Google locaties volgen in Google Maps

Gratis apps weten 24 uur per dag waar je bent en verkopen je locatiedata

Heel veel gratis apps op je iPhone volgen je locatie en verkopen die data aan andere bedrijven. Dat is te lezen in een uitgebreid artikel van The New York Times, waarin wordt uitgelegd hoe populaire apps op iOS en Android alles in de gaten houden. Voor sommige mensen zal het een open deur zijn, maar er zijn ook nog veel mensen die zich helemaal niet beseffen wat er met die data gebeurt.

De meeste van die apps bieden heel onschuldige info, zoals het weerbericht of sportuitslagen. Maar tegelijk houden ze 24 uur per dag je locatie in de gaten. Die data verkopen ze weer aan externe partijen. In vier maanden tijd wordt de locatie van een persoon zo’n 8.600 keer vastgelegd, gemiddeld elke 21 minuten. Zo kunnen bedrijven precies zien waar je woont en waar je werkt of naar school gaat. Ook je bezoeken aan de supermarkt, sportschool en andere locaties blijven niet onopgemerkt. Je kunt de toegang tot je locatie via apps gemakkelijk intrekken, maar dat vergt wel wat actie vanuit jouzelf.

De prijs van ‘gratis’ apps

Het is de prijs die we betalen voor ‘gratis’ apps, die we toegang geven tot onze data, zonder in de kleine lettertjes te kijken. In het artikel van NYT is te lezen dat 75 bedrijven de locatiedata van minstens 200 miljoen Amerikanen verzamelen. Die info kan weer worden gebruikt voor reclame. Vaak hebben mensen niet in de gaten dat ze ooit toestemming hebben gegeven, of beseffen ze niet dat de locatiedata ook voor heel andere doeleinden wordt gebruikt. Op grotere schaal zou het zelfs gebruikt kunnen worden om bevolkingsgroepen te manipuleren. Voor jou als individu is het gevaar dat iemand precies je dagritme kan achterhalen.

Locatiedata verkopen

NYT testte 20 populaire apps, waarvan 17 apps de locatie naar ongeveer 70 bedrijven doorstuurden. Bij de veelgebruikte weerapp WeatherBug werd de data met maar liefst naar 40 bedrijven gedeeld. Navraag leverde op, dat sommige bedrijven de data ongevraagd geleverd kregen. Maar dat maakt het niet minder erg.

Je kunt ‘The Business of Selling Your Location‘ nalezen bij de New York Times nalezen als interactief verhaal en in de podcast The Daily.

Dit kun jij eraan doen
Wil je hier iets aan doen? Ga dan bewust om met het delen van je locatie met allerlei apps en diensten. Als je locatie delen uitschakelt heb je wat meer zekerheid dat bedrijven niet precies kunnen achterhalen waar je bent. Maar het hangt ook af van je gedrag: als je op allerlei plekken incheckt (bijvoorbeeld met Facebook) is alsnog te achterhalen waar je was.

Je leest hier meer over in onderstaande tips!

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 11 december 2018, 13:46
Bron Bron New York Times
Categorieën Achtergrond, Apps
Onderwerpen locatie, privacy

Plaats een reactie

Als je een eigen afbeelding bij je reactie wil, moet je je aanmelden bij Gravatar. Daar kun je jouw e-mailadres koppelen aan een afbeelding.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren?
Laat het ons weten!

    Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Respecteer onze algemene gedragsregels. Gebruik voor eventuele spelfouten of andere opmerkingen met betrekking tot het artikel s.v.p. onze artikelrapportage. Voor opmerkingen over ons moderatiebeleid kun je ons contactformulier gebruiken. Reacties met betrekking hierover worden als off-topic beschouwd.
    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactiegegevens worden verwerkt.