Apple-Watch-Workout

Apple Watch kalibreren voor betere Workout- en Activiteitmetingen

Als je Apple Watch een belangrijke rol in je sportleven speelt, is het natuurlijk van belang dat de metingen zo nauwkeurig mogelijk zijn. Met een beetje hulp van je iPhone kun je hier voor zorgen.

apple-watch-workout-activity
Als je van plan bent om de Apple Watch als fitnesstracker te gebruiken, wil je natuurlijk dat de smartwatch je prestaties zo nauwkeurig mogelijk registreert. Om dit te doen heeft de smartwatch de hulp van je iPhone nodig.

Om de Apple Watch extra nauwkeurig te maken zul je hem aan de hand van je iPhone moeten kalibreren. Omdat er geen GPS-sensor in de Apple Watch zit, heeft het horloge aanvankelijk de iPhone nodig om te kunnen leren van jouw looptempo. Nadat je onderstaande stappen doorlopen hebt, kun je met een gerust hart zonder iPhone de deur uit zonder in te leveren op nauwkeurigheid.

Apple Watch nauwkeuriger maken met je iPhone

  1. Zorg dat je zowel je Apple Watch als je iPhone bij je hebt, als je gaat sporten. Uiteraard moeten de twee apparaten met elkaar verbonden zijn (via Bluetooth).
  2. Controleer of Locatievoorzieningen aan staat in Instellingen > Privacy > Locatievoorzieningen
  3. Ga daarna na of Bewegingskalibratie en afstand aan staat. Dit doe je via Instellingen > Privacy > Locatievoorzieningen > Systeem.
  4. Zoek buiten een open, vlak gebied op waar de GPS-verbinding sterk is. Stop daarna de iPhone in je broekzak of bevestig hem aan je arm of riem.
  5. Navigeer op je Apple Watch naar de Workout-app en kies voor Buiten rennen of Buiten lopen als workout. Kies je doel (of Open) en start je sportsessie.
  6. Begin met lopen (of rennen) en houd dit twintig minuten vol. Vind je 20 minuten te lang? Dan kun je ook meerdere korte ren- of loopsessies uitvoeren, zolang je bovenstaande stappen dan weer doorloopt.

apple-watch-workout

Aan de hand van de GPS-gegevens die je iPhone op dat moment verzamelt, leert de Apple Watch jouw manier van lopen kennen en het tempo waarop je dit doet. Deze data wordt opgeslagen, zodat je daarna je iPhone niet meer nodig hebt om extra nauwkeurige resultaten te krijgen.

Tip: Als je er zeker van wilt zijn dat je iPhone correct is, kun je meerdere malen met je iPhone en Apple Watch gaan rennen. Iedere keer worden gegevens verzameld, waardoor je gemiddelde tempo en je manier van lopen steeds nauwkeuriger kunnen worden vastgesteld.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt augustus 2015
Categorie Apple Watch
Onderwerpen activiteitentracker, apple watch, workout