Spotify Premium vernieuwd.

Spotify zet vol in op podcasting

Overname Anchor en Gimlet

Spotify heeft twee partijen op het gebied van podcasting overgenomen. Het gaat om Gimlet Media en Anchor, twee belangrijke podcastdiensten. Het laat zien dat Spotify vol inzet op podcasts.

De laatste jaren nemen podcasts een enorme vlucht in populariteit. Ook wij hebben onze eigen iCulture Podcast, waar je regelmatig nieuwe afleveringen vindt. Er zijn allerlei platformen waar je als maker je podcast kan plaatsen, waaronder bij Apple. Anchor is zo’n partij en door de overname belooft dit veel voor huidige en toekomstige podcastmakers.

Spotify neemt Anchor en Gimlet Media over

Het is al veel langer mogelijk om via Spotify naar podcasts te luisteren, maar de overname laat zien dat er meer in het verschiet ligt. De overname zorgt er mogelijk voor dat podcasts bij meer mensen onder de aandacht gebracht worden door een dienst waar miljoenen mensen abonnee van zijn. Gimlet Media is producer van enkele veelbeluisterde internationale podcasts, waaronder de documentairepodcast Crimetown. Anchor is de dienst waar je als maker van podcasts je eigen shows kan plaatsen, zodat gebruikers die via de podcast-apps voor iPhone kunnen beluisteren.

Met de overname wil Spotify de belangrijkste speler worden op het gebied van podcasts, zowel aan de kant van producer als aanbieder. In het persbericht zegt de CEO van Spotify er het volgende over:

These acquisitions will meaningfully accelerate our path to becoming the world’s leading audio platform, give users around the world access to the best podcast content, and improve the quality of our listening experience as well as enhance the Spotify brand. We are proud to welcome Gimlet and Anchor to the Spotify team, and we look forward to what we will accomplish together.

Hoeveel geld er met de overname gemoeid is, is niet bekend. Volgens eerdere geruchten betaalt Spotify voor de overname van Gimlet Media meer dan 200 miljoen dollar. De afgelopen jaren heeft Spotify vooral veel concurrentie gekregen van Apple Music, dat in rap tempo steeds meer gebruikers kreeg.

Met de overname probeert Spotify zichzelf niet alleen te oriënteren op muziekstreaming, maar ook op de steeds populairder wordende podcasts. Spotify verwacht dat 20% van Spotify-luistertijd besteed wordt aan andere audiocontent dan muziek. Mogelijk resulteert dit in meer unieke content op het gebied van podcasts die alleen via Spotify te beluisteren is. Volgens Spotify CFO Barry McCarthy zijn ze inderdaad van plan om sommige podcasts voor zichzelf te houden, maar stelt hij dat het merendeel van de podcasts niet exclusief wordt.

96 miljoen Spotify Premium gebruikers
Spotify heeft ook laten weten dat ze nu 96 miljoen betalende gebruikers hebben. Dit is een groei van 36% ten opzichte van een jaar eerder. In totaal heeft de dienst 207 miljoen maandelijks actieve gebruikers, een groei van 29%. Hieruit blijkt dus dat veruit de meeste gebruikers een gratis account hebben en dus met reclame luisteren en beperkt kunnen kiezen uit het aanbod op mobiel.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 6 februari 2019, 13:32
Bron Bron Spotify
Categorie Achtergrond
Onderwerp spotify

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.