Apps voor ondernemers
Voor een ondernemer/zzp’er gaat het werk altijd door. Ben je iemand die vaak onderweg moet werken, in het weekend nog even doorwerkt en zelfs op vakantie de vinger aan de pols houdt, dan zijn er allerlei apps die je daarbij kunnen helpen. De laptop hoeft niet de hele tijd opengeklapt te zijn, want met apps ben je voortdurend online. In deze lijst bespreken we niet de meest voor de hand liggende apps, zoals de standaard Agenda- en de Mail-app – want die ken je al.
Alle randzaken onder controle met Nozbe
Als ondernemer is er altijd wat te doen en daarbij lopen werk en privé wel eens door elkaar. Je kunt er vast wel wat hulp bij gebruiken. Terwijl je voor de zakelijke planning speciale bedrijfssoftware hebt, kun je voor je persoonlijke tijdmanagement gebruik maken van Nozbe. Met deze app kun je eenvoudig je eigen to-dolijstje bijhouden, zien welke taken je nog moet doen, maar ook welke taken je hebt uitbesteed. Daarnaast biedt Nozbe ook uitgebreidere functies voor bijvoorbeeld projectmanagement. Het grote voordeel van Nozbe is dat het samenwerkt met allerlei andere apps en diensten zoals X, Evernote, Dropbox en Google Agenda. Meer takenlijst-apps vind je in ons overzicht.
Werkplanning maken met Trello
Met een takenlijstje kom je al een heel eind, maar soms kom je om in de taken en heb je een uitgebreider hulpmiddel nodig om je activiteiten te plannen. Met Trello kun je gemakkelijk activiteiten van een heel team coördineren, maar het kan ook handig zijn voor zzp’ers die voor verschillende klanten of projecten werken. De app is gebaseerd op de Japanse kanban-methode, een aanpak voor het plannen van logistieke projecten.
Je maakt verschillende projecten aan, die je indeelt op een zelf te kiezen manier (bijvoorbeeld per dag of per klant). Aan elk project kun je takenlijsten koppelen. Deze kun je nog weer verder detailleren met specifiekere taken, die eruit zien als kaarten. Dit maakt het erg overzichtelijk, ook omdat je de kaarten gemakkelijk naar een andere lijst kunt verschuiven. Je kunt de lijsten delen en taken toewijzen aan anderen. Via de mobiele apps heb je altijd toegang tot je taken.
Nieuwsbrieven versturen met Mailchimp
Als kleine ondernemer ben je er niet meer met een advertentie in de regionale krant. Dankzij online werken kun je een veel grotere doelgroep aanspreken en die bereik je op andere manieren. Sociale media bijvoorbeeld, maar nieuwsbrieven zijn ook nog steeds erg gewild. Vooral als je je in een niche bevindt kan een nieuwsbrief voor gelijkgestemden erg effectief zijn. Je kunt het gebruiken om extra omzet te halen of door de klantenbinding te versterken. Met Mailchimp maak je nieuwsbrieven die er eigentijds en stijlvol uit zien. Je krijgt ook inzicht hoeveel mensen de mail hebben gelezen en geopend. Je hoeft hiervoor je MacBook niet eens open te klappen: via de mobiele app kun je op elke locatie ter wereld en in elke situatie eenvoudig een nieuwsbrief maken en versturen.
Budgetten maken in Mint
Mint heeft veel weg van het traditionele huishoudboekje, waarmee je (grote) uitgaven kunt plannen. Ga je geld steken in een reclamecampagne op Facebook? Of kun je je geld beter steken in reclames in bushokjes? Met Mint kun je een budget stellen en vervolgens in een overzichtelijke diagram zien waar het geld naartoe gaat. Je kunt Mint ook gebruiken voor meer persoonlijke uitgaven, bijvoorbeeld als je een zakenreis hebt gepland en de kosten daarvan in de gaten wilt houden. Kun je je een wat duurder hotel of een beter vliegticket veroorloven, of moet je op de centen letten en kun je beter niet ‘s avonds duur uit eten gaan? Je krijgt beter grip op je onkosten en weet waar het budget naartoe is gegaan.
