Rabobank met 06-Betalen.

Vernieuwde iDEAL met profielen op 15 april 2024 van start

iDEAL wordt vernieuwd en dat betekent dat je in de toekomst sneller kunt afrekenen. Er komt een persoonlijk profiel dat je optioneel kunt aanmaken. Currence is namens de banken de beheerder van iDEAL en zorgt voor de invoering.

iDEAL heeft in Nederland een marktaandeel van 72 procent. In 2024 wordt het bestaalsysteem vernieuwd, waarbij consumenten via hun bankapp een profiel bij iDEAL kunnen aanmaken. Daarin geven ze hun betaalvoorkeuren en adresgegevens op. Wanneer je iets koopt worden deze gegevens direct ingevuld. Na akkoord van de gebruiker wordt de betaling uitgevoerd en krijg je de bestelling toegestuurd. iDEAL is eigendom van Currence, maar het nieuwe betaalsysteem is vanaf de grond opnieuw opgebouwd door een partner, Payconiq. Uiteindelijk zal iDEAL worden gebruikt om een Europabreed betaalsysteem op te zetten, genaamd EPI. Alles wat je moet weten over de invoering van het vernieuwde iDEAL en welke gevolgen het voor jou heeft, lees je hier!

Vandaag is het vernieuwde iDEAL van start gegaan. Volgens de aankondiging op de website van iDEAL kun je bij sommige banken vanaf vandaag al aan de slag gaan met het aanmaken van een iDEAL-profiel. ING-klanten zijn op 17 april aan de beurt en ABN-AMRO-klanten kunnen op een “nader te bepalen moment” met het vernieuwde iDEAL beginnen.

Het vernieuwde betaalssyteem iDEAL gaat op 15 april van start. Vanaf dat moment kun je met minder kliks online bestellingen doen. Winkeliers zijn al sinds februari bekend met het nieuwe iDEAL, waarbij consumenten een profiel kunnen gebruiken om sneller te kunnen afrekenen. In mei 2024 volgt een publiekscampagne.

Volgens CEO Daniel van Delft (Currence) is het nieuwe systeem beter voor winkeliers, omdat de conversies beter zijn. Oftewel: mensen haken minder snel af tijdens het bestelproces. Het vorige systeem van iDEAL was gebaseerd op onderlinge verbindingen tussen banken onderling. Bij het nieuwe iDEAL komt er een centrale hub, die alles regelt. Daardoor wordt het gemakkelijker om nieuwe partijen aan te sluiten.

Het vernieuwde iDEAL wordt verder geoptimaliseerd totdat Nederland overgaat op het internationale systeem Wero. Dit wordt een digitale wallet die in juni 2024 eerst van start gaat in Duitsland, België en Frankrijk. Aanvankelijk zal de functionaliteit van Wero sterk lijken op Tikkie, aangevuld met digitale kaartbetalingen zoals Apple Pay en Google Pay, overschrijvingen, QR-betalingen aan de kassa en achteraf betalen.

Nederland is in 2026 aan de beurt met de overstap naar Wero. Mocht Wero toch tegen moeilijkheden aan lopen, dan kan Nederland altijd terugvallen op iDEAL. Volgens Van Delft wordt Wero minstens zo goed als iDEAL, maar met meer functionaliteit. Wero is een initiatief van het European Payments Initiative, dat in handen is van 16 organisaties. In Nederland zijn dat de banken ABN AMRO, ING en Rabobank, buiten Nederland zijn er nog 11 Belgische, Duitse en Franse banken bij betrokken, plus de financieel dienstverleners Nexi en Worldline. Het plan is om Wero uit te rollen naar andere EU-landen, maar het betekent niet dat Wero op korte termijn al in de hele EU beschikbaar zal zijn.

Het vernieuwde iDEAL (met profielen) komt vanaf april 2024 beschikbaar voor consumenten. Webwinkels kunnen vanaf vandaag bezig met aanpassingen, waar ze twee maanden de tijd voor hebben. De grootste verbetering is de ‘Snel bestellen’-knop, die gekoppeld is aan een profiel. Daarmee is het niet meer nodig om steeds je adresgegevens in te voeren. Wil je iets online bestellen, dan zijn je gegevens al meteen ingevuld. Je kunt dan met één klik akkoord geven in de bankieren-app van je bank.

Op termijn zou de naam iDEAL wel eens kunnen verdwijnen. Het betaalsysteem is namelijk overgenomen door een aantal grote Europese banken, genaamd EPI. Zij werken aan één betaalplatform voor heel Europa en gaan daarbij iDEAL als uitgangspunt nemen.

Hieronder lees je ons eerdere artikel van 6 april 2023.

iDEAL wordt vernieuwd

Nu is het nog zo dat je bij het afrekenen van aankopen de online winkel verlaat en naar de website van je bank wordt doorgestuurd. Dat gaat veranderen als je naar het nieuwe iDEAL overstapt. Kies je voor ‘Snel betalen’, dan blijf je op de website van de winkel en krijg je een pushnotificatie van je bank, waarmee je de betaling kunt goedkeuren. We spraken met Amos Kater, ‘Head of Products’ bij Currence.

