan melden. Je kunt de Feedback Assistant starten via Spotlight of via Programma’s > Hulpprogramma’s. Voor beide manieren heb je een Apple ID nodig, zodat Apple kan verifiëren of deze ‘bug report’ van een ontwikkelaar of beta-gebruiker afkomstig is.

Feedback Assistant in Mojave

Op de Mac krijgt je een soort wizard/formulier te zien, waarbij je het probleem steeds gerichter moet omschrijven.

Feedback Assistant in Mojave

In iOS krijg je een algemeen formulier te zien, waarbij je je probleem moet omschrijven.

Feedback Assistent

Bugs melden met tools van derden

Er zijn ook allerlei tools van derden. Open Radar is een publieke database van bugs met Apple-software te maken hebben. Je kunt hier ook zelf een bug melden. Je kunt ook bugs melden met de Brisk-tool voor macOS. Als je bugs via deze app meldt komen ze ook in het Radar-systeem van Apple terecht.

Hoe zit het dan met privacy?
Voordat een probleem wordt gerapporteerd aan Apple, krijg je te zien welke informatie met Apple wordt gedeeld. Het kan je naam zijn, locatie, visitekaartje (dus telefoonnummer en adres), etc. Voordat je daadwerkelijk een fout rapporteert richting Apple, kan je specifieke (persoonlijke) informatie verwijderen/weghalen.

Waarom bugs melden?

Ten eerste willen we nogmaals benadrukken dat betaversies zijn bedoeld om het systeem te testen (eventueel in combinatie met andere apps, om na te gaan in hoeverre ze compatibel met elkaar zijn). Betaversie betekent dat het (nog) niet helemaal af is. Het is de bedoeling dat de testers zoveel mogelijk feedback geven en bugs melden, zodat Apple daarvan op de hoogte is.

Het is verstandiger om een bug te melden bij Apple, dan ze bij anderen of op social media kenbaar te maken, omdat dit vaak nutteloos is. Wil je de kans vergroten dat Apple een probleem aanpakt, dan kun je het beste de bugs zelf melden.

Wil je een suggestie over Apple-producten geven, lees dan onze tip ‘Feedback geven op producten en diensten‘.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt augustus 2018
Categorie Basisfuncties
Onderwerp bug
Devices iPad, iPhone
Software iOS, macOS