Tissot Smart-Touch

De Tissot Smart-Touch is de eerste nuttige smartwatch van Swatch

Swatch heeft haar eerste echte smartwatch voor een breed publiek uitgebracht: de Tissot Smart-Touch. Die werkt samen met de iPhone, maar ook met weerstations en andere apparaten.

Herinner je je nog de strijd tussen Swatch en Apple? ‘s Werelds grootste horlogemerk zou eerst samenwerken met Apple, ontkende later alles en riep vervolgens dat niemand de Zwitserse horloge-industrie kon verslaan. Zelfs niet Apple, met z’n obsessie voor kwaliteit en navenant hoge prijskaartje. Het pakte anders uit: de Apple Watch werd de populairste smartwatch ooit en de Zwitserse horloge-industrie kreeg het moeilijk te verduren. Dankzij de Apple Watch werden er meer smartwatches dan Zwitserse horloges verscheept. Van Swatch hoorden we niets meer… tot ze nu opeens met een slimme Tissot Smart-Touch op de proppen komen, die heel toevallig rondom een iPhone is gewikkeld.

Tissot Smart-Touch

Tissot Smart-Touch

Het geeft maar aan dat de Tissot Smart-Touch met de iPhone samenwerkt, al zal de fabrikant te maken hebben met dezelfde beperkingen waar ook Pebble mee kampt. Eigenlijk bracht Swatch vorig jaar al twee voorzichtige varianten van een smartwatch uit, namelijk de Bellamy en de Touch Zero One, maar die waren heel gespecialiseerd. De eerste richtte zich op NFC-betalingen, de andere op volleyballers. Ze zullen gekocht zijn door een heel select publiek.

swatch-touch-zero-one
Het volleyball-horloge uit 2015

Smartwatch voor een breed publiek

In 2016 is het tijd voor een breder publiek: de Tissot Smart-Touch moet een grote groep gebruikers aanspreken, maar is technisch gezien minder geavanceerd dan de smartwatch van concurrent TAG Heuer. Dat bedrijf (eigendom van LVMH) werkte samen met Google en Intel aan de TAG Heuer Connected Watch, waarvan er al 15.000 stuks zijn verkocht. Volgend jaar wil LVMH een echte collectie hebben met 6 tot 8 verschillende modellen. “We hebben de vraag totaal onderschat, we waren te voorzichtig”, vertelde LVMH-topman Jean-Claude Biver onlangs op de horlogebeurs Baselworld. Het bedrijf verwacht dit jaar 40.000 tot 50.000 stuks te verkopen.

TAG Heuer Connected Watch
TAG Heuer Connected Watch, de slimmere smartwatch van de concurrentie

Swatch kan als enige een eigen smartwatch maken

Swatch had op dezelfde horlogebeurs een heel ander verhaal: “Swatch Group is de enige Zwitserse horlogemaker die in staat is om op eigen houtje een smartwatch te maken”, aldus Tissot-topman Francois Thiebaud. Tien jaar geleden maakten ze al voor het eerst een connected watch. Dat mag wel zo zijn, maar op dit moment lijkt Swatch eerder op achterstand te staan. Swatch wil dat oplossen met een andere focus: “Andere smartwatches zijn miniatuur-smartphones op je pols, terwijl het doel van ons product vooral is om de tijd weer te geven.”

De prijs zal iets boven de 1.000 euro liggen, waarbij de fabrikant benadrukt dat je het horloge kunt blijven gebruiken als er geen telefoon meer mee gekoppeld is. In dat geval wordt de Tissot Smart-Touch een gewoon horloge, dat je aan een niet-technisch geïnteresseerd familielid zou kunnen geven.

Tissot Smart-Touch: ook handig als klokje

Maar de Tissot komt pas echt tot z’n recht als je er een smartphone mee koppelt. Je kunt dan verschillende wijzerplaten instellen. In het horloge zit een hoogtemeter en een batterij die een jaar meegaat. Je kunt het opladen met zonne-energie. Automatische tijdupdates zorgen dat je altijd bij de tijd bent. Verder kun je het horloge koppelen met een weerstation, om realtime de weersituatie in de gaten te kunnen houden. Helaas heb je niet zoals bij Apple keuze uit meerdere bandjes en stijlen en zullen vrouwen moeten wachten op een model dat er iets sierlijker uitziet.

Lage ambitie

Swatch had al aangekondigd dat ze met een smartwatch bezig waren en had de verwachtingen al zo laag mogelijk ingestoken: ze hadden beloofd dat de eerste smartwatch bescheiden functies zou hebben. Ook hoeft het geen succesnummer in de winkel te zijn: Swatch wil er tussen de 20.000 en 40.000 stuks van verkopen. Ondertussen zijn sommige Zwitserse concurrenten al een stap verder, door geavanceerdere functies in te bouwen, terwijl ze eerder smartwatches wegwapperden als een tijdelijke hype.

De Tissot is vanaf dit najaar verkrijgbaar. Tegen die tijd is er alweer een nieuwe Apple Watch op de markt, die het Swatch nog behoorlijk moeilijk kan maken. Volgens de onderzoekers van Smartwatch Group gaat de markt voor slimme horloges tussen 2014 en 2020 gooien van $1,3 miljard naar $117 miljard.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 21 maart 2016, 9:40
Categorie Accessoires
Onderwerpen apple watch, horloge, smartwatch, swatch, zwitserland

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.