Met Google Flutter 1.0 maak je sneller apps voor iOS én Android

Google heeft Flutter 1.0 aangekondigd, een platformoverstijgende toolkit voor het maken van apps. Daarmee zou je makkelijk iOS- en Android-apps kunnen maken, in één moeite.

Google Flutter 1.0 uit beta

Google Flutter 1.0 werd aangekondigd tijdens een live event in Londen. Het is de eerste stabiele release van de UI-toolkit, waarmee ontwikkelaars aan de slag kunnen. Het doel is om aantrekkelijke, native apps te bouwen vanuit één codebasis volgens de slogan ‘Write once, run anywhere’. Dat hebben we wel vaker gezien, maar Flutter zorgt ervoor dat het sneller gaat en dat je als ontwikkelaar alle controle houdt. Zo heb je meer keuze uit visuele elementen. Volgens Google houd je controle over elke pixel op het scherm en kun je zelf graphics, video’s, tekst en bedieningselementen voor een app toevoegen. Flutter is gebaseerd op de Skia 2D grafische engine die al eerder is toegepast in Android, de Chrome-browser en het aanstaande Fuchsia OS-platform. Minpuntje is dat het werkt met de Dart-programmeertaal, die vrijwel nergens wordt gebruikt.


Native ARM-code
Wat Flutter bijzonder maakt is dat je direct compileert naar native ARM-code (32-bit en 64-bit) voor iOS en Android. Bestaande tools voor crossplatform ontwikkeling van apps zijn vaak traag omdat ze werken met een code-interpretator, vaak JavaScript. Ook zien apps die met dergelijke tools gemaakt zijn er vaak ‘raar’ uit omdat ze verschillende knoppen en designelementen gebruiken die je niet op iOS gewend bent. Een app kan er daarom uitzien als een geknipplakte Android-app. Dat is bij Flutter wel anders: er zitten tot op de pixel nauwkeurige elementen in van de iOS UI en Android’s Material UI. Wat je bouwt ziet er meteen vertrouwd uit, voor mensen die het betreffende platform gewend zijn.

Google Flutter 1.0

Realtime aanpassen
Wat Flutter ook anders maakt dan bestaande crossplatform tools is de ‘stateful hot reload’. Dit houdt in dat ontwikkelaars het design van hun apps realtime kunnen aanpassen, zonder dat ze de code opnieuw hoeven te laden. Daarbij blijft de state van de app hetzelfde, dus als je met een bepaalde activiteit bezig was hoef je niet meer opnieuw te laden. Het tweaken van je app wordt daardoor een stuk makkelijker en volgens Google kun je op die manier drie keer zo productief zijn bij de ontwikkeling van een app.

Flutter werd in februari 2018 aangekondigd tijdens Mobile World Congress en wordt al gebruikt in de Google Ads-app. Bedrijven die het al gebruiken zijn Groupon en Alibaba. Daarnaast zijn er partijen die uitbreidingen voor Flutter aanbieden, zoals Square. Zij bieden ontwikkelaars de mogelijkheid om in apps die met Flutter zijn gemaakt gemakkelijk betalingen met bankkaarten toe te voegen. Ook is er een tool van 2Dimensions waarmee je makkelijk vector-animaties kunt toevoegen aan een Flutter-app.

Flutter 1.0 is vanaf nu te downloaden. Er zit een handleiding bij met voorbeelden en technische video’s.

Reacties: 1 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.