Get a Mac karretje

Apple-historie: de rivaliteit met Microsoft is terug

Na een jarenlange vriendschappelijke relatie staan Apple en Microsoft nu weer tegenover elkaar, met dure computers gericht op creatieve professionals. Is de oude rivaliteit terug?

Doet de naam Justin Long nog een belletje rinkelen? De hippe knul was jarenlang het gezicht van de Mac-campagne, waarin Microsoft voor schut werd gezet. Sinds de dood van Steve Jobs leek de rivaliteit tussen Apple en Microsoft wat te zijn afgezwakt. Microsoft stond zelfs tijdens een Apple-event op het podium om nieuwe software aan te prijzen. Maar daar kwam deze week opeens weer verandering in. Microsoft kiest volop de aanval om de traditioneel sterke klantenkring van Apple af te pakken: de creatieve gebruikers. Met de Surface Studio brengen ze zelfs een iMac-kloon op de markt. Is de rivaliteit weer terug?

Get a Mac karretje

Microsoft vs Apple: echt of gespeeld?

De rivaliteit tussen Microsoft ligt wel wat genuanceerder dan je aan de oppervlak te zien krijgt. Jarenlang maakte Apple de concurrent belachelijk in de serie ‘Get a Mac’-reclamefilmpjes. Microsoft probeerde in reclamefilmpjes voor de Surface de concurrent zwart te maken. Maar in een interview met Steve Jobs en Bill Gates blijkt dat beiden elkaar altijd wel gerespecteerd hebben. Jobs vond wel dat Microsoft zoveel lelijke producten maakte.

De wat meer vriendschappelijke band van de afgelopen tijd bleek op meerdere vlakken. Microsoft heeft inmiddels tientallen apps voor iOS ontwikkeld (ook al ging het ze daarbij deels ook om zieltjes winnen) en ze gaan Office nog dit jaar aanpassen voor de Touch Bar. Ze voegden ondersteuning voor de Apple Pencil toe, ook al concurreren ze met de Surface Pad rechtstreeks met de iPad Pro. Computers zijn alledaagse apparaten geworden, waarbij elk bedrijf zich op een andere doelgroep richt. Voor een paar honderd euro koop je een desktop of laptop met Windows. Apple bedient het topsegment, al zorgen ze wel dat er goedkopere instapmodellen zijn.

Een nieuw tijdperk van dure computers

Toch is er sinds deze week iets veranderd. Deze week hielden Apple en Microsoft allebei een groot media-event, waar ze nieuwe computers hebben aangekondigd. In beide gevallen gaat het om apparaten met forse prijzen. Eigenlijk gaan we daarmee weer terug naar de tijd van vroeger, toen computers duur waren en alleen de happy few ze konden veroorloven. Bij Microsoft koop je voor een prijs tussen de $3000 en $4200 een Surface Studio en heb je liever een tablet dan heeft Microsoft de Suface Book die voor prijzen tussen de $2400 en $3300 in de winkel ligt (voor het gemak noemen we de prijzen in dollars, omdat die tijdens de keynotes werden genoemd). Daarmee vergeleken zijn de prijzen van Apple bijna vriendelijk te noemen. De 13-inch met Touch Bar is vanaf $1800 te koop en de 15-inch heb je al vanaf $2400. Kies je voor alle opties dan zit je op $4300, net iets duurder dan Microsoft’s duurste Surface Studio.

Toch zijn Apple’s nieuwe MacBook Pro-modellen veel duurder dan de MacBooks die ze vervangen. Voor het gemak van de Touch Bar betaal je een paar honderd euro extra. Wat ook opvalt is dat beide bedrijven voor luxe materialen zoals aluminium en een superstrak design hebben gekozen. De apparaten hebben adembenemend mooie schermen met een hoge resolutie. Voor Apple is die keuze niet nieuw, voor Microsoft wel. Ze richten zich op dezelfde doelgroep en daarmee zou je kunnen zeggen dat de oude rivaliteit terug is.

Get a Mac bureau

Waarschijnlijk beseffen beide bedrijven dat ze iets moesten verzinnen op het feit dat desktops en laptops niet meer massaal worden aangeschaft. De markt zit al jarenlang in een neergaande spiraal. Computers gaan lang mee, de technische ontwikkelingen gaan niet meer zo snel en er zijn daarom maar weinig mensen die elke twee, drie jaar een nieuwe computer kopen. Apple en Microsoft zien als oplossing: duurdere computers, voor een kleinere doelgroep. Als de aantallen niet omhoog gaan, moet je zorgen dat de prijs per stuk hoger wordt. Eigenlijk was dat altijd al Apple’s aanpak en nu sluit Microsoft zich daarbij aan.

Het zorgt ervoor dat Apple en Microsoft nu met gelijksoortige apparaten om dezelfde klant concurreren. Apple met de iPad Pro en iMac, Microsoft met de Surface-producten, die als tablet, laptop en desktop te gebruiken zijn. Bij Microsoft kun je op het scherm tekenen, bij Apple heb je een nieuwe Touch Bar. Met een snelle processor kun je geen indruk meer maken. Het gaat om de beleving en design, maar je moet een dikke portemonnee hebben om eraan mee te kunnen doen.

Get a Mac rolstoel-ad

Lees nog meer artikelen over Apple-historie.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 30 oktober 2016, 15:30
Categorie Apple
Onderwerpen historie, microsoft

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.