Nog veel problemen bij Apple Music voor gezinnen

Bij Apple Music voor gezinnen zijn nog veel onduidelijkheden en vragen. Ook werkt het aanmaken van gezinsaccounts voor Apple Music nog niet goed. Hier vind je mogelijke oplossingen om het toch werkend te krijgen.

Bij Apple Music kun je een relatief goedkoop gezinsabonnement afsluiten. Sinds de dienst van start is gegaan, krijgen we op de redactie van iCulture heel wat klachten binnen van mensen die het Apple Music gezinsabonnement niet werkend krijgen. Veel dingen rondom het gezinsabonnement zijn verwarrend of roepen vragen op. Vandaar dat we in dit artikel de problemen en mogelijke oplossingen op een rijtje proberen te zetten. In een aparte gids hebben we al uitgelegd hoe het in theorie zou moeten werken.

Lees daarvoor de gids: Apple Music gezinsabonnement afsluiten.


shutterstock_179649812
Deze familie is net iets te groot voor het Apple Music gezinsabonnement: maximaal 6 personen.

Zelf hebben we die problemen met het Apple Music gezinsabonnement overigens ook ondervonden. Omdat je al bij twee personen goedkoper uit bent met een gezinsabonnement, besloten Jean-Paul en ik om er ook gebruik van te maken. Toch kostte het (zelfs voor ons) aardig wat moeite om het werkend te krijgen en sindsdien ben ik al twee keer uit het gezinsabonnement gegooid. Opeens werkten de offline afspeellijsten niet meer en kon ik de speciale radiostations rond een bepaald genre ook niet meer starten. Opnieuw toevoegen was een voortdurende trial-and-error, waarbij je de Muziek-app meermaals moet afsluiten. Met een beetje geluk komt het uiteindelijk allemaal goed, maar de volgende dag kan het zomaar zijn dat je gezin alweer uit elkaar is gevallen. Onze oplossing: eerst maar een individueel proefabonnement nemen en hopen dat Apple eind september alles op orde heeft.

Apple Music gezinsabonnement: voordelen en nadelen

Hieronder zie je een aantal plus- en minpunten die we tijdens het gebruik van het gezinsabonnement hebben ervaren.

Voordelen Apple Music gezinsabonnement

  • Je bent goedkoper uit: al bij een samenwonend stel van twee personen (zoals wij) is het goedkoper om één gezinsabonnement van €15 te nemen, in plaats van twee losse abonnementen van €10. Bij grotere gezinnen is het al snel voordeliger dan Spotify.
  • Eén afrekenmethode: alle kosten die je maakt komen binnen op één creditcard-afschrift. Handig voor je administratie.
  • Iedereen heeft zijn eigen Apple ID, eigen afspeellijsten, voorkeuren, instellingen, favorieten en bijnaam. Je zit elkaar dus nooit in de weg.

Nadelen Apple Music gezinsabonnement

  • Het gezinshoofd moet alles regelen. Soms kan dat gewenst zijn (er is altijd wel een handige persoon in elk gezin, die de techniek regelt), maar je moet als gezinshoofd wel steeds stand-by staan voor problemen als: ‘hij doet het niet!’.
  • Je hebt een creditcard nodig. Dat is geen probleem bij gefortuneerde gezinnen die kunnen kwartetten met creditcards, maar heb je geen creditcard, dan kun je niet meedoen. Een prepaid creditcard kan dan een oplossing zijn, ook om je uitgaven binnen de perken te houden.
  • Iedereen moet iOS 8.4 hebben. Apple Music werkt alleen als je een iPhone, iPad of iPod touch met iOS 8.4 hebt. Logisch, want pas vanaf die versie wordt Apple Music ondersteund. Er zijn in Nederland en België nog veel kinderen én volwassenen met een iPhone 4 of een oudere iPad, die daardoor buiten de boot vallen. No Apple Music for you!
  • Het is nogal verwarrend om het gezinsabonnement werkend te krijgen. Veel mensen zitten nog met vragen en Apple heeft geen supportartikel of FAQ gemaakt, waarin vragen en antwoorden te vinden zijn.
  • Veel dingen werken nog niet. Probeer je gezinsleden toe te voegen, dan word je teruggestuurd naar een scherm waarop je moet inloggen (maar je was al ingelogd). Op het scherm van het gezinshoofd is te zien dat de kinderen lid zijn, maar de kinderen zelf krijgen nog geen werkend proefabonnement te zien (of worden telkens uit het gezin gegooid). Om alles werkend te krijgen moet je telkens de Muziek-app hard afsluiten, in- en uitloggen en hopen dat het daarna wel werkt – voor zo lang het duurt.

Mogelijke oplossingen voor Apple Music gezinsabonnementen

Merk je dat het aanmaken van een proefabonnement voor gezinnen of het aanmelden van gezinsleden niet goed lukt, dan kun je het volgende proberen:

  • Controleer of je bij bij iTunes, iCloud en Apple Music bent ingelogd met hetzelfde Apple ID. Dit geldt zowel voor het gezinshoofd als voor de kinderen. Iedereen moet een eigen, werkend Apple ID hebben. Deelde je vroeger een Apple ID voor gezamenlijke aankopen, dan kan het zijn dat gezinsleden nog niet met hun persoonlijke Apple ID zijn aangemeld.
  • Log uit bij Apple Music en log opnieuw in. Dit doe je door op het profielicoon te tikken en daarna op Uitloggen te tikken.
  • Sluit Apple Music hard af met een force quit en start de app daarna opnieuw.
  • Probeer een combinatie van uitloggen in de Muziek-app en hard afsluiten van de app.
  • Log uit bij Apple Music, iCloud en iTunes. Sluit de Muziek-app hard af met een force quit. Start de Muziek-app opnieuw en log bij alle accounts opnieuw in.
  • Verwijder alle gezinsleden en start opnieuw met het inrichten van je gezinsaccount. Let op dat je maar eenmaal per jaar lid mag worden van een gezin. Wel kun je overstappen naar een andere gezinsgroep. Dus je kunt overwegen om een compleet nieuw gezinsaccount te maken en iedereen weer handmatig toe te voegen.

Lukt het nog steeds niet? Overweeg net zoals wij hebben gedaan, om eerst een individueel Apple Music-proefabonnement te nemen. In september hoef je dan pas na te denken over het gezinsabonnement. Hopelijk heeft Apple rond die tijd de problemen opgelost.

Wat zijn jouw ervaringen?

We zijn erg benieuwd welke ervaringen jij hebt met gezinsdeling in combinatie met Apple Music. Is het allemaal vlekkeloos verlopen en is het hele gezin al lekker bezig met afspeellijsten maken en nummers liken? Of zit je ook nog te klooien?

Afbeelding gezin: Iakov Filimonov via Shutterstock

Reacties: 50 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.