Ideeën noteren met Braintoss
Als ondernemer heb je altijd nieuwe ideeën. Maar als je ze niet noteert, kun je ze ook zó weer zijn vergeten. Ben je niet in de gelegenheid om je idee snel op te schrijven, bijvoorbeeld omdat je in de auto zit? Dan kun je met deze app snel een geluidsopname maken. Je ontvangt het uitgeschreven bericht in je mailbox. Maak je hoofd leeg en vergeet niets meer! Je kunt hiervoor natuurlijk ook andere apps zoals Just Press Record of de standaard Dictafoon-app van Apple gebruiken, maar Braintoss is helemaal gericht op één functie. Bovendien spreekt de knalgele kleur ons wel aan.
Pass4Wallet voor ál je pasjes
Als ondernemer en zzp’er heb je te maken met een hoop klantenkaarten en pasjes. Je hebt meerdere bankpasjes voor zakelijk en privé, klantenkaarten voor Makro, Hanos en andere groothandels en tankpasjes voor de leaseauto (als je die hebt). Om alles onder controle te houden kun je deze pasjes het beste in de Apple Wallet-app zetten. Pass4Wallet komt daarbij van pas, namelijk bij pasjes die geen Wallet-ondersteuning hebben. Je kunt elk denkbaar pasje met streepjescode of QR-code omzetten naar een Wallet-pas met deze app. Zo weet je zeker dat je altijd die ene tankkaart bij de hand hebt. Een andere optie is Stocard, een app die heel veel pasjes van Nederlandse en buitenlandse winkels meteen herkent. Pass4Wallet en Stocard staan in onze lijst van de beste apps om klantenkaarten te digitaliseren. We hebben nog veel meer tips om pasjes, tickets en dergelijke in Wallet te zetten.
Scanner Pro voor het digitaliseren van bonnetjes
Bonnetjes raak je altijd kwijt. Scan ze daarom zodra je er eentje aan de kassa krijgt. De digitale versie kun je daarna snel terugvinden als je met je boekhouding bezig gaat. Scanner Pro is ook handig voor grotere documenten, zoals contracten die je met je juridisch adviseur wil delen. De app optimaliseert gescande documenten zodat ze beter leesbaar zijn. Er zijn veel meer apps om documenten te scannen, maar Scanner Pro is wel een van de beste.
Buffer voor je sociale media
Als kleine ondernemer ben je niet alleen manager, maar ook een eenpersoons marketingafdeling. Aanwezig zijn op sociale media hoort daar ook bij. Er zijn allerlei tools die je daarbij kunnen helpen, zoals Buffer. Met Buffer heb je alles op een plek en hoef je maar een keer in te loggen. Buffer kun je gebruiken voor Instagram, Facebook, LinkedIn, Pinterest, X en nog veel meer. Voor kleine ondernemers is de goedkoopste bundel voldoende. Het mooie is dat je berichten kunt inplannen en een kalender kunt bekijken waarop je planning staat. Zo hoef je je maar één of twee keer per dag druk te maken over sociale media en kun je de rest van de tijd lekker doorwerken.
Parkeren zonder stress: ANWB Onderweg
Moet je vaak op bezoek bij klanten in de grote steden, dan voorkomt de ANWB Onderweg het gedoe met parkeerautomaten en vooraf inschatten hoe lang de afspraak gaat duren. Bij ANWB schakel je de teller in en meld je je af zodra de afspraak voorbij is. Je betaalt dus nooit teveel. Daarnaast kun je deze app gebruiken om in alle Q-Park parkeergarages te parkeren. Er zijn meer apps die je helpen met parkeren.
Slack: contact met medewerkers en opdrachtgevers
Jij zit als zzp’er misschien in je tweede huis in Frankrijk, maar je wil wel contact houden met je opdrachtgevers in Nederland. Slack is dan een van de meest handige apps om contact te houden. Je kunt meerdere kanalen maken, voor elke opdrachtgever. Ook kun je binnen zo’n kanaal groepen maken. Je kunt namelijk allerlei taken automatiseren en zorgen dat je alleen wordt gewaarschuwd als jouw naam wordt genoemd. Zo kun je tussen de opdrachten door alsnog genieten van je vrije tijd en tijdig ingrijpen als er écht iets aan de hand is.
