Spotify Troy Carter

Spotify neemt muziekmanager Troy Carter aan voor meer exclusieve deals

Spotify gaat de strijd aan met Apple Music door Troy Carter, voormalig manager van Lady Gaga, te laten werken met artiesten en hun vertegenwoordigers. Komt er straks ook exclusieve muziek op Spotify, net zoals Apple nu met Beyonce en Kanye West doet?

Apple heeft Jimmy Iovine, Spotify heeft Troy Carter. Spotify heeft een nieuwe manier gevonden om de concurrentie een stap voor te blijven: ze hebben muziekmanager Troy Carter in dienst genomen. Deze man werd bekend door zijn werk met Lady Gaga en Megan Trainor en gaat zorgen dat Spotify meer exclusieve deals kan binnenslepen.

Spotify Troy Carter

Heel wat mensen zullen vreemd hebben opgekeken toen Apple in 2014 Beats Music overnam van oprichters Jimmy Iovine en Dr. Dre. Wat moest Apple met een artiestenmanager en een rapper? Ondertussen is wel duidelijk wat Apple voor ogen had: dankzij de twee kopstukken uit de muziekwereld slaagt Apple er telkens opnieuw in om exclusieve deals te sluiten met artiesten als Taylor Swift, Drake en DJ Khaled. Op soortgelijke wijze slaagt Jay Z er met zijn muziekdienst Tidal in om exclusieve deals met Beyonce en Kanye West te scoren.

Spotify slaat terug en neemt muziekmanager Troy Carter aan

Spotify heeft de kunst afgekeken bij beide concurrenten en kiest nu voor een soortgelijke aanpak. Carter wordt ‘global head of creator services’, wat inhoudt dat hij met muzikanten, muziekschrijvers en diverse labels gaat werken. Een bekend persoon in je bedrijf lijkt nut te hebben, nu de muziekdiensten zich niet meer kunnen onderscheiden met een catalogus van miljoenen nummers en abonnementen die overal ongeveer hetzelfde kosten.

Het is niet de eerst keer dat Carter voor Spotify aan de slag gaat. De voormalige manager van Lady Gaga kwam in actie toen Taylor Swift weigerde haar laatste album op Spotify te zetten. Dat leverde uiteindelijk niets op.

Spotify vs. Apple Music

Tot nu toe heeft Spotify nog weinig te vrezen gehad van Apple Music en andere concurrenten. In juni vorig jaar behaalde de dienst al de grens van 20 miljoen abonnees, Apple had er in januari 10 miljoen en in april 13 miljoen. Inmiddels heeft Spotify rond de 30 miljoen abonnees.

Maar dankzij de exclusieve content en de nadruk op radio en beroemdheden kan Apple zomaar inlopen op Spotify. Bovendien bestaat Apple pas een jaar, waardoor het aantal van 13 miljoen abonnees opeens een stuk indrukwekkender lijkt. Spotify zei echter in de tweede helft van 2015 de snelste groei van abonnees ooit te hebben. Het is daarmee een strijd die nog niet gewonnen is.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 7 juni 2016, 11:40
Categorieën Apps, Diensten
Onderwerp spotify

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.