App Store reviewproces

Apple ontkent eigen apps hoger in App Store te tonen

Volgens de Wall Street Journal komen eigen apps van Apple steevast hoger in de zoekresultaten. Apple voerde een eigen onderzoek uit en beweert het tegendeel: er zouden 42 factoren aan te pas komen om te bepalen welke resultatenlijst je te zien krijgt.

Eigen apps eerst

Het onderzoek van WSJ zou duidelijk maken dat Apple’s eigen apps hoger scoren dan apps van externe ontwikkelaars. Bij de zoekterm ‘Kaarten’ verschijnt eerst de eigen app van Apple en daarna pas Google Maps en Waze. Volgens WSJ is dat ook bij andere zoektermen het geval. Bij 60% van de uitgevoerde zoekopdrachten staat Apple hoger in de resultaten. En bij apps waarmee Apple geld verdient zou dat zelfs 95% zijn. Het gaat daarbij om apps met betaalde content, zoals Apple Music en Boeken (het voormalige iBooks). Apple heeft erop gereageerd en zegt dat het puur komt door gebruikersgedrag.

Volgens Apple krijg je apps te zien op basis van gebruikersvoorkeuren en zegt:

Apple-klanten voelen zich verbonden met onze producten en veel van hen gebruiken het zoeken als een manier om hun apps te vinden en te openen. De manier waarop klanten de zoekfunctie gebruiken, bepaalt waarom Apple sterke posities inneemt in de resultaten. Om dezelfde reden staan Uber, Microsoft en andere bedrijven vaak ook hoog in de ranglijsten.

App Store verhalen van ontwikkelaars.

Maar de Wall Street Journal laat het er niet bij zitten en vindt dat Apple de App Store domineert. Daardoor maken apps van anderen minder kans. Eén van de pijnpunten is dat er bij de eigen apps van Apple geen recensies achtergelaten kunnen worden. Daardoor hebben ze ook geen sterrenwaardering. Een slechte waardering zou een app omlaag kunnen drukken in de ranglijsten, maar bij Apple kan dat niet. Vermoedelijk krijgen Apple’s eigen apps achter de schermen een standaard waardering van vijf sterren.

Wat ook meespeelt is dat Apple’s eigen apps vaak al standaard geïnstalleerd staan op het toestel, waardoor mensen eerder geneigd zijn om ze te gebruiken. Het zoeken van een alternatieve app kost extra moeite.

WSJ reikt nog een ander voorbeeld aan: audioboeken. Tot twee jaar geleden scoorde AudioBooks.com als hoogste in de ranglijst, totdat Apple’s eigen Boeken-app opeens de resultaten domineerde. De dagelijkse appdownloads bij AudioBooks.com gingen daarmee met 25% omlaag. Apple’s eigen app verschijnt nu als eerste als je zoekt op boeken, audioboeken en andere boekgerelateerde zoekopdrachten. Volgens Apple ligt het aan gebruikersgedrag en kunnen ze er niets aan doen.

tvOS 13 App Store op Apple TV.

42 factoren bepalen de ranglijst

Er zijn dus 42 factoren die de ranking van een app bepalen, waarbij het aantal downloads, beoordelingen, relevantie en gebruikersgedrag het belangrijkste zijn. Dat laatste houdt in, dat er wordt gekeken hoe vaak mensen een app aantikken en vervolgens downloaden, zo legt Apple uit.

Apple staat onder druk over de monopoliepositie rondom apps en de App Store. Apple zou oneerlijke concurrentie in de hand werken door ontwikkelaars te verplichten hun apps via de App Store aan te bieden, waarvan Apple zelf de poortwachter is en een vergoeding vraagt. Zowel in de VS als in de EU heeft dat geleid tot onderzoeken.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 24 juli 2019, 8:51
Bron Bron WSJ
Categorie Apps
Onderwerpen app store, monopolie

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.