‘Apple krijgt concurrentie van YouTube en Snapchat met eigen tv-series’

Naast Apple mengen ook YouTube en Snapchat zich in de strijd om de traditionele tv-kijker. YouTube werkt aan gratis eigen series en films en grote mediabedrijven zouden in de rij staan voor Snapchat's Snap TV.

Apple Music TV & Movies zoals Carpool Karaoke.Apple probeert met eigen tv-series zoals Carpool Karaoke gebruikers te binden die niet of nauwelijks nog op de traditionele manier tv-kijken. Maar daarin is Apple zeker niet de enige. Ook YouTube en Snapchat staan volgens Amerikaanse media inmiddels in de startblokken om een graantje mee te pikken van adverteerders die hun reclamebudgetten liever online willen inzetten.

‘YouTube komt met 40 eigen series en films’

YouTube heeft plannen voor meer dan veertig eigen series en films, meldt Bloomberg. Zo werkt het platform samen met comedian Kevin Hart, die in een nieuw programma gaat fitnessen met bekende mensen. Talkshowpresentator Ellen DeGeneres biedt met haar aankomende YouTube-programma kijkers een kijkje achter de schermen van haar tv-programma, en comedy-duo Rhett & Link komen met een geheel eigen talkshow voor het platform. Deze programma’s moeten nog dit jaar op YouTube verschijnen.

Verdienmodel
Volgens Bloomberg investeert YouTube honderden miljoenen dollars in de eigen series, al staat dat nog in schril contrast tot de miljarden waarmee Netflix werkt. Waar Apple eigen tv-series via het betaalde Apple Music aanbiedt, kiest YouTube er voor om het nieuwe video-aanbod gratis beschikbaar te stellen. YouTube ziet het vooral als een nieuwe manier om grote adverteerders te overtuigen om hun advertentiebudgetten voor het web in te zetten in plaats van voor lineaire televisie. Het bedrijf blijft ondertussen ook investeren in de betaalde reclamevrije variant YouTube Red.

Snapchat komt met Snap TV
Maar YouTube is niet de enige partij waar adverteerders hun reclamebudgetten kwijt kunnen, realiseert ook Snap zich. Het moederbedrijf van Snapchat komt nog dit jaar met eigen tv-series met korte afleveringen, tussen de drie en vijf minuten. Volgens de Wall Street Journal staan vrijwel alle grote mediabedrijven in de rij om eigen videomateriaal via Snap TV te mogen aanbieden. Het gaat om een vrij divers aanbod, variërend van drama en horror tot dagelijks nieuws en documentaires. Dagelijks moeten er twee tot drie nieuwe afleveringen te zien zijn. Snapchat heeft dagelijks zo’n 160 miljoen, voornamelijk jonge, gebruikers. Met eigen series kunnen de traditionele mediabedrijven een veel jonger publiek bereiken en zo ook weer nieuwe adverteerders aantrekken.

‘Apple Music in de race voor exclusieve Prince-documentaire’
Ondertussen is Apple in de race voor een exclusieve documentaire van Prince. Het gaat om een film van een concert dat Prince op 3 augustus 1983 in Minneapolis gaf. Daar debuteerde hij verschillende nummers voor de film ‘Purple Rain’. Ook zou er volgens Billboard genoeg materiaal zijn voor de productie van een eigen documentaire. Met de deal zouden meerdere miljoenen gemoeid zijn. Apple heeft inmiddels wel een andere primeur binnengesleept. Volgende maand is een documentaire over de Noorse muziekproducer Kygo exclusief op Apple Music te zien. Of de Prince-documentaire ook naar Apple gaat is nog onduidelijk. Er zouden nog meer kapers op de kust zijn.

Apple Music

Apple Music is de betaalde muziekdienst van Apple. Vind het antwoord op veelgestelde vragen in onze Apple Music FAQ of neem meteen een abonnement! Apple Music biedt een catalogus van tientallen miljoenen nummers die je onbeperkt kan afspelen voor een vast bedrag per maand. Veel muziek is ook in lossless kwaliteit beschikbaar, evenals in ruimtelijke audio dankzij Dolby Atmos. Een speciale variant is Apple Music Classical, dat speciaal gericht is op klassieke muziek. Een abonnement op Apple Music is rechtstreeks af te sluiten bij Apple en is ook onderdeel van Apple One.

Apple Music

Reacties: 0 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.