App Store reclamebanners

Apple start met de verkoop van App Store-reclamebanners

Apple is begonnen met de verkoop van App Store-reclamebanners. Ontwikkelaars krijgen $100 tegoed om mee te experimenteren.

Apple is begonnen met de verkoop van reclames in de App Store. Met een e-mail aan ontwikkelaars maken ze duidelijk dat er vanaf nu geboden kan worden op posities bovenin de zoekresultaten. De reclames zullen vanaf 5 oktober te zien zijn als je naar apps zoekt.

Zoekreclame in App Store

Op bovenstaande afbeelding zijn de reclames te herkennen aan de blauwe achtergrondkleur.

Zoekadvertenties voor apps

Ontwikkelaars kunnen via de speciale Search Ads-website advertentieblokken kopen. Om te zorgen dat het meteen stormloopt krijgen ontwikkelaars de mogelijkheid om gratis te proberen met $100 advertentietegoed.

In juni kondigde Apple aan dat er promotiebanners in de App Store zouden komen. Dat deden ze voorafgaand aan het WWDC-evenement. Het moet ervoor zorgen dat bepaalde apps beter gevonden kunnen worden in de zoekresultaten. Speciale algoritmes zorgen ervoor dat je apps te zien krijgt die aansluiten op jouw zoekopdracht.

Apple maakt nooit reclame voor bepaalde apps, al hebben ze wel secties zoals ‘Deze week populair’ en ‘Onze favoriete nieuwe games’. Daar wordt echter niet voor betaald. Apple vindt dat de zoekadvertenties nuttig zijn, omdat ze apps van onafhankelijke ontwikkelaars voor het voetlicht brengen, maar niet te opdringerig zijn. Ook zou het systeem veilig en transparant zijn. Betaalde plaatsingen zijn gemarkeerd als ‘Ad’ en je krijgt maar één advertentie per zoekopdracht te zien. Ook belooft Apple geen gebruikersdata te analyseren en krijgen gebruikers onder de 13 jaar geen banners te zien.

App Store reclamebanners

Doelgroepen
Voor het tonen van de advertenties gebruikt Apple de volgende informatie, waarmee ze gebruikers in groepen indelen:

  • Toestelinformatie: instellingen van de toetsenbordtaal, type apparaat en internetverbinding.
  • Locatie van het apparaat: dit kun je eventueel uitschakelen via de instellingen. De locatie wordt niet op Apple’s ad-platform vastgelegd en er worden geen profielen gemaakt, belooft Apple.
  • App Store-zoekopdrachten: op basis van je zoektermen worden relevante ads getoond. Dit is logisch, want daarop zijn de advertenties immers gericht.
  • Apple Nieuws: aan de hand van gelezen artikelen krijg je passende reclames te zien. Deze dienst is nog niet live in Nederland en België.

Ontwikkelaars betalen op basis van Cost Per Tap. Als je op de advertentie tikt levert dat dus al meteen geld op voor Apple, ook als mensen het niet installeren. Om de geldkraan wat af te knijpen kun je een dagelijks maximum instellen. Er is geen minimum.

Vanaf 5 oktober kunnen Amerikanen de advertenties verwachten op toestellen met iOS 10, dat trouwens al op de helft van de iOS-devices geïnstalleerd staat. De overige landen volgen later.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 29 september 2016, 9:14
Categorie Apple
Onderwerp app store

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.