App Store reviewproces

Apple past zoekalgoritme van App Store aan na kritiek over eigen apps

Apple heeft het algoritme voor de zoekfunctie van de App Store aangepast. Er was eerder felle kritiek dat meerdere van Apple's eigen apps bovenaan de zoekresultaten kwamen, zelfs bij ongerelateerde zoektermen.

Deze zomer kwam de Wall Street Journal met een onderzoek dat uitwees dat Apple’s eigen apps steevast bovenin de zoekresultaten kwamen. Apple ontkende dat de eigen apps hoger in de App Store kwamen. De reden dat Apple’s eigen apps nu niet meer aanzienlijk vaker in de zoekresultaten verschijnen dan de apps van andere ontwikkelaars, is dat Apple op 12 juli jongstleden een aanpassing doorgevoerd heeft. Apple heeft nu aan de New York Times toegegeven dat Apple’s eigen apps de hoogste resultaten vulden.

Apple past zoek algoritme App Store aan

Uit onderzoek van de New York Times blijkt dat Apple’s eigen apps bij minimaal 700 zoektermen bovenaan de resultaten verschijnt. Samen met Sensor Tower heeft de krant data van de afgelopen zes jaar geanalyseerd. Bij een zoekterm verschenen maar liefst veertien Apple-apps in de zoekresultaten, voordat apps van derden in beeld kwamen. Op basis van deze resultaten heeft Apple het algoritme aangepast. Phil Schiller en Eddy Cue leggen uit dat Apple niet bewust de zoekresultaten gemanipuleerd heeft. Dat Apple’s apps zo hoog staan, heeft volgens hen ook te maken met de populariteit van de apps.

In de zoekfunctie van de App Store zit een functie verwerkt, waardoor apps van dezelfde ontwikkelaar vaak bij elkaar in de zoekresultaten verschijnen. Dit is mogelijk ook de oorzaak van de vele ongerelateerde zoekresultaten bij een specifieke zoekterm, zoals “music”. Behalve de Muziek-app, verschenen ook GarageBand, iTunes Remote, Logic Remote en zelfs de Clips-app bovenaan de resultaten.

Schiller noemt het geen fout, maar geeft aan dat ze het algoritme verder verbeterd hebben. Bij de zoekterm “TV” verschijnen er nu nog twee apps van Apple bovenaan de resultaten, terwijl dit voorheen vier was. Voor alle Apple-apps is het groeperen van de zoekresultaten nu uitgeschakeld. Hiermee wil Apple ook andere ontwikkelaars een kans geven hoog in de zoekresultaten te komen.

Toch verschijnen Apple’s apps ook nu nog vaak bovenaan de zoekresultaten, al heeft dat mogelijk ook te maken met de standaard appnamen die Apple gebruikt. Zoeken op “muziek” levert nu eenmaal vooral apps waarin de term “muziek” in de naam van de app staat. Termen waarbij Apple nog steeds bovenaan staat in de resultaten zijn onder andere books, music, news, podcasts, video, TV, notes, message en cloud.

Meer statistieken en analyses over de zoekfunctie van de App Store, lees je in het complete artikel van de New York Times.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 9 september 2019, 15:33
Bron Bron New York Times
Categorieën Apps, Diensten
Onderwerp app store

Plaats een reactie

Als je een eigen afbeelding bij je reactie wil, moet je je aanmelden bij Gravatar. Daar kun je jouw e-mailadres koppelen aan een afbeelding.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren?
Laat het ons weten!

    Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Respecteer onze algemene gedragsregels. Gebruik voor eventuele spelfouten of andere opmerkingen met betrekking tot het artikel s.v.p. onze artikelrapportage. Voor opmerkingen over ons moderatiebeleid kun je ons contactformulier gebruiken. Reacties met betrekking hierover worden als off-topic beschouwd.
    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactiegegevens worden verwerkt.