Sonos Connect

Sonos stopt support voor eerste Play:5 en andere legacy-producten

Zone Player, Connect:Amp, Bridge en meer

Sonos gaat enkele eerste generatie producten niet langer ondersteunen. Er komen geen software-updates en geen nieuwe functies meer. Onder andere de eerste generatie Play:5 is getroffen.

Update 24 januari: Sonos heeft de plannen deels teruggedraaid. In een open brief zegt de Sonos CEO sorry voor de manier hoe ze dit aangepakt hebben. In de toekomst worden onder andere oude en nieuwe apparaten binnen hetzelfde huis gesplitst, zodat nieuwe producten nog gewoon functies kunnen krijgen.

Support stopt voor Sonos legacy-producten

Vanaf mei 2020 krijgen enkele legacy-producten van Sonos geen updates meer. Het gaat om de volgende speakers en andere producten:

  • Eerste generatie Play:5 (uitgebracht in 2009)
  • Originele Zone Players, Connect en Connect:Amp (sinds 2006)
  • CR200 (sinds 2009)
  • Bridge (sinds 2007)

Dit heeft gevolgen voor mensen die een oudere component in hun systeem gebruiken. Het is volgens de kleine lettertjes dan namelijk NIET mogelijk om via je nieuwere componenten gebruik te maken van toekomstige nieuwe functies. Je kunt alleen je nieuwere apparaten updaten door deze los te koppelen van je multiroom-systeem.

Update 15:45 uur: We hebben navraag gedaan bij Sonos of dit gevolgen heeft voor security-updates. Er zullen nog wel bugfixes en beveiligingsupdates uitkomen, voorzover dit nog bij de betreffende producten nog technisch mogelijk is.

Vervangen of blijven gebruiken
Mocht je toch nog een van de genoemde producten bezitten, dan heb je twee opties. De eerste is je legacy-producten gewoon blijven gebruiken, want ze zullen ondanks het uitblijven van updates nog steeds prima klinken en functioneren. Maar je krijgt geen nieuwe functies meer.

Een andere optie is om je legacy-producten in te leveren. Je krijgt dan 30 procent korting op een nieuw product. Maar deze manier van recycling leidde onlangs tot ophef omdat het niet zo milieuvriendelijk is om perfect functionerende producten voorgoed onklaar te maken.

De genoemde producten zullen vanaf mei 2020 door Sonos worden aangemerkt als legacy-producten. Dit is een maatregel die Apple ook heeft ingevoerd, voor producten die vijf jaar geleden uit de schappen zijn gegaan. Het gaat dan voornamelijk om de mogelijkheid om nog te laten repareren. Bij Sonos duurde de ondersteuning iets langer: het gaat om producten die al in 2006 zijn verschenen. Sommige werden tot 2015 nog verkocht.

Sonos Connect en Connect Amp

Dat Sonos geen updates meer uitbrengt heeft ermee te maken dat er nogal wat technologie in de producten zit. Elke Sonos-speaker heeft een ingebouwde microprocessor, flash-geheugen en andere hardware-onderdelen die je ook in je smartphone aantreft. Sonos zorgt er daarbij voor dat de producten toekomstbestendig zijn en lang meegaan. Op basis van eigen cijfers is 92 procent van alle geleverde producten nog steeds in gebruik. Ondertussen is de technologie wel vooruit gesneld en hebben deze allereerste producten hun technische limiet bereikt. Het gaat dan vooral om geheugen en processorkracht. Nieuwe functies zoals AirPlay 2 zijn dan niet meer te realiseren. Om te voorkomen dat de functionaliteit achter blijft omdat één of twee apparaten in je systeem niet meer kunnen meekomen, stopt Sonos nu met de verdere ondersteuning.

Weet je niet welke Sonos-apparaten je hebt, dan kun je op sonos.com inloggen om op je accountpagina te kijken welke producten je hebt.

Revisiegeschiedenis:

  • 2020 - 24 januari: Artikel bijgewerkt met excuses in open brief van Sonos.
  • 2020 - 21 januari: Update over bugfix-updates toegevoegd.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 21 januari 2020, 15:54
Categorie Accessoires
Onderwerp sonos

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.