Siri op een iPhone

Zo zorgt Apple ervoor dat Siri de namen van lokale winkels straks beter herkent

Apple gaat Siri beter leren om om te gaan met namen van lokale winkels. Daardoor kun je bijvoorbeeld makkelijker de openingstijden van een winkel opvragen of een route naar een restaurant starten.

Gebruik je Siri wel eens om een route te starten naar een winkel of restaurant? Bij bekende namen of ketens zoals McDonald’s en Albert Heijn gaat dat wel goed, maar bij lokale winkels met unieke namen wordt dit al een stuk lastiger. Apple heeft nu een systeem ontwikkeld dat ervoor zorgt dat de assistent beter snapt wat je bedoelt, op basis van jouw eigen locatie. Nu alleen nog in de VS, maar het kan zich snel uitbreiden naar andere landen.

Siri herkent namen van lokale locaties beter

Vandaag heeft Apple een nieuwe editie van haar wetenschappelijke tijdschrift Machine Learning Journal online gezet. In de nieuwe editie van dit tijdschrift omschrijft Apple hoe ze Siri beter om laten gaan met regionale verzoeken. Je moet dan denken aan dat ene café in de stad of die avondwinkel met die vreemde naam. Nu kan het zo zijn dat Siri voor dit soort vragen een zoekopdracht via internet voor je uitvoert of een antwoord geeft waar je niet op zit te wachten, maar door je eigen locatie mee te nemen met het herkennen van de vraag, weet de assistent beter wat je bedoelt. Apple noemt dit geolocation-based language model (Geo-LMs).

Siri café naam herkennen.

Om Siri dit te laten leren, heeft Apple de Verenigde Staten in regio’s verdeeld. Er is vervolgens gekeken naar de regionale POI’s waar vaak naar gezocht wordt in Apple Kaarten. Deze locaties worden vervolgens toegevoegd aan het eerdere genoemde Geo-LMs. Dit heeft als resultaat dat je een correct antwoord krijgt op de vraag waar Bolle Jan is, in plaats van dat Siri je mededeelt wie Bolle Jan precies is. Dit moet ervoor zorgen dat het aantal fout beantwoorde vragen teruggebracht wordt. Naast de nadruk op de regio benadrukt Apple dat een globale versie van dit taalmodel ook van belang is, voor het geval de gebruiker een locatie opvraagt die buiten haar eigen regio is.

Nu alleen nog in Amerika, maar is snel uit te breiden
Apple heeft deze betere herkenning nu al uitgerold in de Verenigde Staten, maar benadrukt wel dat de methode onafhankelijk is van welke taal dan ook. Dat wil dus zeggen dat de uitbreiding naar meer talen en regio’s buiten de VS snel doorgevoerd kan worden. Het enige wat Apple hiervoor nodig heeft is genoeg data van lokale winkels, iets wat de laatste jaren in Apple Maps (ook in Nederland) flink verbeterd is. Helaas weten we dus nog niet wanneer Apple deze nieuwe methode verder uitbreid, maar desalniettemin is het goed nieuws dat Apple zich blijft inzetten in het verbeteren van Siri. Zeker nu er in Nederland ook concurrentie is van de Nederlandse Google Assistent.

Voor meer achtergrondinformatie over de gebruikte techniek voor deze methode, lees je het volledige artikel op Apple’s website.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 9 augustus 2018, 16:28
Bron Bron Apple
Via Via TechCrunch
Categorie Apple
Onderwerpen kunstmatige intelligentie, siri

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.