iPhone X

Wat te doen als jouw iPhone het mobiele netwerk niet kan activeren?

Het is een foutmelding die je liever niet ziet: "mobiele datanetwerk activeren niet mogelijk". Hoe kom je weer online? We helpen je op weg in deze tip.

Mobiele datanetwerk activeren niet mogelijk

Als je de melding “Mobiele datanetwerk activeren niet mogelijk” ziet, kun je op dat moment niet internetten via de 3G- of 4G-verbinding op je iPhone. Je kunt uiteraard nog wel verbinding maken met het Wi-Fi-netwerk, maar dat lost je probleem met het mobiele internet niet op. Met een beetje geluk is het probleem vrij makkelijk te verhelpen.


Roaming en storingen
Voor je aan de slag gaat eerst even een kleine check: ben je in het buitenland? Controleer dan of je provider dataroaming aanbiedt in het land waar je bent. Controleer ook of dit geldt voor netwerk waar je verbinding mee hebt. Zo niet, dan zul je mogelijk een databundel voor het buitenland moeten aanschaffen of handmatig moeten overschakelen naar een andere provider via Instellingen > Mobiel netwerk > Netwerkselectie. Zou het allemaal moeten werken, maar krijg je toch geen data binnen? Check dan even bij je provider of er geen sprake is van een storing.

Opnieuw verbinden met mobiele data

Het volgende wat je kunt doen is het mobiele datanetwerk uit- en aanzetten. Dat kan via het Bedieningspaneel. In het blokje linksboven vind je een een groene knop met een antenne. Klik hierop om mobiele data uit te schakelen, zodat de knop grijs wordt. Klik daarna nogmaals om mobiele data te activeren.

Helpt dat niet? Dat kun even je iPhone uit- en aanzetten. Het kan zomaar zijn dat, als het toestel zich bij het opstarten opnieuw aanmeldt op het netwerk, het probleem verdwijnt. Ook het verwijderen en weer terugstoppen van je simkaart kan helpen.

Aanbiederinstellingen checken
De volgende stap is het checken van de aanbiederinstellingen. Ga in de app Instellingen naar Algemeen > Info. Als er een update beschikbaar is voor je aanbiederinstellingen krijg je nu een melding en kun je de nieuwste instellingen installeren. Is er geen update of is het probleem hiermee niet opgelost? Dan kun je de netwerkinstellingen nog resetten. Ga in Instellingen naar Algemeen > Stel opnieuw in > Herstel netwerkinstellingen.

mobiele datanetwerk activeren niet mogelijk

Simkaart checken
Lost geen van bovenstaande stappen het probleem op? Mogelijk is er dan een probleem met je simkaart. Je kunt dat vrij gemakkelijk controleren door je simkaart in een ander toestel te stoppen. Kun je op dat toestel vervolgens gewoon internetten via 3G of 4G dan ligt het probleem waarschijnlijk aan je iPhone.

Werkt het niet op het andere toestel? Dan ligt het probleem waarschijnlijk aan je simkaart of in ieder geval bij je provider. Neem in dat geval contact op met hun klantenservice. Meer over problemen met je simkaart lees je in onderstaand artikel.

Mocht het probleem niet aan je simkaart liggen en heb je alle stappen hierboven geprobeerd? Dan is een laatste redmiddel het opnieuw installeren van je iPhone. Alles over je iPhone herstellen bij problemen lees je in onderstaande tip.

Lost dat het probleem ook niet op? Dan kun je het beste een professional naar je toestel laten kijken. Maak bijvoorbeeld een afspraak bij de Apple Store, zodat kan worden onderzocht wat het probleem is met je iPhone.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt februari 2019
Categorie Basisfuncties
Onderwerpen mobiel internet, netwerk
Device iPhone