Toggl Track om je uren te tracken
Als zzp’er word je vaak per uur betaald. Daarom is het belangrijk om je uren goed vast te leggen. Maar we weten allemaal hoe dat gaat: na een tijdje komt de klad erin en moet je terugrekenen hoe je ook alweer je tijd hebt besteed. Met Toggl Track vorkom je dit . Je zet gewoon de timer aan, voert projecten in en kunt op die manier eenvoudig bij houden hoeveel tijd je aan welk project hebt besteed. Ook kun je je uren nog achteraf erin zetten en dat is extra handig wanneer je regelmatig voor meerdere klanten tegelijk werkt. De app laat zet alle ingevoerde uren om naar handige grafieken. We hebben nog meer handige
Formulieren onder controle met InControl
Wil je gestructureerder werken? Dan kan het helpen om apps te maken voor je belangrijkste werkprocessen. Voor het MKB is dat vaak wat te duur en te ingewikkeld, maar door (digitale) formulieren te maken voor smartphone, tablet en desktop kun je al een grote stap maken. Zet alle belangrijke gegevens die moeten worden vastgelegd om naar formulieren en je weet zeker dat medewerkers voortaan alles veel duidelijker aanleveren en minder fouten maken. Ook het wijzigen en versturen van andere digitale formulieren is mogelijk via deze app. InControl beschikt over een reeks templates om je snel op weg te helpen en de formulieren aan te passen aan je eigen huisstijl.
Tijdzones checken met World Clock
Even bellen met je zakenpartner, die in China is om productsamples te bekijken? Of zit je zelf in Silicon Valley en moet je overleggen met de crew in Nederland? Met de app World Clock krijg je de actuele tijdstippen in honderden steden wereldwijd te zien. Daarbij wordt uiteraard ook rekening gehouden met zomer- en wintertijd ter plaatse. Deze app van timeanddate.com is al meer dan een miljoen keer gedownload en is naar wens aan te passen. Er zijn meerdere klokken, je kunt favoriete steden aanmaken en je kunt het tijdsverschil tussen twee steden berekenen. Maar je kunt natuurlijk ook de standaard Klok-app van Apple gebruiken, die ondersteuning biedt voor wereldklokken. Of gebruik de Weer-app van Apple! Die laat niet alleen het actuele tijdstip zien, maar ook wat voor weer het is. Heb je meteen een aanknopingspunt voor een praatje.
Meer apps voor ondernemers en zzp’ers
Er zijn natuurlijk nog veel meer apps waarmee je als ondernemer of zzp’er je profijt kan doen. Deze wat meer voor de hand liggende apps willen we toch nog even noemen:
- Flitsmeister (Gratis + IAP, iPhone, iOS 16.0+) – Niets is frustrerender dan een envelop van Justitie op de deurmat van justitie. Bekeuring zijn voor ondernemers niet aftrekbaar. Voorkom een prent met deze app, die gaandeweg steeds meer handige functies voor automobilisten heeft ingebouwd.
- PDF Expert: Read, Edit, & Sign (Gratis + IAP, iPhone/iPad, iOS 15.0+) – Voorkom dat je allerlei papier moet meeslepen naar een afspraak en zet alles om naar PDF. Met deze app kun je ook contracten en andere belangrijke documenten ondertekenen.
- WhatsApp Business (Gratis + IAP, iPhone, iOS 12.0+) – Ook voor ondernemers wordt WhatsApp steeds belangrijker. Blijf in contact met je klanten en geef met ‘Snelle antwoorden’ snel een reactie op veelgestelde vragen.
- Dropbox: Drive-opslag en Cloud (Gratis + IAP, iPhone/iPad, iOS 15.0+) – Dropbox en soortgelijke online opslagdiensten zijn ideaal als je altijd toegang wilt hebben tot je belangrijke documenten. Op weg naar een belangrijke afspraak wil je toch niet met het excuus komen “dat je de usb-stick vergeten bent”?
- Google Analytics (Gratis, iPhone/iPad, iOS 14.0+) – Google Analytics geeft inzicht in de bezoekers op je website, hun gedrag, op welke zoekwoorden je website wordt gevonden en wat de belangrijkste call-to-actions op je website als resultaat opleveren.
- LinkedIn: Een baan zoeken (Gratis + IAP, iPhone/iPad, iOS 16.6+) – Ook als je niet op zoek bent naar een baan kan LinkedIn een prima manier zijn om contacten te leggen en jouw imago als deskundige te versterken.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!