App Store vernieuwingen in iOS 11

Onderzoek: ‘Appabonnementen zijn vaak te goedkoop’

Apps die je voor een vast maandbedrag kunt gebruiken, zijn een relatief nieuwe ontwikkeling. Volgens een nieuw onderzoek vragen de ontwikkelaars echter te weinig.

Apps die je voor een vast maandbedrag kunt gebruiken, zijn een relatief nieuwe ontwikkeling. Volgens een nieuw onderzoek vragen ontwikkelaars echter te weinig voor die appabonnementen.

Onderzoek naar prijsniveau appabonnementen

Misschien heb je wel eens meegedaan aan een managementgame, waarbij je zelf de prijs van een product moest bepalen. Kies je een te lage prijs, dan verdien je geen cent of denken klanten dat het troep is. Als je te veel vraagt, dan jaag je mensen weg (tja, behalve wanneer je Apple heet).

De juiste prijs ligt er meestal ergens tussenin. Dat geldt ook voor appabonnementen, zo blijkt uit een nieuw onderzoek. Ze leveren het meeste op als de ontwikkelaar tussen de $7 en $20 per maand vraagt. Misschien heeft dat wel te maken met het feit dat Netflix en Spotify je vertrouwd hebben gemaakt met bedragen rond de $10 per maand.

Voorbeeld: Ulysses
Steeds meer appontwikkelaars stappen over van een eenmalige aankoopbedrag naar maandbetaling. Zo kunnen ze zichzelf verzekeren van een vaste inkomstenstroom om hun app verder te onderhouden. De meest recente overstapper is Ulysses, een van de beste tekstverwerkers voor iOS en macOS. Zij vragen nu €39,99 per jaar voor gebruik van de app.

Ulysses schrijfapp

Volgens sommigen is dat geweldig nieuws: de app kan nu genoeg inkomsten genereren, zodat de ontwikkelaar regelmatig updates kan uitbrengen. In een ideale wereld wil je natuurlijk helemaal niets betalen, worden je gegevens niet geëxploiteerd voor reclame en blijf je tóch die leuke updates ontvangen. Maar zo werkt het meestal niet.

Netflix-effect
Marketingbureau Liftoff keek naar de prijsniveau’s en verzamelde data tussen juni 2016 en juni 2017. Ze keken daarbij naar goedkope maandbedragen ($0,99 tot $7), gemiddelde ($7 tot $20) en hogere ($20 tot $50). Ook keken ze naar de kosten die zijn gemoeid met het binnenhalen van een klant. In de gemiddelde prijsklasse zagen ze de hoogste conversieratio (7,16%). De onderzoekers denken dat het ook aan de zogenaamde sunk cost fallacy ligt. Mensen blijven hangen omdat ze er al tijd en moeite in geïnvesteerd hebben. Ze gedragen zich daarom lang niet altijd volgens een rationele analyse van kosten en opbrengsten. Ook blijkt dat mensen vooral geld willen betalen voor apps die een concrete behoefte vervullen, zoals dating of online opslag.

Apple probeert ontwikkelaars over te halen om voor betaalmodellen per maand te kiezen en belooft ze een riantere vergoeding (85% – 15% in plaats van de gebruikelijke 70% – 30%) als ze klanten minimaal een jaar vast weten te houden. Ben je ontwikkelaar dan is het onderzoek van Liftoff interessant om te bekijken, ook omdat de vergelijking met Android wordt gemaakt.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 16 augustus 2017, 18:46
Categorie Apps
Onderwerp app store

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.