De vernieuwde versie van iDEAL werd aangekondigd tijdens de Webwinkel Vakdagen in Utrecht en wordt vanaf de zomer ingevoerd. We vroegen Kater hoe het betalen met iDEAL voortaan verloopt. Het aanmaken van een profiel is optioneel en gebeurt via de mobiel bankieren-app van je bank, zodra deze is aangepast. Het aanmaken van een profiel kan op twee manieren: je kunt op een willekeurig moment de mobiel bankieren-app van je bank openen en aangeven dat je een profiel wilt maken. Of je krijgt na afloop van je eerstvolgende betaling een melding in je bankieren-app dat je een profiel kunt aanmaken.

De autorisatie voor zo’n profiel wordt geregeld in de banken-app. Wil je liever het oude iDEAL zonder profiel blijven gebruiken, dan kan dat ook.

De achterliggende iDEAL Hub is overigens ontwikkeld door Payconiq, een betaaldienst die in Nederland is gestopt, maar in België wel succes heeft met een betaalsysteem dat met QR-codes werkt. Payconiq beheert de database met profielgegevens in opdracht van Currence. Je geeft bij het aanmaken van een profiel goedkeuring aan Currence en aan jouw bank om de data te mogen raadplegen. Wil je een tweede bank toevoegen, dan moet je daarvoor in de app van de betreffende bank toestemming geven. Currence belooft de data niet te gaan exploiteren of door te verkopen. Het wordt uitsluitend gebruikt om de voorkeursbankrekening en eventueel het bezorgadres door te geven aan de webwinkel. Dat laatste gebeurt als je voor ‘Snel betalen’ hebt gekozen.

Als het allemaal werkt zoals beloofd, gaat online winkelen een stuk sneller. Je hoeft geen account meer aan te maken bij een winkel en hoeft ook geen adres meer in te tikken. Dit is overigens ook het geval bij Apple Pay, waar je het bezorgadres en de contactinfo al kunt meegeven bij het afrekenen:

Apple Pay bezorginfo

Amos Kater: “We zien door de nieuwe opzet van iDEAL ook nieuwe betaalmogelijkheden, bijvoorbeeld betalen in delen.” Hierbij wordt geen rente in rekening gebracht, tenzij je niet op tijd kan betalen. Currence wil echter geen kredietverstrekker worden en is er ook niet op uit om mensen in betalingsproblemen te brengen of geld uit de zak te kloppen. Het gaat om een betaling in drie delen, voor als bijvoorbeeld de wasmachine kapot gaat en je de aanschafprijs over drie salarismaanden wil verdelen. Iets soortgelijks heeft Apple nét ingevoerd, maar alleen in de VS dus daar hebben we voorlopig niets aan. Ook bij Apple Pay Later betaal je geen rente en spreid je de uitgave over meerdere delen. Currence is niet van plan om een Buy Now Pay Later-dienst aan te bieden, vergelijkbaar met Klarna. Het gaat puur om het betalen in meerdere delen.

Apple Pay op het web in Chrome in iOS 16

De banken verwachten dat er dankzij deze vernieuwingen sneller extra functies toegevoegd kunnen worden. Zo’n 70% van de online aankopen in Nederland wordt afgerekend met iDEAL, dus grote kans dat jij er ook mee te maken krijgt. De technische backend draait al ruim een halfjaar zonder dat gebruikers iets gemerkt hebben. Nu alleen de voorkant nog.

Revisiegeschiedenis:

  • 2024 - 15 april, 10:10: Artikel aangepast nu iDEAL is gestart.
  • 2024 - 15 april, 10:09: Artikel aangepast nu iDEAL is gestart.
  • 2024 - 06 februari, 12:20: Artikel aangepast nu de startdatum bekend is gemaakt.
  • 2023 - 06 april, 12:34: Artikel aangepast n.a.v. interview met Currence.
  • 2023 - 01 april, 11:11: Extra informatieblok toegevoegd dat we extra informatie gaan inwinnen over hoe het afrekenen met 'Snel betalen' gaat werken (al dan niet met app).

Informatie

Laatst bijgewerkt
15 april 2024 om 10:10
Onderwerpen
, ,
Categorie
Apps

Reacties: 49 reacties

Plaats een reactie

Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Respecteer onze algemene gedragsregels. Gebruik voor eventuele spelfouten of andere opmerkingen met betrekking tot het artikel s.v.p. onze artikelrapportage. Voor opmerkingen over ons moderatiebeleid kun je ons contactformulier gebruiken. Reacties met betrekking hierover worden als off-topic beschouwd.
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactiegegevens worden verwerkt.